گروه اقتصادی: ناتوانی وزارت نیرو برای تامین برق کشور باعث شد تا دولت به خاطر گرمای تابستان و ناپایداری شبکه برق، کارمندان ادارات دولتی 21 استان را به تعطیلات ناخواسته بفرستد.

به گزارش همشهری، ایران یکی از کشورهای دنیاست که تعطیلات رسمی آن زیاد است و اعلام تعطیلی‌های ناخواسته باعث اختلال در فعالیت‌های اقتصادی شده است. تعطیلی کارمندان دولتی البته باعث اعتراض جامعه کارگری هم شده است.

هیات دولت در اطلاعیه‌ای رسمی علت تعطیلی روزهای 20 و 21 تیرماه (امروز و فردا) را «گرمای شدید و بی‌سابقه هوا» «رفاه حال هم‌میهنان عزیز» و «صرفه جویی در مصرف انرژی» اعلام و تاکید کرده است: دستگاه‌های خدماتی از جمله بانک‌ها و بیمارستان‌ها در این روزها باید به خدمات رسانی خود به مردم ادامه دهند.

اظهارنظرهای ضد‌و نقیض هم البته کم نیست تا آنجا که به گزارش ایلنا سازمان هواشناسی اعلام کرده است: هیچگونه توصیه‌ای به دولت برای تعطیل کردن استان‌ها نداشته است و دمای هوا بالاتر از میانگین نیست. اما معاون وزیر نیرو می‌گوید: گرمایی که ایران درحال تجربه‌کردن آن است، در 70 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

21 استان در تعطیلی

ادارات دولتی در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، قم، تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، سمنان، لرستان، مرکزی، کهگیلویه و بویر احمد و قزوین در روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل خواهندبود و در سایر استان‌ها تصمیم‌گیری درباره تعطیلی براساس شرایط آب و هوایی و دمای هوا بر عهده استانداران خواهد بود. خبر می‌رسد استانداران  زنجان و گلستان نیز تعطیلی ادارات دولتی این استان‌ها را اعلام کرده‌اند. افزون بر بانک‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌های خصوصی هم باز هستند.

تعطیلی باعث مدیریت پایدار برق می‌شود

مجید نامجو وزیر نیرو گفت: تعطیلی سازمان‌ها و ادارات دولتی طی 2روز آینده موجب کاهش مصرف در زمان اوج شده و وضعیت برق به حالت پایداری خواهد رسید. او در گفت‌وگو با فارس افزود: هماهنگی‌های مناسبی با صنایع صورت گرفته است تا با انتقال شیفت‌های خود به ساعات غیرپیک و یا تعمیر و نگهداری در ساعات غیرپیک، برق‌رسانی به مشترکان خانگی آسان‌تر شود. 

وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که قبلاً نیز گرمای هوا با درجه بالا تجربه شده اما دولت اعلام تعطیلی نکرده بود، گفت: گستردگی گرمای هوا در بیشتر استان‌ها باعث شد تا دولت برای کنترل مصرف انرژی، تعطیلی 2روزه را اعلام کند، بنابراین امید است تا با اعمال تعطیلی مصرف برق در ساعات پیک کاهش یابد. نامجو تأکید کرد: مصرف برق در روز شنبه به 39هزارو‌500 مگاوات رسیده است که نسبت به روز سه‌شنبه هفته گذشته حدود یک هزار مگاوات کاهش داشته است.

هواشناسی؛ وضعیت عادی است

اما مدیرکل پیش‌بینی آب و هوای کشور گفت: هیات دولت در رابطه با تعطیلی تصمیم‌گیری کرده و هواشناسی هیچگونه توصیه‌ای در این زمینه نداشته است. پرویز رضازاده در گفت‌وگو با ایلنا افزود: گرمای هوا بخش‌های نیمه شمالی کشور را درگیر کرده است و نیمه جنوبی در شرایط معمول به سر می‌برد و دمای هوا بالاتر از میانگین نیست.

او ادامه داد: دمای هوای تهران تا چند روز آینده حدود 41درجه پیش‌بینی می‌شود که این دمای هوا در این موقع سال فراوان دیده می‌شود. از 10 تیر تا 10 مرداد تهران دمای هوای 42درجه را نیز زیاد تجربه کرده است و حتی می‌توان گفت طی 50 تا 60 سال گذشته حدود 7بار تهران دمای 43 درجه نیز داشته است، بنابراین شرایط دمای هوای تهران در حال حاضر خیلی بالا نیست.

او گفت: دمای هوا در نیم‌کره‌شمالی حاد نبوده و بالاتر از رکورد نیست.  از سوی دیگر جباری، مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز گفت: شرایط دمای هوای تهران با برخی از استان‌های مرکزی تفاوت فاحشی ندارد و این شرایط در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است.

تشکیل جلسه بحران

خبر دیگر اینکه حسین باقری، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از تشکیل جلسه اضطراری درصورت ادامه وضعیت گرمای هوا تا 2روز آینده خبر داد. او به ایسنا گفت: این میزان ماندگاری گرمای هوا در 30‌سال گذشته سابقه نداشته و هر چند افزایش دمای هوا در استان‌های کشور طی سال‌های گذشته 40 تا 42 درجه بوده اما این افزایش دما ماندگاری نداشته و متغیر بوده است.

گرمای بی‌سابقه در 70 سال اخیر!

محمد بهزاد معاون وزیر نیرو امکان بروز مشکل در شبکه‌های انتقال را تایید کرد و گفت: گرمایی که ایران درحال تجربه‌کردن آن است، در 70 سال اخیر بی‌سابقه بوده و مسئله‌ای که به عمق مشکلات می‌افزاید، استمرار گرماست.

وی افزود: تجهیزات الکتریکی و سایر تاسیسات در دنیا برای فعالیت در متوسط دمای 37 درجه طراحی شده‌اند و هنگامی که دمای هوا برای مدتی طولانی بالاتر از این متوسط قرار گیرد، احتمال بروز مشکل برای تاسیسات بالا می‌رود.

کد خبر 111304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز