گروه حوادث: آخرین نقشه مرد کلاهبردار، دریافت وام 20میلیارد تومانی با استفاده از مدارک جعلی بود.

این مرد از 8سال قبل با راه‌اندازی شرکت‌های کاغذی از مردم کلاهبرداری می‌کرد و توانسته بود بیش از 15 میلیارد تومان به جیب بزند.2سال پیش، با شکایت زن جوانی از یک مرد شیاد، پرونده‌ای پیش روی پلیس قرار گرفت که از فعالیت یک کلاهبردار هزار چهره‌ حکایت داشت.

زن شاکی مدعی بود: مردی که خود را علی- گ معرفی می‌کرد یکی از واحدهای مسکونی‌ام را به‌عنوان دفتر کارش اجاره کرد. او مدعی بود صاحب شرکت واردات و صادرات خوراک دام و طیور است و بعد از مدتی با ادعای اینکه سود خوبی نصیبم خواهد شد، وسوسه‌ام کرد در شرکتش سرمایه‌گذاری کنم.

من که فریب حرف‌های این مرد را خورده بودم، 10 میلیون تومان برای سرمایه‌گذاری در شرکت به او پرداخت کرده و در ازای آن یک چک دریافت کردم. اما یک روز بعد از پرداخت این پول، متوجه شدم که مرد جوان، شبانه، خانه‌ام را تخلیه کرده و ناپدید شده است.

آن روز وقتی به بانک رفتم فهمیدم چکی که وی به من داده بلامحل است و من در دام یک کلاهبردار حرفه‌ای گرفتار شده‌ام.  با این شکایت، تحقیقات برای شناسایی و دستگیری متهم شروع شد تا اینکه چند ماه بعد شکایت تازه‌ای مطرح شد.

این بار هم مالباخته زن جوانی بود که ادعا می‌کرد فردی به نام علی‌-گ دست به کلاهبرداری میلیونی از وی زده است. این زن به ماموران گفت: با علی از طریق یکی از همکارانم آشنا شدم. او مدعی بود در کار خرید و فروش ارز است و با سرمایه‌گذاری در شرکت او می‌توانم به سود هنگفتی دست پیدا کنم.

برای همین در ازای دریافت چک 40 میلیون تومانی، 42000 دلار به او دادم تا هر ماه سود آن را به من پرداخت کند اما وی بعد از دریافت دلارها ناپدید شد. وقتی به بانک رفتم متوجه شدم چکی که او به من داده بلامحل است و من فریب وی را خورده‌ام.

پلیس که متوجه شده بود هردو کلاهبرداری از سوی یک نفر صورت گرفته است، تحقیقات برای دستگیری این مرد را ادامه داد. این در حالی بود که طی ماه‌های دیگر شاکیان دیگری که با امید سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کاغذی متهم، همه سرمایه‌شان را از دست داده بودند به اداره آگاهی مراجعه و از او شکایت کردند.

بررسی‌ها نشان می‌‌داد که متهم برای عملی کردن کلاهبرداری‌هایش با ثبت شرکت‌های کاغذی و استفاده از مدارک جعلی در بانک‌ها، حساب باز می‌کرد و از این طریق دسته‌چک می‌گرفت. سپس به بهانه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کاغذی‌ای که راه‌انداخته بود از طعمه‌هایش کلاهبرداری می‌کرد.
با این اطلاعات، ماموران عکس متهم را که از

طریق شاکیان به دست آورده بودند در اختیار تمامی بانک‌ها قرار دادند تا درصورت مراجعه وی به آنجا، شناسایی شود. مدتی بعد یکی از شهروندان تهرانی که برای برداشت پول از حسابش به یکی از بانک‌ها رفته بود، با دیدن عکس متهم روی میز کارمند بانک، او را شناخت. وی سپس به اداره آگاهی رفت و مدعی شد که متهم تحت تعقیب،  جوانی به نام علیرضاست و وی او را به‌خوبی می‌شناسد.

با اطلاعاتی که این مرد در اختیار پلیس قرار داده بود، تحقیقات برای دستگیری مرد کلاهبردار وارد مرحله‌ای تازه شد. این تحقیقات تا آنجا پیش رفت که ماموران متوجه شدند علیرضا در حال طرح نقشه یک کلاهبرداری میلیاردی است. بررسی‌‌ها نشان می‌داد که او با فریب یک شرکت خودروسازی، قصد دریافت وام 20 میلیارد تومانی از یکی از بانک‌ها را دارد.

متهم حتی برای این کار، اسناد جعلی برجی در اصفهان را به‌عنوان ضمانت به بانک ارائه کرده و قرار بود به‌زودی وام میلیاردی را دریافت کند. با این اطلاعات، ماموران، راهی بانک مورد نظر شدند و به این ترتیب از دادن وام میلیاردی به مرد کلاهبردار جلوگیری شد.

تیم تحقیق در ادامه با اطلاعاتی که از بانک به دست آورده بود مخفیگاه متهم را در همدان شناسایی و با عزیمت به آنجا، وی را دستگیر کرد. علیرضا بعد از انتقال به اداره آگاهی به کلاهبرداری‌های سریالی اعتراف کرد و گفت: از 8 سال قبل تا حالا دست به این کار می‌زدم و در این مدت توانستم با فریب بیش از 150 نفر، 15 میلیارد تومان از آنها کلاهبرداری کنم.

سرهنگ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی پایتخت، با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهم هنگام راه‌اندازی شرکت‌های کاغذی خود، از جمله سرمایه‌گذاری در مورد تولید و تأمین قطعات خودرو یا راه‌‌ا‌ندازی کارخانه قند، از کارشناسان و متخصصان این رشته‌ها کمک می‌گرفته تا هیچ‌کس نتواند به وی مشکوک شود. 

وی ادامه داد: اگر افراد حقیقی یا سازمان‌های خصوصی و دولتی درخصوص مدارک و اسنادی که این مرد به آنها ارائه می‌داد بیشتر دقت می‌کردند، وی به همین راحتی نمی‌توانست 8 سال به فعالیت‌های مجرمانه‌اش ادامه دهد و میلیاردها تومان از مردم کلاهبرداری کند. وی از شاکیان احتمالی خواست برای طرح شکایت به پایگاه چهارم آگاهی یا شعبه دوم بازپرسی در دادسرای ناحیه 4 مراجعه کنند.

کد خبر 111296

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز