سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: براساس گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از نتایج بررسی برنج‌های آلوده وارداتی، ممنوعیت توزیع 8 نوع برنج و آلودگی 11 نوع برنج وارداتی به فلزات سنگین، آرسنیک و سرب تایید شد

روز گذشته گزارش کمیسیون بهداشت از آلودگی برنج‌های هندی وارداتی در حالی قرائت شد که هنوز هم مسئولان وزارت بهداشت و درمان و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تاکید بر سلامت برنج‌های وارداتی دیدگاه‌های مختلف در این زمینه را ناشی از تفاوت در معیار‌های سنجش و آزمایشگاه‌های بررسی آلودگی برنج‌های وارداتی قلمداد می‌کنند.

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که پیش از این بررسی آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزهای سنگین را در دستور کار داشت، صبح روز گذشته در جلسه‌علنی مجلس گزارش نهایی خود را در زمینه وضعیت آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین ارائه کرد.

براساس این گزارش، آلودگی 8 نوع برنج به فلزات سنگین محرز شده و باید از توزیع این برنج‌ها جلوگیری و برنج‌های مذکور به کشورهای صادر‌کننده مرجوع شود. همچنین آزمایش‌های انجام شده از نمونه برنج‌های موجود در بازار فروش، بیانگر آن است که از 13 نمونه برنج خارجی مورد آزمایش 11 نمونه آلوده به آرسنیک بیش از استاندارد شناخته شده و 8 نمونه نیز آلوده به عنصر سرب بوده است.

از سوی دیگر پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای نیز 17 نمونه آزمایشی را آلوده به آرسنیک تشخیص داد؛ با وجود این ریاست سازمان استاندارد خواهان آزمایش نمونه‌های بیشتری از برنج‌های وارداتی بود. در گزارش کمیسیون بهداشت به اختلاف نظر مراجع مختلف نسبت به آلودگی برنج‌های وارداتی اشاره شده است.

براساس این گزارش اعلام شده که آنالیز نمونه‌ها درخصوص میزان غلظت آلودگی به فلز سرب نشان داد که برنج‌های وارداتی با عنوان‌های عطر گل باز، دل مبارکه کامونگی، سارال، کیمیا، جادوگر، هاشمی 1121، عررمان و حاجی مرادی دارای غلظت بالاتر از حد استاندارد PPm 2/0 بوده‌اند و آلودگی این 8 نمونه از 62 نمونه به فلز سنگین سرب مورد تایید قرار گرفت.

در پایان قرائت این گزارش نیز رئیس مجلس شورای اسلامی با تشکر از کمیسیون‌های بهداشت و کشاورزی به‌دلیل پیگیری وضعیت آلودگی برنج‌های وارداتی تاکید کرد گزارش نهایی این کمیسیون‌ها برای پیگیری تخلفات به کمیسیون اصل نود ارائه شود.

کد خبر 111132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز