همشهری آنلاین: وزرات آموزش و پرورش برای ارتقاء سطح تدریس قران در مدارس باید همکاری و تعامل خود را با سازمان‌هایی مانند سازمان اوقافت و امور خیریه و سازمان تبلیغات افزایش دهد

علی‌اصغر یزدانی، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش، در بخش نخست گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با بیان اینکه آموزش قرآن در 10 هزار مدرسه قرآن براساس سطح‌بندی انجام می‌شود، عنوان کرد: آموزش قرآن به صورت سطح‌بندی شامل؛ تجوید، روخوانی، روان‌خوانی و ... می‌تواند به ارتقا سطح تدریس و آموزش قرآن در مدارس کمک کند.

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش، در بخش دوم این گفت‌وگو، به مشکلات و موانع تدریس قرآن در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: مشکل اصلی در آموزش و تدریس قرآن، معلمان و مدرسان قرآن هستند که باید توانایی آن را داشته باشند تا آموزش‌های موثری را به دانش‌آموزان ارائه داده و با آمادگی و توانایی کافی و استفاده از شیو‌های نوین آموزشی بتوانند در بحث آموزش قرآن موثر باشند.

وی ادامه داد: برای حل مشکل نبود معلمان متخصص قرآن باید از حضور موسسات، دستگاه‌ها و عناصر موثر در این زمینه کمک بگیریم و با کمک دستگاه‌ها و عناصر موثر که در زمینه آموزش و تدریس قرآن تبحر لازم را دارند آمادگی و توانایی لازم برای تدریس قرآن را به معلمان بدهیم و آنان را با شیوه‌های نوین آموزشی همراه کنیم.

یزدانی، یادآور شد: در حال حاضر سازمان اوقاف و امور خیریه، دارالقرآن‌ها و مراکز تربیت معلم قرآنی بسیاری دارد که معلمان قرآن را مختص تدریس قرآن تربیت می‌کند و البته آموزش و پرورش باید از خدمات این سازمان و سایر سازمان‌ها مانند: سازمان تبلیغات، سازمان دارالقرآن و ... بهره گرفته و از توان این سازمان‌ها در جهت ارتقاء سطح معلمان قرآن و افزایش معلمان متخصص قرآن استفاده کند.

وی با بیان این مطلب که این سازمان‌ها تا کنون همکاری‌هایی با وزارت آموزش و پرورش داشته‌اند، عنوان کرد: هر چند که این همکاری‌ها تا کنون وجود داشته اما به هر حال گستره کار ما در بحث تدریس قرآن بسیار وسیع‌تر بوده و باید بتوانیم این همکاری و تعامل را توسعه داده و با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر سازمان‌ها، آموزش‌های ضمن خدمت معلمان را توسعه دهیم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی، در این بخش از سخنان خود با بیان این مطلب که، معلمی که در نظام جمهوری اسلامی ایران آموزش می‌دهد طبیعی است که با قرآن آشنا باشد، به سطح سواد قرآنی در کشورهای اسلامی و عربی اشاره کرد و افزود: در کشورهای اسلامی و عربی علاوه بر معلمان که در مدارس تدریس می‌کنند افراد عادی و افراد در سایر شغل‌ها نیز با قرآن آشنا هستند و در بسیاری از موارد عموم مردم حداقل نصف قرآن را حفظ هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر آموزش و پرورش که به عنوان مسئول آموزش عمومی قرآن در کشور معرفی شده است باید سایر سازمان‌ها نیز به کمک آموزش و پرورش آمده و در حد امکان و توان خود آشنایی عموم مردم را با قرآن بالا ببرند تا به تناسب آن مردم شناحت بهتری از دین، آیین، اخلاق و معارف پیدا کرده و در زندگی و رفتار خود از دین و آیین و اخلاق اسلامی متاثر شوند.

یزدانی، در این بخش از سخنان خود با اشاره به شیوه‌های تدریس قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی عنوان کرد: به طور کلی شیوه‌های تدریس قران به تناسب دوره‌های تحصیلی متفاوت است و معلمان قران در دوره پیش دبستانی باید به این مسئله توجه داشته باشند که برای آموزش قرآن به کودکان پیش‌دبستانی باید از شیوه‌های جذاب و شاداب استفاده کنند و با راه‌ها و روش‌های خلاق و جذاب، رغبت و علاقمندی را در میان دانش‌آموزان پیش‌دبستانی افزایش دهند.

وی ادامه داد: معلمان در دوره ابتدایی باید با استفاده از شیوه‌های کارآمد برای دانش‌آموزان دوره‌های مختلف ابتدایی، بحث روخوانی و روان‌خوانی را با جدیت دنبال کرده و از شیوه‌های کارا و متنوع برای آموزش روخوانی و روان‌خوانی بهره بگیرند تا بتوانند در آموزش قران توفیقاتی را کسب کنند.

به عقیده این مقام مسئول، معلمان قرآن در عین حال که شیوه تدریس مختص به خود را دارند شیوه‌هایی را نیز مبتنی بر تجارب خود در پیش می‌گیرند و هم‌چنین شیوه‌هایی را براساس چارچوب‌هایی که آموزش قرآن در مدارس به دنبال دارد در پیش می‌گیرند که البته این معلمان باید بدانند که با سطح‌بندی آموزش‌ها و استفاده از شیوه‌های کارآمد و موثر که لازمه آن استفاده از تجارب دیگران است می‌توانند در ارائه شیوه‌های آموزشی قرآن موفق باشند.

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش، در این بخش از سخنان خود، در پاسخ به خبرنگار ما که آموزش و پرورش برای ارتقاء سطح تدریس قرآن تا چه میزان از شیوه‌های تدریس قاریان و اساتید قرآنی حارج از آموزش و پرورش بهره می‌گیرد، عنوان کرد: اینطور نیست که شیوه‌های تدریس قرآن در انحصار اساتید قرآنی و قاریان باشد زیرا بسیاری از این اساتید و قاریان هر چند که در آموزش و پرورش فعالیت ندارند اما با آموزش و پرورش همکاری داشته و ما در دستیابی به شیوه‌های تدریس قرآن از آنان بهره گرفته‌ایم.

مدارس برای تدریس قرآن در بسیاری از موارد از موسسات و اساتید قرآنی کمک می‌گیرند

وی با ییان این مطلب که طبیعی است برخی پایگاه‌ها و موسسات و حتی اساتید قرآنی در بحث آموزش قرآن و ارائه شیوه‌های تدریس قرآن اقدامات خوبی انجام داده‌اند، افزود: فعالیت این موسسات و اساتید قرآنی دلیل بر این امر نیست که ما از فعالیت آنان بی‌بهره بوده‌ایم زیرا مدارس ما در بسیاری از موارد با کمک گرفتن از این پایگاه‌ها و موسسات قرآنی و هم‌چنین اساتید قرآنی از شیوه‌های تدریس قرآن به قدری زیبا و جذاب بهره گرفته‌اند و به قدری هم‌سان و هماهنگ با این موسسات پیش می‌روند که در نهایت دانش‌آموزان به راحتی هم می‌توانند آیات قرآن را بخوانند و هم متون فارسی را به راحتی قرائت کنند.

یزدانی، در این بخش از سخنان خود، اظهار کرد: در حال حاضر برخی مدارس در سراسر کشور وجود دارند که اهتمام ویژه‌ای به درس عربی دارند و در تدریس درس عربی علاوه بر کتاب در نظر گرفته شده برای این درس از سایر کتاب‌های آموزشی و وسایل کمک‌آموزشی نیز بهره می‌گیرند که این امر می‌تواند به ارتقاء سطح قرآن در مدارس کمک کند و البته تمامی مدارس باید این رویکرد را دنبال کرده و به درس عربی که مقدمه آموزش قرآن است اهمیت ویژه‌ای بدهند.

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش، در بخش پایانی سخنان خود با بیان این مطلب که هرساله گردهمایی‌ها و هم‌اندیشی‌هایی را برای ارتقاء سطح تدریس قرآن در مدارس و ارائه شیوه‌های تدریس قرآن داریم، اضافه کرد: آموزش و پرورش برای جمع‌آوری شیوه‌های تدریس قرآن فراخوانی را در میان موسسات، سازمان‌ها و اساتید قرآنی ارائه کرده و از طریق این فراخوان شیوه‌های نوین آموزش قرآن را جمع‌اوزی کرده است که البته این امر می‌تواند به ارتقاء سطح تدریس قرآن در آموزش و پرورش کمک کند. 

کد خبر 111225

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز