شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنا به اعلام رسانه‌های انگلیسی، پلیس این کشور در پرونده مرگ جاسوس سابق روسی با سم، رد پای جدیدی یافته است.

خبرگزاری اتریش از لندن گزارش داد، آن گونه که شبکه تلویزیونی بی.بی.سی امروز اعلام کرد، یکی دیگر از جاسوسان سابق روسیه در جریان بازپرسی اسکاتلند یارد گفته است که الکساندر لیتویننکو به قتل رسیده چرا که او برای یک شرکت انگلیسی پرونده‌ای سنگین را درباره یکی از "شخصیت‌های ارشد کرملین" جمع‌آوری کرده بوده است.
لیتویننکو – احتمالا اول نوامبر در لندن – با ماده رادیواکتیو پلونیم 210 مسموم شد و سپس در تاریخ 23 نوامبر بر اثر این مسمومیت جان باخت. بنا به اعلام بی.بی.سی، وی با جاسوس‌ سابق دیگری به نام یوری شوتز که در واشنگتن زندگی می‌کند نیز در تماس بوده است. او روابطی تجاری با  لیتویننکو داشته است.
به گفته شوتز در مصاحبه‌ای که با بی.بی.سی داشته، اسکاتلندیارد یک نسخه از گزارش هشت صفحه‌ای را از آنچه لیتویننکو تهیه کرده بوده است در اختیار دارد.
به گفته وی، این گزارش اطلاعاتی اقتصادی و سیاسی را که کمک شایان توجهی به سرمایه‌گذاری میلیونی در روسیه می‌کرد، در بر داشت. با این حال جزییات بیشتری درباره "شخصیت ارشد مسکو" که این مشاوره را داده، در این گزارش منعکس نشده است

لیتویننکو هیچگاه جاسوس نبوده است

در همین حال خبرگزاری اتریش از مسکو گزارش داد، سرگی ایوانف در جمع خبرنگاران اعلام کرد: برای ما لیتویننکو هیچ ارزشی ندارد. او هیچ گاه جاسوس نبوده است.
به گفته وی، لیتویننکو پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در نیروی پلیس کار می‌کرده و مسوول جابه‌جا کردن زندانیان بوده است.
ایوانف تصریح کرد، زمانی که او استخدام شد، تحصیلات و ضریب هوشی چندانی نداشت. سرویس جاسوسی روسیه (FSB) لیتویننکو را زمانی به استخدام خود درآورد که با بحران نیرو مواجه  بود.
وی ادامه داد: FSB شروع به استخدام مبتدی‌هایی مانند لیتویننکو کرد چرا که تعداد افرادش کم بود.

اخراجی 1998
وزیر دفاع روسیه که پیش‌تر خود نیز عضو کا گ ب، سرویس اطلاعاتی شوروی بوده است، گفت، لیتویننکو در سال 1998 میلادی از سازمان اطلاعات روسیه اخراج شد. دادگاهی نظامی علیه او تشکیل شد. وی سپس به کی‌یف، پایتخت اوکراین تبعید شد که در آنجا با بوریس بروسوکسی، تاجر روسی در تماس بود.
لیتویننکو  اواخر ماه نوامبر در لندن مورد مسمومیت ماده رادیواکتیو پلونیم 210 قرار گرفت. پلیس انگلیس اعلام کرد که با روسیه درباره مرگ وی در تماس خواهد بود.
دو رابط روسی که با لیتویننکو در تاریخ اول نوامبر، یعنی روزی که وی مسموم شد، ملاقات کرده بوند مورد حفاظت مقامات روسی قرار گرفته‌اند. بنا به اعلام منابع رسمی، آنها نیز مورد تششع پلونیم قرار گرفته‌اند. رسانه‌های روسی گزارش‌های متناقضی را درباره وضع سلامت این افراد منتشر می‌کنند.

کد خبر 11127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز