یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: با آغاز دوباره عملیات اجرایی انتقال لوله گاز در منطقه جنگلی دنا احتمال قطع حداقل 30 هزار بلوط کهنسال قوت گرفت

این درحالی است که سال گذشته عملیات اجرایی لوله گاز در این منطقه باعث قلع وقمع 14 هزار بلوط کهنسال طی 2 روز شد. در پی آن، پیگیری‌های رسانه‌ای و واکنش برخی مسئولان منابع طبیعی و محیط‌زیست به این فاجعه، سبب شد تا دادستان کل کشور دستور پیگیری موضوع را صادر کند.

اما با وجود این پیشینه و با آنکه انتظار می‌رفت فاجعه به نابودی همان 14 هزار بلوط منتهی شود شواهد حاکی از آن است که اراده‌ای مصمم به اجرای عملیات اجرایی در همان مسیر سال قبل است؛ به‌طوری که طی روزهای اخیر2 هزار اصله درخت بلوط کهنسال برای آماده‌سازی‌ این مسیر قلع و قمع شده است.

بهمن ایزدی، رئیس هیأت‌مدیره کانون سبز فارس، در گفت‌وگو با همشهری بااعلام این خبر افزود: مجری پروژه انتقال لوله گاز، عملیات اجرایی را در 6 کیلومتر از جنگل‌های انبوهی که سال قبل براثر عملیات اجرایی همین مجری ویران شده بود،  ازسر گرفته است.

به گفته وی، بخشی از منطقه‌ای که اکنون عملیات اجرایی در آن آغاز شده در حد فاصل رودخانه خرسان و روستای سینه نمک تا جنگل‌های انبوه و کهنسال دشت تلخ آب( منتهی الیه شمال‌غرب مسیر لوله‌گذاری جدید) واقع شده و بخشی از آن، از ایستگاه تقویت گاز تنگ رواق تا جنگل‌های شمال شرق روستای بنستان به طرف گردنه میمند (منتهی‌الیه جنوب شرق مسیر لوله‌گذاری جدید) را دربرمی‌گیرد.

این منطقه از بکرترین و متراکم‌ترین رویشگاه‌های جنگلی زاگرس محسوب می‌شود.وی که هنگام گفت‌وگو با همشهری در منطقه مورد نظر حضور داشت و حاصل مشاهدات عینی خود را با خبرنگار ما در میان می‌گذاشت، در ادامه گفت: عرض جاده‌ای که عملیات مقدماتی برای انتقال گاز در آن آغاز شده از 25 تا 90 متر متغیر است و رهاکردن خاک‌های مازاد عملیات اجرایی در حاشیه جاده و در مسیل‌ها باعث تخریب مضاعف منطقه جنگلی شده است.

به گفته ایزدی، عملیات اجرایی در3.5 کیلومتر ابتدای جاده در دست احداث و 5/3 کیلومتر انتهای آن، نشان می‌دهد که قرار است کل مسیر 25 کیلومتری که از میان جنگل‌های انبوه و کهنسال بلوط عبور می‌کند برای لوله‌گذاری تخریب شود.

این درحالی است که 18 کیلومتر مسافت مابین 2 بخش تخریب شده در ارتفاعات گردنه میمند واقع شده و از نظر تنوع گیاهی و پوشش جنگلی در کل رویشگاه‌های زاگرس بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی مربوط به انتقال لوله گاز از یک ماه‌ونیم قبل مجددا آغاز شده است، تصریح کرد: براساس مجوز کمیته ملی ارزیابی زیست‌محیطی عرض مسیر مذکور به 15متر افزایش یافته که با احتساب این عرض و درصورت اجرای عملیات لوله‌گذاری،
 270 هزار مترمربع از جنگل‌های ناحیه زاگرسی به کلی نابود می‌شود

اما اگر عملیات جاده‌سازی‌ فعلی در همان مسیر جنگل‌های قلع و قمع شده سال قبل ادامه پیدا کند پوشش گیاهی یک میلیون و 300هزار متر مربع از انبوه‌ترین جنگل‌های منحصر به‌فرد کشور قربانی خواهد شد که علاوه بر هزاران بلوط کهنسال، گونه‌های دیگری از جمله کهکم، ارژن و بادام را هم شامل می‌شود.

موضع سازمان حفاظت محیط‌زیست

دکتر محمدباقر صدوق، معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در باره ازسر‌گیری عملیات به همشهری گفت: موضع سازمان تغییری نکرده و ما همچنان بر حفظ دنا تاکید می‌کنیم. براین اساس طی دستورالعملی که به دست‌اندرکاران پروژه عبور لوله گاز از منطقه ارائه کرده‌ایم مقرر شده است عملیات لوله‌گذاری در همان مسیر قدیمی به عرض 6 متر اجرا شود. بدیهی است،

هرگونه تغییردرمسیر یا در عرض آن مورد قبول سازمان محیط‌زیست نیست؛ ضمن آنکه این مسئله از طریق اداره کل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد دردست پیگیری است و انتظار داریم با کمک مقامات قضایی بتوانیم مانع هرگونه تخریبی در منطقه شویم.

کد خبر 111400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز