چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی‌پرور: بر خلاف اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در واکنش به سخنان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ضریب نفوذ اینترنت در ایران را 34.6 درصد اعلام کرده بود

بررسی خبرنگار همشهری نشان داد که ضریب نفوذ واقعی اینترنت در ایران همان 11 درصدی است که معاون رئیس‌جمهور اعلام کرده است.

به گزارش همشهری، براساس اعلام رسمی سایت www.matma.ir وابسته به شرکت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، ضریب نفوذ اینترنت در ایران معادل 11.1 درصد و تعداد کاربران اینترنت در ایران 7میلیون و 955هزارنفر است.

این وب سایت، آمار ضریب نفوذ و تعداد کاربران اینترنت در هر استان را نیز به تفکیک کاربران دایل آپ، ADSL و وایرلس مشخص کرده است. بر این اساس استان تهران با16.4 درصدبالاترین ضریب نفوذ اینترنت در کل کشور را دارد و استان سیستان و بلوچستان با 3.3 درصدکمترین ضریب نفوذ اینترنت در ایران را داراست.

آمار مذکور به قدری دقیق است که امکان اشتباه یا کهنه بودن در مورد آن وجود ندارد و حتی اعداد و ارقام مذکور به تفکیک جمعیت استفاده‌کننده از اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت خانوار، کاربران اینترنت برحسب جنسیت، جمعیت مرد استفاده‌کننده از اینترنت و ضریب نفوذ اینترنت مردان، جمعیت زن استفاده‌کننده از اینترنت و ضریب نفوذ اینترنت زنان، در آن به تفکیک هر استان ذکر شده است.

«متما» که مخفف «مدیریت توسعه ملی اینترنت» است، وظیفه توسعه اینترنت در سطح کشور را برعهده دارد و آمار و ارقام منتشره در آن معتبر‌ترین اطلاعات موجود درباره اینترنت در ایران است؛ مگر اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این اطلاعات را نیز قبول نداشته باشد.
چون با این اعداد و ارقام تمام گزارش عملکردهای ارائه‌شده از سوی دستگاه‌های دولتی درباره توسعه اینترنت در ایران زیر سؤال می‌رود و شاید در چنین صورتی نظارت بیشتر مجلس و نهادهای نظارتی بر عملکرد بخش فناوری اطلاعات بیش از گذشته احساس شود.

این نظارت همچنین می‌تواند شامل بررسی دلایل انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده به مردم و رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی باشد.گزارش‌های مستند سایت «اینترنت ورد استتز» نشان می‌دهد ایران از نظر ضریب نفوذ اینترنت در منطقه خاورمیانه و کشورهای هدف سند چشم‌انداز حتی با در نظر گرفتن آمار34.9 درصد در ردیف هفتم منطقه قرار دارد.

اگر اطلاعات جدید مبنی بر ضریب نفوذ 11درصدی اینترنت در ایران در این جداول رتبه‌بندی قرار داده شود ایران به جایگاه 13تنزل خواهد کرد و تنها 2کشور عراق و یمن دارای رتبه پایین‌تری از ایران خواهند بود.

طبق اهداف ترسیم شده قانون برنامه چهارم توسعه، در ایران باید تا پایان سال 1388 بیش از 1.5 میلیون پورت اینترنت پرسرعت نصب می‌شد که این عدد تا‌کنون به نیم میلیون پورت رسیده است. ایران از معدود کشورهای جهان است که رسما محدودیت توسعه اینترنت پرسرعت را اعمال می‌کند.

کد خبر 111202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز