چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر ترکیه اظهار داشت: پس از حمله به کاروان آزادی، آمریکا باید نقش رهبری را برعهده گیرد، زیرا یکی از افراد کشته شده دراین حمله یک شهروند آمریکایی است

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری پی.بی.اس، گفت: ترکیه هم‌چنان یک دوست برای اسرائیل است اما دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بزرگترین مانع بر سر راه صلح در خاورمیانه است.

اردوغان با اشاره به فرقان دوگان که یک دورگه آمریکایی ـ ترکیه‌ای و شهروند آمریکا بوده و در حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی کشته شد، گفت: دولت آمریکا باید مسئولیت شرایط را برعهده بگیرد زیرا یک آمریکایی در میان کشته‌ شدگان است.

اردوغان بر موضع دولت ترکیه در قبال حماس تاکید کرد و اظهار داشت: باید به حماس فرصت داده شود، تا بر مردم فلسطین حکمرانی کند.

وی اظهار داشت: انتخابات برگزار شد و حماس در این انتخابات پیروز شد. باید به آن‌ها فرصت حکمرانی داده شود زیرا پس از عدم وقوع این اتفاق، اعتماد و اطمینان از میان رفت و این مساله مشکل‌ساز شد.

اردوغان در ادامه مصاحبه خود گفت: در مقطع کنونی مشکل در اسرائیل، دولت ائتلافی است. دولت ائتلافی بزرگترین مانع بر سر راه صلح است.

وی افزود: اسرائیل واقعا راه‌حل دو کشوری را نپذیرفته است، دولت اسرائیل در حالی در خصوص این راه حل صبحت می‌کند که هیچ اقدامی برای پیشرفت آن انجام نداده است.

اردوغان از رژیم صهیونیستی خواست به محاصره غزه پایان دهد و به خانواده قربانیان کشته شده در حمله کاروان آزادی غرامت دهد.

نخست‌وزیر ترکیه تصریح کرد: به رغم خروج سفیر ترکیه از اسرائیل، لغو چندین مانور مشترک نظامی و ممنوعیت استفاده از حریم هوایی ترکیه برای اسرائیل، ترکیه هم‌چنان یک دوست برای اسرائیل باقی مانده است.

اردوغان هم‌چنین اظهار داشت: کشورهای غربی از جمله آمریکا باید برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) با ترکیه همکاری کند.

اردوغان گفت: یکی از اهداف اصلی ناتو مبارزه با تروریسم است. ترکیه کشوری است که علیه تروریسم مبارزه می‌کند و اعضای ناتو باید از این مبارزه حمایت کنند.

وی افزود: کشورهای غربی باید هر کدام از رهبران شبکه‌های تروریستی را دستگیر کرده و استرداد دهند، اما تا به حال ما شاهد هیچ‌گونه پاسخ مثبتی از سوی کشورهای غربی نبوده‌ایم.

وی تاکید کرد: همان‌طور که ناتو نیروهای خود را در افغانستان مستقر کرده باید نیروهای خود را به جنگ علیه پ.ک.ک در شمال عراق اعزام کند.

در همین حالIHH یک سازمان مردم نهاد که برنامه سفر کاروان آزادی به سواحل غزه را سازمان‌دهی کرده بود، امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله اسرائیل به کاروان آزادی یک حمله تروریستی از پیش تعیین شده و با انگیزه‌های خصمانه است.

این سازمان مردم نهاد، سربازان رژیم صهیونیستی را عامل قتل داوطلبان کمک بشردوستانه به مردم غزه دانست؛ داوطلبانی که غیر مسلح و غیر نظامی بودند.

در این بیانیه آمده است: دولت اسرائیل با انگیزه خصمانه‌ دست به طراحی این حمله تروریستی زده که طی آن 9 تن جان خود را از دست دادند و نزدیک به 50 فعال حقوق بشر مجروح شدند. حمله انجام شده علیه کاروان آزادی، حمله علیه صلح و کل بشریت است.

کد خبر 110710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز