همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور گفت: افق نگاه ما شکستن تحریم نیست، افق نگاه ما فتح قله‌های بلند جهانی است و این شدنی است.

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد دوشنبه در مراسم طرح توسعه مجتمع فولاد بناب در استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که " ما با همین مردم غیور آذربایجان می‌توانیم تمام قله‌های بلند جهانی را فتح کنیم" با ابراز خرسندی از توفیق حضور دوباره در آذربایجان این خطه از کشورمان را سرزمین غیرت و امید نامید و با بیان این‌که " باید ایران را بسازیم و برای ساختن ایران عناصری لازم است که ریشه در اعماق تاریخی و دل مردم آذربایجان دارد" ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عنصرها عشق است؛ ما باید به ایران، فرهنگ و وطن‌مان عشق بورزیم، آذربایجان تجلی درخشان عشق به ایران است. عشق به ایران در خون تک تک مردم آذربایجان می‌جوشد و ما بالاترین فداکاری‌ها و جانفشانی‌ها را برای سربلندی ایران از سوی مردم آذربایجان شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که " وقتی بررسی می‌کنید می‌بینید که اکثر ایرانی‌ها بالاخره یک ریشه‌ آذری دارند" اظهار کرد: یکی دیگر از عناصر لازم برای ساختن ایران، غیرت است. بدون غیرت نمی‌توان قله‌ای را فتح کرد. هیچ پیشرفتی بدون غیرت به دست نمی‌آید. غیرت یعنی این‌که در برابر ضعف‌ها و عیب‌ها حساس باشیم و احساس مسئولیت داشته باشیم. اگر جایی ضعف و سستی وجود دارد، دل‌مان بسوزد و با تلاش این ضعف و سستی را رفع کنیم و اگر ببینیم در صحنه‌ جهانی عزت و سربلندی‌مان مورد هجوم قرار گرفته است، برای دفاع از آن در درون‌مان باید همتی شکل بگیرد و از عزت و سربلندی‌مان دفاع کنیم.

وی با تاکید بر این‌که " آذربایجان سرزمین جوشش غیرت است" ادامه داد: ما برای ساختن ایران نیازمند غیرت هستیم و باید تمام وجودمان در راستای ساختن ایران و خدمت به مردم ایران قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور به اهمیت عنصر امید در ساختن ایران اشاره کرد و گفت: اگر عشق و غیرت باشد ولی امیدی برای ساختن نباشد انگیزه‌ کافی برای تحرک پیدا نمی‌شود. ما باید با امید به آینده باور داشته باشیم که می‌توانیم.

وی خطاب به کارگران و متخصصان این طرح گفت: آذربایجان باید در تمام امور کشور اول باشد؛ چراکه این توانایی در آن‌ها هست. مردم آذربایجان با ورود در هر عرصه‌ای باعث عزت، سربلندی و شکوفایی شده‌اند و در صنایع نیز باید این‌گونه باشد. افق نگاه شما باید فراتر از مرزهای ایران برود. آیا این امکان وجود ندارد که شما در این عرصه‌ای که حضور دارید در منطقه اول شوید؟ چرا این امکان وجود دارد و می‌توانید کارهای بزرگی انجام دهید و در واقع شما باید افق نگاه‌تان وسیع و به دورترین نقاط باشد.

وی با بیان این‌که " همه باید در این عرصه کمک کنیم" گفت: در ظاهر کارخانه به اسم چند نفر است ولی باطن آن چیست؟ مربوط به کل ایران و آذربایجان است و هرکس به هر ترتیبی در این مسیر قرار می‌گیرد باید کمک کند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که " باید موانع را برطرف و در این راستا تلاش کرد" گفت: صنعت‌گران، مبتکران و سرمایه‌گذاران آذربایجان شرقی با گفتن یا علی و یا حسین و تلاش و کوشش زیاد باید کار را سرعت بدهند.

وی با اشاره به تلاش زورگویان و بدخواهان ملت ایران جهت جلوگیری از پیشرفت کشورمان گفت: چندی پیش خبرنگار یک مجله پرتیراژ آمریکایی با من مصاحبه‌ای داشت و به بحث تحریم اشاره کرد و گفت؛ فکر نمی‌کنید که تحریم به روند پیشرفت ملت ایران آسیب برساند؟ من به او گفتم تا قبل از این ما فکر می‌کردیم سیاستمداران غربی تاریخ نمی‌دانند و در این زمینه بی‌سواد هستند ولی اکنون با کارهایی که می‌کنند متوجه شدیم که آن‌ها جغرافیا نیز نمی‌دانند و در هر دو عرصه ضعیف و بی‌سواد هستند. از او پرسیدم که آیا ایران را می‌شناسید؟ با تاریخ ایران آشنا هستید؟ و این‌که ایران چه پیشرفت‌هایی کرده و چه توانایی‌هایی دارد؟

وی با اشاره وسعت جغرافیایی ایران در حال حاضر گفت: خطاب به آن خبرنگار گفتم حوزه فرهنگی ایران در طول تاریخ چند برابر مساحت جغرافیایی کنونی بوده و برخی از ملت‌های منطقه خود را در حوزه‌ فرهنگی و تمدنی ایران می‌دانند. به او گفتم که ایران در کشاورزی، در صنعت پیشرفت‌های خوبی داشته و در نیروی انسانی بالاترین اندیشه‌ها و همت‌ها مربوط به ایران است. البته من به شما می‌گویم که آن‌ها خودشان را به ندانستن می‌زنند.

رئیس‌جمهور افزود: چندی پیش به یک سیاستمدار غربی گفتم چرا این‌قدر خودتان را به زحمت می‌اندازید و در راه ملت ایران مانع‌تراشی می‌کنید؟ او در پاسخ من گفت همه‌ نگرانی ما از احیای مجدد فرهنگ و تمدن ایرانی است.

وی با بیان این‌که " فرهنگ و تمدن ایران، فرهنگ عدالت، دوستی و عشق است" افزود: آن‌ها می‌دانند که ایران از لحاظ تمدن‌سازی و فرهنگ‌سازی از آن‌چنان ظرفیتی برخوردار است که اگر حرکت کند جایی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: تحریمی که آن‌ها کردند ضربه به ایران نیست و در واقع باطن اقدام آن‌ها در راستای دفاع از خودشان است و آن‌ها سعی می‌کنند از چند تا از آخرین خاکریزهای خودشان را در برابر گسترش فرهنگ ایران زمین حفاظت کنند، وگرنه خودشان هم می‌دانند که هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

احمدی‌نژاد گفت: آن‌ها تحریم کردند و ما برای تحریم خیلی کار انجام نمی‌دهیم، ولی اگر بخواهند مزاحمت ایجاد کنند همین مردم آذربایجان برای شکستن تحریم و عقب راندن آن‌ها کفایت خواهد کرد و اصلا نیازی به فراخوان عمومی در این ارتباط نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که " امروز ایران و آذربایجان بیدار است" گفت: آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی. از این بیداری عزتی شکل گرفت که به کل ایران منتقل شده است. البته نمی‌گوییم که مشکلات و ضعف نیست ولی باید همه تلاش کنیم بر مشکلات و ضعف‌ها پیروز شویم و همت‌ها را در این ارتباط بسیج کنیم.

وی خاطرنشان کرد: افق نگاه ما شکستن تحریم نیست. افق نگاه ما فتح قله‌های بلند جهانی است و این شدنی است و با همین مردم آذربایجان می‌توان تمام قله‌های بلند جهان را فتح کرد. باید دست به دست هم بدهیم و حرکت کنیم. البته این به معنای تجاوز به حقوق و سرزمین دیگران نیست بلکه این به معنای گسترش فرهنگ ایرانی و عشق در جهان و برچیده شدن کینه و تجاوز در عرصه‌ی جهانی است. باید همه دست به دست هم بدهیم، حرکت کنیم و با همت‌های بلند، فردایی روشن و پرافتخار را برای ملت ایران بسازیم.

رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود گفت: آذربایجان زنده و ایران سرافراز است و من در دور چهارم سفرهای استانی ان‌شاءالله در سفر به آذربایجان شرقی به تک تک شهرستان‌های این استان سفر خواهم کرد.

کد خبر 111042

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز