همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت شیر خفته ایران بیدار می‌شود و معادلات جهانی را به هم می‌زند.

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن با ابراز خرسندی از حضور در این جمع و با بیان این‌که " حیقتا از بهترین اجتماعاتی که در کشور ما تشکیل می‌شود، اجتماع مولدان و سازندگان است" پیشنهاد سلطانخواه معاون علمی رئیس‌جمهور را برای تشکیل جلسه‌ای با موضوع طرح مسائل صنعتگران مورد توجه قرار داد و از محرابیان وزیر صنایع و معادن تنظیم وقت برای این جلسه را خواستار شد و خطاب به صنعتگران اظهار کرد: کارهایی که شما در طول سالیان دراز انجام داده‌اید، به خصوص چند سال اخیر، افتخارآمیز است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که متخصصان و صنعتگران‌ ما تسلط و اشراف خوبی بر حوزه صنعت پیدا کرده‌اند و قلق کار دست‌شان است. ما می‌توانیم امروز ادعا کنیم که هیچ قطعه و کالای صنعتی نیست که مورد نیاز کشور باشد و به صنعتگران ما عرضه شود و از آن‌ها خواسته شود که تولید کنند و آن‌ها قادر به ساختن آن نباشند. ما این را تجربه کردیم. اتفاقی که اخیرا در عسلویه رخ داد، اتفاق بزرگی بود. از گذشته پروژه‌های بزرگ تولید صنعتی و طراحی آن به شرکت‌های غربی واگذار می‌شد و آن‌ها نیز در حین انجام کار به بهانه‌های گوناگون فشار می‌آوردند و طلبکاری و کار را نیمه رها و قیمت‌ها را چند برابر حساب می‌کردند. در سال‌های اخیر نیز به بهانه‌ هسته‌ای، کارها را قفل کرده‌اند. برخی از دوستان صنعتگر گفتند که در داخل می‌شود کار کرد و نیازی به معطل شدن و وابسته بودن به آن‌ها نیست. بررسی‌ انجام شد و دیدیم که در داخل کشور این کار را می‌توان به پیمانکاران داخلی واگذار کرد و دیگر نیازی به آن‌ها که دائم مانع‌تراشی می‌کردند، نیست. در یک جلسه قراردادی بالغ بر 21 میلیارد دلار از منابع داخلی و ملت ایران بسته شد. پول ملت ایران در دست آن‌ها بود و وقتی می‌خواستند دو میلیارد دلار بیاورند سرمایه‌گذاری کنند ـ در واقع با این سرمایه‌گذاری‌ها کارخانه‌های خودشان نیز فعال می‌شد ـ منت می‌گذاشتند و مانع‌تراشی می‌کردند. یک تصمیم انقلابی گرفته شد که پول در اختیار صنعتگران داخلی قرار داده ‌شود و در واقع به آن‌ها بی‌نیاز شویم. با این کار به نحوی از حقوق ملت ایران دفاع کنیم و به زودی چنین قراردادی نیز در حوزه اکتشاف نفت بسته خواهد شد. این رابطه استعماری یک‌طرفه قطع خواهد شد و ما باور داریم که دست توانمند ایرانی بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌سازد.

وی گفت: امروز با افتخار به اندیشه صنعتگران و توان و همت صنعتگران ایمان داریم. البته از موانع و مشکلات مطلع هستیم؛ یک وام می‌خواهید، بگیرید مشکلات وجود دارد این مشکلات همه جا هست کم و زیاد ولی با همه این مشکلات پیشرفت‌هایی در صنعت حاصل شده که موجب افتخار است و دست مریزاد به شما اهالی صنعت.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که " چهار سال پیش صادرات صنعتی کشورمان 6 میلیارد دلار بود و اکنون به 18 میلیارد دلار رسیده است" گفت: 12 میلیارد دلار برای پشتیبانی از صنعت در نظر گرفته شده و من از آقای دکتر بهمنی خواهش می‌کنم که 2 میلیارد دلار دیگر برای حمایت از صنعت داخلی در اختیار بانک صنعت و معدن قرار دهد.

وی هم‌چنین با اشاره به مشکلات بانکی که بعضا وجود دارد،‌ گفت: ان‌شاء‌الله این مشکلات به خصوص در بحث بانک‌ها با همت شما و آ‌قای دکتر بهمنی حل می‌شود و گرفتاری‌هایی که شما در سیستم بانکی دارید در طول این مدت باقیمانده از دولت با کمک هم رفع خواهد شد.

وی با بیان این‌که " ما همه عاشق ایران هستیم و همه از هر موفقیتی که ایران کسب می‌کند خوشحال می‌شویم" خاطرنشان کرد: شما تولید کننده هستید و وقتی تولیدتان به ثمر می‌رسد، همه‌ خستگی از تن‌تان بیرون می‌رود. ما همه به دنبال اعتلای ایران هستیم و این نقطه تقابل ما با استکبارگران است؛ چراکه آن‌ها دوست ندارند ملت ایران پیشرفت کنند و این همه سروصدا و فشار برای این است که ایران در جایگاه حقیقی خود قرار نگیرد. در واقع همه آن‌ها از ا حیای تمدن و اقتدار ایران می‌ترسند و می‌دانند که اگر تمدن ایران سربلند کند جایی برای مستکبران در عرصه جهانی وجود نخواهد داشت. آن‌ها می‌دانند چه پتانسیل عظیمی در ایران است و چه شیری در ایران خفته‌ است و در حال بیدار شدن است و اگر بیدار شود تمام معادلات جهانی را به هم خواهد زد. آن‌ها می‌دانند که اگر بدنه اجتماعی ایران حرکت کند، هیچ مانعی نمی‌تواند سر راه ملت ایران باشد.

احمدی‌نژاد با اشاره به تفاوت تمدن ایران با تمدن مادی گفت: نتیجه تمدن مادی این است که اکنون در عرصه جهانی می‌بینید؛ 200 سال آن‌ها منابع تمام ملت‌ها را غارت کردند و بردند و روی هم گذاشتند در همین ایران خودمان 60 سال نفت ما را بردند و کل امپراطوری انگلیس در دنیا روی نفت ایران شکل گرفت، نفتی که مجانی از ایران می‌بردند. بعد از ملی شدن صنعت نفت نیز نفت شد یک دلار، اکنون نیز 70 دلار است و همین نفت وقتی می‌خواهد وارد بازار اروپا شود 100 دلار پای گمرک مالیات می‌دهد و تبدیل به کالا می‌شود و آن را به ما می‌فروشد و این صد دلار در آن کالاست. معادن آ‌فریقا در دست آن‌هاست و می‌بینیم که غارت می‌کند و می‌برد. این یک طرف، طرف دیگر غارت عظیمی است که 30 سال رخ داد. بزرگترین دزدی جهان، 30 هزار میلیارد دلار دارایی قلابی به دنیا تزریق کردند و دنیا را فریب دادند و کسی متوجه نشد و اگر کسانی نیز متوجه شدند جسارت بیان و ایستادگی نداشتد. 30 سال قبل پشتوانه پول آمریکا طلا بود ولی آن را برداشتند تا دست خود را باز کنند تا هرچه می‌خواهند به دنیا تزریق و کسری بودجه خود را از این طریق جبران کنند و 30 هزار میلیارد دلار دارایی تقلبی را از این طریق به دنیا منتقل و کسری بودجه خود را از جیب ملت‌ها پر کردند. در واقع دغل‌بازی کار آن‌هاست اما منابع حاصل زحمات آن‌ها نیست، آن‌ها منابع ملت‌ها را بردند و روی هم چیدند و از طرفی دیگر آمدند دیگر ملت‌ها را تحقیر کردند.

وی با بیان این‌که " آن‌ها در راه پیشرفت ملت ایران سنگ‌اندازی می‌کنند" گفت: آن‌ها می‌دانند اگر اندیشه‌ای که در ایران است، غلبه کند و فراگیر شود، جایی برای دزدی‌های این چنینی دیگر نخواهد بود.

وی با اشاره به تهدیدها و تحریم‌هایی که از سوی زورگویان علیه ملت ایران صورت می‌گیرد و با بیان این‌که " می‌بینید تا تقی به توقی می‌خورد، می‌گویند تحریم می‌کنیم" خطاب به زورگویان گفت: شما هنوز ملت ایران را نشناخته‌اید و قادر نیستید، بشناسید. به شما می‌گویم که صدتا مثل شما نیز قادر نخواهند بود که حرکت کاروان رو به پیشرفت ملت ایران را متوقف کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: چهار سال پیش ملت ایران را تحریم کردید و ملت ایران در طول این چهار سال صادرات کالاهای صنعتی خود را از 6 میلیارد دلار تا 18 میلیارد دلار رساند. اکنون نیز شما دوباره تحریم کرده‌اید، ولی من به شما قول می‌دهم که صادرات صنعت ملت ایران در طول سال آینده از 18 میلیارد دلار به 60 میلیارد دلار خواهد رسید؛ چراکه ما به همت و اندیشه صنعتگران‌مان ایمان و اعتقاد داریم.

وی گفت: این دست و پا زدن‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها می‌دانند چقدر نیروی عجیب در ایران نهفته است. آن‌ها می‌خواستند جلوی ملت ایران را بگیرند که ملت ایران بزرگ نشود و پیشرفت نکند، ولی ملت ایران بزرگ شده و پیشرفت کرده است.

وی تاکید کرد: ایران بزرگ است و خیلی بزرگتر از آن است که در ذهن کوچک شما بگنجد، فکر نکنید با حرف زدن، کاغذ نوشتن و امضاء کردن پای کاغذ‌ها می‌توانید جلوی حرکت ملت ایران را بگیرید.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که "‌یکی از آرزوهای تاریخی ملت ایران این است که صنعت ما به عنوان یکی از ارکان پیشرفت کشورمان در نقاط مختلف جهان حضور داشته باشد و مردم نقاط مختلف جهان با استقبال و علاقه از محصولات ایران استفاده کنند" خطاب به صنعتگران گفت: آیا ما قادر نیستیم کالای ایرانی را به نقاط مختلف ببریم و عرضه کنیم. باور من این است که ما قادریم و افق نگاه ما نیز باید آن‌جا باشد.

وی به تمام کسانی که می‌خواهند جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند گفت که اگرحنجره‌های‌تان را نیز پاره کنید و تمام قدرت خود را جمع کنید قادر نخواهید بود جلوی حرکت رو به جلوی ملت ایران را بگیرید و ان‌شاء‌الله صنعتگران ما نام ایران را با محصولات خود بر همه شهرها، کوچه‌ها و کشورها فریاد خواهند زد. البته این سخن به این معنا نیست که مشکلی وجود ندارد و مشکل نداریم؛ بلکه باید در جهت رفع مشکلات تلاش کنیم ولی وقتی صنعتگران ما می‌توانند در سخت‌ترین دوران فشار استکبار میزان صادرات صنعتی را از شش میلیارد دلار تا 18 میلیارد دلار برسانند قادر خواهند بود که این میزان را تا 60 میلیارد دلار نیز برسانند. ما یقین داریم، که صنعتگران ما می‌توانند. باید دست به دست هم بدهیم و این آرمان را محقق کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما به دنبال استیلا بر جهان نیستیم، هدف از دیپلماسی نیز مسلط شدن ما بر ملت‌ها و تضییع حقوق ملت‌ها نیست. من چندی پیش با سفرا و دیپلمات‌های کشورمان جلسه داشتم و در آن جلسه تاکید کردم هدف ما از دیپلماسی مسلط شدن بر ملت‌ها و تضییع حقوق ملت‌ها نیست.

رئیس‌جمهور گفت: مبادا در یک معامله فریبکاری کنید، این جزء فرهنگ ملت ایران نیست و اگر کالایی را صادر می‌کنید باید کالایی مرغوب و با کیفیت باشد؛ چراکه هر کالا پرچم فرهنگ ایران است. و در واقع اثر فرهنگی دارد. برخی از روسای جمهور دنیا به ما می‌گویند که ما علاقه‌مند هستیم کالای ایرانی وارد کنیم؛ چراکه کالای ایرانی خودباوری را در بین ملت ما زنده می‌کند.

وی ادامه داد: شما اطلاع دارید که برخی از صنایع ایران در برخی از کشورها حضور دارند و فعالیت می‌کنند. شاید ابعاد آن صنعت خیلی بزرگ نباشد ولی می‌بینید که برای افتتاح آن رییس‌جمهور آن کشور در مراسم حضور پیدا می‌کند و می‌گویند راه ملت ما راه ملت ایران است.

وی با تاکید بر این‌که هنر ملت ایران عبور از موانع است، گفت: هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی پیشرفت صنعت ما را بگیرد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که " همه ما عضو یک خانواده هستیم و باید همه برای پیشرفت ایران تلاش کنیم" گفت: اگر موانعی در راه پیشرفت صنعت بود این موانع در حال برطرف شدن است، باید همه در این عرصه همدل باشیم. سیستم بانکی ما نیز باید در خدمت پیشرفت صنعت کشور باشد و موانعی که در این ارتباط بود در حال برطرف شدن است.

وی با اشاره به توان صنعتگران داخلی گفت: باید به امید روزی باشیم که بایستیم و ببینیم صنعتگران دنیا با صنعتگران ایرانی جلسه می‌گذارند و از راه آن‌ها اقتباس می‌کنند و از صنعتگران ایرانی کمک می‌خواهند.

وی با بیان این‌که " ما به دنبال رفع موانع از جمله موانع بانکی، مالیاتی، بیمه و اصلاح آن‌ها هستیم" گفت: البته شما می‌دانید، ایجاد تحول کمی زمان می‌برد و یکی از مهمترین اصلاحات ساختاری که دولت به دنبال آن است اصلاحات در بخش توسعه یارانه‌هاست. من معتقدم که اصلاح توزیع یارانه‌ها باعث دمیدن روح و نفس جدید به کانون صنعت و تولید کشور است.

رئیس‌جمهور گفت: برخی تصور می‌کنند که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تولید کشور در کوتاه مدت آسیب می‌بیند ولی من این اعتقاد را ندارم؛ چراکه اولا به همت و اندیشه صنعتگران ایرانی ایمان دارم و سازوکارهایی نیز در جهت حمایت از صنعت طراحی شده است و ما چندین ابزار در اختیار داریم بخشی از افزایش هزینه‌های تولید را خود دولت متقبل می‌شود و همچنین بخشی از هزینه‌های اصلاح کیفیت را، بحث تعرفه نیز در دست دولت است. البته مشکلی به نام قاچاق کالا دارد که ان‌شاءالله در دولت دهم تکلیف آن را نیز مشخص می‌کنیم.

وی گفت: برخی می‌خواهند کالاهای بنجل وارد بازار ایران کنند که بازار را بشکنند که ان‌شاء‌الله با همت شما در برابر ‌آن‌ها نیز خواهیم ایستاد. دولت درصدد است تعرفه گمرکی و سیستم گمرکی را به سرعت اصلاح کند و کنترل کنید که کالای شما صنعتگران با قیمت مناسب به فروش برسد و به مردم نیز فشار وارد نشود.

وی با بیان این‌که " هدفمند کردن یارانه‌ها یک فرصت استثنایی برای بروز جوهره‌ مدیریت ایرانی در دولت است" گفت: ان‌شاء‌الله به سمتی برویم که کالاهای باکیفیت بالا تولید و با قیمت مناسب در بازار وارد شود. و در واقع با هدفمند کردن یارانه‌ها این فضا باز می‌شود که شما مدیریت خود را نشان دهید.

احمدی‌نژاد خطاب به صنعتگران گفت: شما با کمک وزارت صنایع بنشینید و یک برنامه دو سه ساله برای ارتقاء کیفیت تولید محصولات‌تان برنامه‌ریزی کنید.

وی با بیان این‌که " با توجه به همت و اراده صنعتگران‌مان ما می‌توانیم در ظرف پنج سال در صنایع‌مان تحول ایجاد کنیم" گفت: امروز ما فقط خودمان نیستیم و در طول تاریخ هیچ‌گاه فقط خودمان نبودیم. در طول تاریخ ایران در عرصه‌ جهانی نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشته، 2500 سال قبل حکومت مادها که از نظر اخلاقی دچار فساد شده بودند و به جای خدمت به مردم در مقابل مردم بودند، سقوط و کوروش قیام و یک تمدن ایجاد کرد. از طرف دیگر یک تمدن نیز وجود داشت، به نام بابل‌ها که ضدانسانی بودند و مردم آن از کوروش کمک خواستند و کوروش برای کمک به آن‌ها حرکت کرد و این حرکت وی دو سه ویژگی عمده داشت که در واقع ویژگی ملت ایران است.

وی ادامه داد: کوروش بابل را بدون جنگ فتح کرد و در واقع یک امپراطوری بزرگ را بدون جنگ و با تدبیر و کار فرهنگی و انسانی فتح و مردم آن منطقه را با خود همراه کرد و این یک عظمت تاریخی است. فرمانی صادر کرد که در ‌آن دو حکم وجود داشت از جمله این‌که در سراسر بابل برده‌داری ممنوع شود البته از قبل در ایران ممنوع بود و در تاریخ ثبت نشده است که در ایران برده‌داری بوده است، ولی شما می‌بینید که تا صد الی صد و پنجاه سال قبل در دنیا برده‌داری بوده است. در آمریکا با جنگ، برده‌داری از بین رفت، البته آن هم به خاطر برده‌ها. یکی دیگر از احکام این دستور این بود که در سراسر بابل ادیان الهی آزاد هستند که عبادت کنند. در همین اروپای مدعی تمدن آیا در حال حاضر ادیان الهی آزاد هستند. می‌بینیم که دستور می‌دهند مناره مساجد را خراب کنند. من در یک مصاحبه خطاب به آن‌ها گفتم که چقدر شما عقب افتاده‌اید مناره ایمان نمی‌آورد بلکه این ایمان است که مناره‌ می‌سازد.

رئیس‌جمهور گفت: این سخنان به این معنا نیست که تمام کارهای پادشاهان خوب بوده است، مثلا در دوران قاجار و پهلوی پادشاهان آ‌ن تمام داشته‌های ما را بر باد دادند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وسعت ایران در زمان صفوی اشاره کرد و گفت: ایران بسیار بزرگ بوده است و می‌بینید که به چه میزان ساختمان‌ها ساخته شده و میراث فرهنگی از آن دوران باقی مانده و این‌که چگونه ایران به آن وسعت را مدیریت می‌کردند. 500 سال قبل در اصفهان بنایی را به نام منار جنبان و در واقع سازه‌ای را درست کردند که هنوز نمی‌توان مثل آن را ساخت.

وی در ادامه گفت: 400 سال پیش شیخ بهایی طبی‌ترین حمام را ساخت، برخی از مریضی‌هایی که اکنون است به خاطر حمام‌های جدیدی است که آمده است، مثل آرتروز و دیسک، حمام آداب دارد و در واقع منطق طبی دارد و در واقع این را ابن‌سینا گفته است. در حمام باید منافذ باز شود، چربی‌ها رفع شود شما می‌دانید که در گذشته ورود به حمام و حمام کردن مراحل داشته است. در حمامی که اشاره شد اصول طبی رعایت شده بود و حتی اولین سوناها را نیز ایرانی‌ها ساختند که به نام گرمابه‌خانه معروف بود. البته دوره صفویه سقف پرواز ملت ایران نبوده است و اشکالاتی داشته است و اگر آ‌ن اشکالات وجود نداشت ایران جایگاه دیگری در عرصه‌ جهانی داشت و وسعتش بسیار بیشتر از اکنون بود و این اشکالات باعث شد که آن‌ها بر روی زمین بخورند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که " ما باید در جهت پیشرفت ایران تمام تلاش‌مان را بکنیم" گفت: بدخواهان ملت ایران از شنیدن این حرف‌ها عصبانی می‌شوند، قطعنامه می‌دهند و سر و صدا می‌کنند. ایران هیچ وقت لشگرکشی نکرده است، ولی من اینجا خطاب به بدخواهان ملت ایران می‌گویم که سر جای‌تان بنشینید و اگر روی‌تان را زیاد کنید ملت ایران به شما سیلی خواهند زد که راه خانه‌تان را گم کنید.

وی خطاب به اهالی صنعت گفت: ما همه یک خانواده هستیم، همه باید کمک کنیم دست به دست هم بدهیم و ایران را بسازیم. جایگاه ملت ایران چیزی نیست که اکنون در آ‌ن است، بشتابید و حرکت کنید که فردای روشن از آن ماست.

در این مراسم که وزیر نیرو، وزیر مسکن، وزیر ارتباطات، وزیر صنایع و معادن، رئیس کل بانک مرکزی، معاون علمی و پژوهشی رییس‌جمهور و تعدادی از نمایندگان مجلس حضور داشتند، با حضور رئیس‌جمهور از تعدادی از صنعتگران نمونه تقدیر شد.

کد خبر 110876

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز