سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: چند روز پس از آنکه باراک اوباما و دیمیتری مدودف، روسای جمهوری آمریکا و روسیه با خوردن همبرگر در یک رستوران شلوغ واشنگتن تلاش کردند نزدیکی روابط 2 کشور را نشان دهند

دستگیری 10 نفر در آمریکا به اتهام جاسوسی برای روسیه خاطرات روزهای جنگ سرد میان 2 کشور را زنده کرد.درحالی‌که اوباما هفته گذشته اعلام کرد وی و مدودف موفق شده‌اند روابط آمریکا و روسیه را از نو شروع کنند روز گذشته مقام‌های امنیتی واشنگتن از دستگیری 10 نفر که چندین سال تحت پوشش شهروندان عادی آمریکا به جاسوسی برای سازمان اطلاعات خارجی روسیه (SVR) مشغول بوده‌اند خبر دادند.

براساس گزارش مقام‌های قضایی آمریکا این متهمان پس از ردگیری یک پیغام از دفتر مرکزی SVR به 2 نفر از این افراد دستگیر شده‌اند. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند این افراد در مناطق مختلف آمریکا از سیاتل تا نیویورک با مدارک شناسایی جعلی مانند شهروندان عادی زندگی می‌کرده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، روابط صمیمی این افراد با همسایه‌های خود به شکلی بوده است که تا زمان دستگیری هیچ‌کس کوچک‌ترین شکی به این افراد نداشته است. گفته می‌شود اف‌بی‌آی 7 سال این پرونده را برای دستگیری جاسوس‌های سازمان اطلاعات خارجی روسیه که جایگزین «کا‌گ‌ب»، به حساب می‌آید پیگیری کرده است.

در این سال‌ها ماموران اف‌بی‌آی این شبکه جاسوسی را با شنود مکالمات و نصب وسایل استراق سمع در محل زندگی آنها زیرنظر داشته‌اند تا روز گذشته سرانجام خبر دستگیری آنها اعلام شد.

مقام‌های قضایی آمریکا اعلام کرده‌اند این متهمان از سوی روسیه مامور جمع‌آوری اطلاعات محرمانه و سری نبوده‌اند. گفته می‌شود وظیفه اصلی این افراد گزارش مواردی مانند شایعات موجود درباره کاخ سفید، تغییرات مدیران ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، عقاید و جهت‌گیری‌های مقام‌های سیاسی و نظامی واشنگتن درباره تسلیحات هسته‌ای و همچنین نفوذ به حلقه سیاستگذاران این کشور بوده است.

برخی روش‌های به‌کارگرفته شده توسط این جاسوس‌ها مانند استفاده از جوهر نامرئی برای ارسال اطلاعات و تعویض کیف‌های حاوی اسناد در پارک کاملا یادآور خاطرات دوران جنگ سرد میان 2 کشور است. به گفته ماموران اف‌بی‌آی این متهمان علاوه بر این، از روش‌های جدیدی مانند ارسال عکس‌های معمولی که حاوی اطلاعات رمزنگاری شده بوده‌اند به وسیله اینترنت استفاده می‌کرده‌اند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی آمریکا هنوز در تعقیب متهم یازدهم این پرونده که به نام کریستوفر آرمتسوس معرفی شده هستند. 9 نفر از افراد دستگیرشده علاوه بر توطئه، متهم به پول شویی شده‌اند که می‌تواند در مجموع برای 25 سال آنها را به پشت میله‌های زندان بفرستد. روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نخستین واکنش به این مسئله اعلام کرد که مسکو منتظر توضیحات واشنگتن درباره این دستگیری و ادعاهای مرتبط با آن است.

لاوروف در نشست خبری خود پس از دیدار با آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی گفت: آنها (آمریکایی‌ها)به ما توضیح نداده‌اند که جریان از چه قرار است.

امیدوارم که به‌زودی توضیحاتی ارائه شود. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که زمان اعلام این مسئله بسیار بادقت انتخاب شده است. منظور او نزدیکی این اتفاق با زمان سفر مدودف به واشنگتن است.  سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که اطلاعات ارائه شده در این رابطه از سوی مقام‌های واشنگتن متناقض است.

این اظهارنظر لاوروف، گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط اعلام این خبر با سفر مدودف به واشنگتن را تقویت می‌کند. بسیاری عقیده دارند گروهی از مقام‌های آمریکا با این اقدام قصد دارند به اوباما درباره نزدیکی به روسیه هشدار دهند.

کد خبر 110638

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز