همشهری آنلاین: واقعیت آن است که اکثر کاربران خانگی نسبت به خطرها و تهدیدات آنلاین بی‌اطلاع بوده و ضرورت ایمن‌سازی رایانه‌ها به عنوان پیش نیاز اتصال به اینترنت را درک نمی‌کنند

در نظر بسیاری از افراد، ناامنی در اینترنت مترادف است با خرابکاری‌های هکرهای کلاه سیاه و ویروس‌نویس‌ها. این در حالی است که برخی کارشناسان نظر دیگری دارند.

معمولاً وقتی از امنیت در اینترنت صحبت می‌شود و از نابسامانی‌های موجود در این حوزه سخن به میان می‌آید، انگشت اتهام به سوی هکرها و ویروس‌نویس‌ها نشانه می‌رود.

تقریباً همه متفق‌القول هستند که مهمترین چالش پیش روی تامین امنیت فضای سایبر، هکرهای کلاه سیاه و کاربران زیرک اما بداندیشی هستند که به دلایل مختلف از جمله درآمدزایی، سعی می‌کنند با دور زدن تمهیدات امنیتی به هزار توی رایانه‌ها و شبکه‌ها راه پیدا کنند.اما برخی کارشناسان نظر دیگری دارند.

بنا به گزارش ایتنا، گروهی از کارشناسان IT پس از بررسی‌های مختلف، به این نتیجه رسیده‌اند که دلیل اصلی ناامنی مفرط در فضای وب، عملکرد نامناسب کاربران معمولی است.در واقع آنها این گروه را بزرگ‌ترین ناامن‌کنندگان اینترنت می‌نامند.

این کارشناسان بر این باورند که رفتارهای مخاطره‌آمیز کاربران عادی در اینترنت، مهم‌ترین عامل بروز نابسامانی در این حوزه است.

Roland Cloutier مدیر ارشد امنیت ADP می‌گوید: "ما نمی‌توانیم بپذیریم که کاربران نحوه محافظت از خود را در فضای اینترنت بلدند."

بر اساس این گزارش مشتری‌ها و کاربران خانگی باید هر از چندگاهی کلمه عبور خود را تغییر دهند و رایانه‌های خود را به وصله‌های ترمیمی مجهز سازند، در حالی که بسیاری از آنها از انجام چنین اقداماتی سر باز می‌زنند.

بسیاری از کاربران هیچ نوع دیواره آتشی بر رایانه‌های خود ندارد و عده بسیاری نیز نمی‌توانند بین ویروس، کرم و تروجان تفاوتی قائل شوند.

به عنوان مثال در یک جامعه آماری، هنوز بیش از یک میلیون رایانه به ویروس کانفیکر آلوده است، در حالی که راه حل مقابله با این بدافزار سمج، به‌کارگیری یک برنامه ساده و قابل دانلود از اینترنت عنوان شده است.

واقعیت آن است که اکثر کاربران خانگی نسبت به خطرها و تهدیدات آنلاین بی‌اطلاع بوده و ضرورت ایمن‌سازی رایانه‌ها به عنوان پیش نیاز اتصال به اینترنت را درک نمی‌کنند.

کد خبر 110932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز