سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین ارزیابی از سه داروی جدید ضدچاقی این هفته در اختیار پزشکان، متخصصان رژیم غذایی و سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت

 به گزارش آسوشیتدپرس امید این است که این داروهای جدید بتوانند آرزویی را که سایر داروها نتوانسته‌اند تحقق بخشند، برآورده کند: کاهش قابل‌توجه وزن بدون عوارض جانبی خطرناک.

در حالیکه میزان چاقی در آمریکا به حدود 35 درصد جمعیت بزرگسال رسیده است، انتظارات برای اولین داروی جدید ضدچاقی بیش از یک دهه است  ادامه دارد. حتی یک داروی لاغری با تاثیر متوسط بالقوه می‌تواند به یک داروی بسیار پرفروش بدل شود.

هیچکدام از سه داروی چاقی تحت بررسی پیشرفت بی‌سابقه‌ای در پژوهش‌ها در این حوزه به حساب نمی‌آیند. داروسازان پیشرفت چندانی در زمینه درک علل و درمان پرخوری به دست نیاورده‌اند.

 دو دارویی که برای تاییدشدن درخواست داده‌اند، صرفا ترکیبی از داروهای موجود هستند- یک داروی ضدتشنج و یک ترکیب آمفتامینی- اما عوارض جانبی نگران‌کننده‌ای دارند.

سومین دارو، یک داروی جدید بی‌خطرتر است اما تاثیر کمتری دارد.

انتظار می‌رود سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بازبینی خود در مورد قرص کنکسا (Qnexa) ساخت شرکت Vivus را دوشنبه 12 ژوئیه اعلام کند و  در روز پنجشنبه اجلاسی عمومی برای بازبینی داده‌ها در مورد این دارو برگزار خواهد شد.

 داروی لوکاسرین (lorcaserin) ساخت شرکت داروسازی Arena نیز قرار است در ماه سپتامبر مورد بازبینی هیات مشورتی FDA  قرار گیرد، و قرص کنتراو (Contrave) ساخت شرکت Orexigen نیز در ماه دسامبر مورد بررسی  این هیات قرار میگیرد.

 پر اساس اصول راهنمای FDA برای اینکه داروی ضدچاقی موثر شمرده شود، باید پس از یک سال دست کم 5 درصد وزن بدن را کاهش دهد.

 کارآزمایی‌های بالینی در مورد کنکسا نشان داده است، بهترین نتایج کاهش وزن با این دارو بین 13 تا 15 درصد وزن بدن بیماران چاق است. اما این دارو همچنین بالاترین میزان قطع دارو به خاطر عوارض جانبی را داشت که شامل مشکلات حافظه و تمرکز می‌شد.

کنکسا ترکیبی از دو داروی قدیمی‌تر است: داروی آمفتامینی فن‌ترمین و داروی ضدتشنج توپیرامیت. به گفته شرکت سازنده فن‌ترمین به مهار اشتها کمک می‌کند و توپیرامیت باعث احساس سیری بیشتر در بیماران می‌شود.

کنتراو همچنین یک قرص ترکیبی است که از ترکیب یک داروی ضدافسردگی و یک داروی ضدتشنج ساخته شده است. نشان داده شده است که این دارو با داشتن عوارض جانبی مانند تهوع  در طول یک سال 5 تا 10 درصد در طول یک سال وزن را کم می‌کند.

جیسون هالفورد استاد دانشگاه لیورپول گفت شرکت‌های دارویی رویکردهای چندبخشی را به درمان چاقی انتخاب کرده‌اند، زیرا بررسی‌ها نشان داده است که پیام‌های متعددی در مغز انگیزه برای خوردن غذا را ایجاد می‌کند.

 هالفورد، که متخصص روانشناسی بهداشت است و به شرکت‌های دارویی در مورد درمان‌های چاقی مشورت می‌‌دهد، می‌گوید:"ما از ترکیبی از داروهای قدیمی با طیف وسیعی از اثرات دارویی استفاده می‌کنیم، این شیوه مانند تیراندازی با مسلسل است."

لوکاسرین، داروی واقعا جدیدی که تحت بازبینی FDA قرار دارد، در کارآزمایی‌‌های بالینی ضعیف‌ترین نتایج را نشان داده است. این داروی ساخت شرکت آرنا اولین دارو از نوع خود است که بر سروتونین، یک ماده شیمیایی مربوط به احساس خوشی و سیری اثر می‌گذارد. اما بیماران در کارآزمایی‌هایی که شرکت سازنده انجام داد، تنها 5 درصد کاهش وزن پیدا کردند.

لوکاسرین گرچه نسبت به داروهای رقیب کاهش کمتری در وزن ایجاد می‌کند، اما ظاهرا کمترین عوارض جانبی را دارد که عامل مهمی در تصویب بوسیله FDA است.

یک شرکت تجزیه و تحلیل بازار دارویی، Decision Resources، معتقد است که هر سه این داروها نهایتا مورد تایید قرار خواهند گرفت و جایی در بازار جهانی درما‌ن‌های چاقی به دست خواهند آورد. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که بازار جهانی داروهای ضدچاقی از 500 میلیون دلار در سال در حال حاضر به 3.4 میلیارد دلار در سال 2018 برسد.

با این وجود تاریخ داروهای لاغری مملو از موانع بوده است.

 داروی لاغری، فن‌فلورامین، که نیمی از ترکیب دارویی fen-phen را تشکیل می‌‌داد، پس از آنکه معلوم شد با آسیب قلبی ارتباط دارد، در سال 1997 از بازار خارج شد. این ترکیب دارویی که حاوی فن‌ترمین هم بود، بسیار پرطرفدار بود، اما هیچگاه به تایید FDA نرسید.

دو سال پیش شرکت سانوفی- اونتیس بررسی بر روی داروی بسیار مورد انتظار آکومپلیا را به خاطر عوارض جانبی روانی آن از جمله افسردگی و افکار خودکشی کنار گذاشت.

عوارض جانبی داروهای معدود ضدچاقی موجود در حال حاضر مانع از آن شده است که این داروها پرفروش شوند.

شرکت ابوت سازنده داروهای ضداشتهای مریدیا در نوامبر گذشته به خاطر داده‌های مبنی بر افزایش خطر حمله قلبی ،این دارو را از بازار خارج کرد. و FDA در ماه مه به مصرف‌کنندگان هشدار داد که قرص ضدچاقی alli که بدون نسخه قابل تهیه است، و سال‌ها با دوز بالاتر به صورت داروی زنیکال که نیاز به نسخه داشته است فروخته می‌شد،  ممکن است باعث آسیب شدید کبدی شود. این دارو با  محدود کردن میزان جذب چربی در بدن عمل می‌کند.

[اولین داروی لاغری بدون نیاز به نسخه تایید شد]

به عقیده درک لاو، پژوهشگر و بلاگر داروسازی، ترکیب جدید داروهای مورد بازبینی نویدبخش هستند، زیرا بر واسطه‌های شیمیایی متعددی در مغز اثر می‌گذارند که باعث پرخوری می‌شوند.

 او در وبلاگش با نام "In the Pipeline" که در مورد تولید داروهای جدید است، می‌نویسد: "هیج داروی منفردی نمی‌تواند پرخوری را مهار کند. اما اگر بتوانید دو یا چند مسیر متقاوت موثر بر اشتها را هدف قرار دهید، شاید به جایی برسید."

[چطور چاقی را با دارو درمان کنیم؟]

کد خبر 111477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز