گروه سیاسی: پس از انتشار خبر ارتحال علامه سیدمحمدحسین فضل‌الله، مرجع تقلید لبنانی و امام‌جمعه بیروت، مقامات، نهادها و گروه‌های ایرانی در پیام‌های جداگانه‌ای این ضایعه را تسلیت گفتند.

همچنین هیاتی به ریاست رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای شرکت در مراسم خاکسپاری این مرجع تقلید راهی بیروت شد. به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، احمد آوایی نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و لبنان و محمدتقی رهبر رئیس فراکسیون روحانیان مجلس، علا‌ءالدین بروجردی را در این سفر همراهی می‌کنند.

پیکر علامه فضل‌الله بعد از تشییع در مسجد حسنین(ع) در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت، به خاک سپرده خواهد شد. این مرجع تقلید روز یکشنبه در بیمارستانی در بیروت بستری شد و با وجود تلاش بی‌وقفه پزشکان در 75سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

 2 پیام جداگانه

محمود احمدی‌نژاد نیز در پیام‌های جداگانه‌ای رحلت علامه سیدمحمد حسین فضل‌الله را به بیت این مرجع و رئیس‌جمهور لبنان تسلیت گفت.در پیام رئیس‌جمهور به بیت علامه فضل‌الله آمده است: اینجانب این ضایعه بزرگ را به ساحت مقدس حضرت بقیه‌الله‌الاعظم امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع و علمای عظام، امت اسلامی و به‌ویژه مردم مبارز و انقلابی لبنان تسلیت عرض نموده و از حضرت احدیت برای آن فقید سعید، علو درجات و رضوان الهی و برای بیت شریف ایشان صبر و اجر و عزّت و بقاء مسألت می‌نمایم.

به گزارش ایسنا، در پیام احمدی‌نژاد به همتای لبنانی خود همچنین  نوشته شده است: خبر ارتحال فقیه وارسته و عالم مجاهد و آزادیخواه جهان، علامه سید محمدحسین فضل‌الله رضوان‌الله تعالی علیه، موجب تأثر و تألم عمیق گردید. بدون تردید خدمات ارزنده و درخشان آن فقیه عالی‌مقام در طول حیات با برکت خود که در راستای تحکیم وحدت ملّی و اعتصام حول محور مقاومت قرار داشت، در تاریخ لبنان به یادگار خواهد ماند.

چراغ راه آینده مجامع اسلامی

به همین مناسبت، رئیس مجلس خبرگان رهبری، در پیامی مراتب تاثر خود را اعلام کرد و نوشت: امیدوارم اندیشه‌های تابناک ایشان چراغ راه همه طلبه‌ها و کسانی باشد که آینده مجامع اسلامی را به دست می‌گیرند. 

در متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی منتشر کرده، آمده است: درگذشت عالم روحانی، آیت‌الله سیدمحمدحسین فضل‌الله، از مصادیق بارز «اذا مات‌العالم ثلم فی‌الاسلام ثلمه لایسدها شیء» است؛

شخصیت مجاهدی که در خانواده‌ای روحانی و در محضر مراجع بزرگ نجف پرورش یافت و برای دفاع از حقانیت اسلام به سرزمین خویش لبنان برگشت و با حضور در گروه‌های جهادی، عالمی عامل شد. اهمیت جایگاه این شخصیت فقیه و نویسنده اجتماعی و سیاسی باعث چندین‌بار تلاش دشمنان صهیونیستی برای ترور شخصیت و حذف فیزیکی ایشان شد که مدال جانبازی را بر سینه خویش آویخت.

تسلیت به نصرالله

وزیر امور خارجه ایران نیز در پیام‌هایی جداگانه، درگذشت علامه فضل‌الله را به شخصیت‌ها و مقامات لبنانی از جمله سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان، نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان، علی الشامی وزیر امور خارجه و مهاجرین لبنان و سیدعلی فضل‌الله فرزند آن مرجع تقلید فقید، تسلیت گفت.

به گزارش مهر، در پیام منوچهر متکی آمده است: بدون تردید جهان اسلام عموما و لبنان عزیز خصوصا از برکات بینش بلند این عالم جلیل‌القدر در تقریب مذاهب اسلامی و به‌ویژه وحدت ملی و طائفی بین اسلام و مسیحیت در لبنان برخوردار بوده و اثرات آن همچنان تعالی بخش ملت عزیز لبنان خواهد بود.

عرض تسلیت از بهارستان

از سوی دیگر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی فقدان مجاهد نستوه و فقیه وارسته علامه سید محمد حسین فضل‌الله  را تسلیت گفت. در پیام سیدشهاب‌الدین صدر آمده است: این روحانی عالیقدر ازجمله شخصیت‌های نادری بود که در سراسر عمر با برکت و در مراحل گوناگون زندگی نورانی خویش منشأ برکات فراوان برای حوزه‌های دینی و مرد انقلابی و غیور لبنان و اسوه اخلاقی و عملی برای شاگردان و ارادتمندان خود بود.

بی‌شک خدمات ارزنده آن بزرگوار در تاریخ جهان اسلام و نیز لبنان برای همیشه به یادگار خواهد ماند.

پناه مجاهدان و رزمندگان لبنان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رحلت علامه فضل‌الله را تسلیت گفت. در  متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی محسن رضایی منتشر   کرده آمده است: عالم پارسا و مجاهد، آیت‌الله علامه سید محمدحسین فضل‌الله از چهره‌های برجسته و ماندگارِ تاریخ لبنان در دهه‌های اخیر بود. او در عرصه‌های گوناگون و در دفاع از حریم تشیع، جانانه کوشید و ملجأ مجاهدان و رزمندگان لبنانی بود.

ارتحال این فقیه وارسته را به محضر مبارک حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر و تقلید، حوزه‌های علمیه، مردم غیور و رنج کشیده لبنان به‌ویژه شیعیان آن دیار، عموم گروه‌های مقاومت و قاطبه ارادتمندان ایشان و به بیت معظم‌له تسلیت عرض نموده، علو درجات این بزرگمرد را از درگاه حضرت حق، مسالت می‌کنیم. جامعه روحانیت مبارز، سپاه پاسداران، سفیر ایران در بحرین و ستاد انتفاضه و قدس و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی پیام‌های تسلیت دیگری صادر کردند و همچنین شخصیت‌های سیاسی ایران، رحلت فقیه نواندیش علامه فضل‌الله را تسلیت گفتند.

کد خبر 111068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز