سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

علی شاکری: هفته چهارم دور مقدماتی بیست‌ویکمین دوره لیگ جهانی والیبال در شرایطی به پایان رسید که هنوز جز امیدواری روسیه -آن‌هم تا حدودی- به صعود قطعی از گروه3 به مرحله نهایی، تکلیف سه گروه دیگر روشن نیست

و شاید در پایان بازی‌های این هفته که از امروز آغاز می‌شود و روز یکشنبه آینده خاتمه می‌پذیرد، ابهامات موجود به حداقل برسد.

در هیچ دوره‌ای شرایط برای تیم‌های مدعی تا به این اندازه سخت و دشوار نبوده است. در هفته چهارم برزیل مدعی اول قهرمانی در روتردام به تلافی شکست 2هفته پیش در برازیلیا انتقام سختی از تیم جوان هلند گرفت و با 2برد به‌طور موقت از کابوس حذف شدن رهایی پیدا کرده است.با این وجود با توجه به چهره متفاوت بلغارستان در این دوره از لیگ جهانی و اینکه این تیم در 2دیدار آینده‌اش مقابل برزیل و هلند میزبان خواهد بود، نمی‌توان همانند دوره‌های پیش حضور برزیل در مرحله نهایی را قطعی دانست. بی‌تردید بازی برزیل و بلغارستان در وارنا بازی مرگ و زندگی برای دو تیم خواهد بود. هم‌اکنون برزیل و بلغارستان با امتیاز برابر در صدر گروه یک قراردارند.

کوبا هم در رقابت با والیبال نوظهور ژرمن‌ها اگرچه خود را از تعقیب سایه‌وار این تیم تازه‌وارد به لیگ جهانی نجات داد ولی حریف جدیدی به نام لهستان پیدا کرد. لهستانی‌ها با 2برد قاطع مقابل آرژانتین (میزبان مرحله نهایی) و با رساندن امتیازات خود به 18، به 3 امتیازی کوبا رسیدند و رویارویی 2تیم در این هفته در شهر لودز تکلیف تیم صعودکننده از گروه‌4 را مشخص می‌کند. مصری‌ها هم که در بازی رفت 2‌بار در کالینگراد روس‌ها را آزار داده و آنان را تا مرز شکست پیش برده بودند در قاهره هیچ نشانی از آن تیم هراس‌انگیز 2هفته پیش نداشتند و روسیه به لطف 6 امتیاز حاصله در سفر به سرزمین فراعنه و غافلگیری ایالات متحده در بازی اول برابر فنلاند به صعود امیدوارتر شد. آمریکا با باخت خانگی برابر فنلاند تنها در صورتی می‌تواند مانع از صعود روسیه شود که در 2بازی آینده‌اش با روسیه در خاکش بتواند این تیم را با نتیجه قاطعی مغلوب کند.

فرانسه هم در مصاف سنتی با ایتالیا در بازی اول که در پاریس برگزارشد به برتری رسید و به نوعی نقش پل صعود صربستان را ایفا کرد ولی در بازی بعدی در تولوز تاوان سختی داد. ایتالیا با کسب 3‌امتیاز بازی دوم دوباره به صعود و رقابت با صربستان امیدوار شد. اما نگاهی به مهم‌ترین بازی‌های هفته چهارم و بازی‌های حساس هفته پنجم:

برد هوشمندانه برای شاگردان رزنده

بازی اول با هلند به مثابه بازی با آتش برای شاگردان مردی بود که بدون هیچ تردیدی با پاک کردن تمامی رکوردها ازجمله رکورد تاریخی جولیو ولاسکو امروز به اسطوره‌ای برای مربیان دنیا مبدل شده است. رزنده در پایان بازی اول که به برتری 3 بر یک برزیل انجامید گفت: امشب احساس آرامش کردم و این برد را مرهون کاپیتان جیبا هستیم که در ساختن تیم جدید برزیل کمک زیادی به من کرد. از سوی دیگر پیتربلانگ سرمربی هلندی‌ها نیز در مورد شکست اول اظهار داشت: ما سرویس‌های زیادی از دست دادیم و هیچ پاسخی برابر حملات شدید آنان نداشتیم. بردن تیم جوان هلند که می‌خواهد تداعی‌گر هلند بزرگ اواخر دهه‌90 باشد، کار آسانی نبود ولی برزیل با هوشمندی برناردو رزنده توانست در روتردام دربرابر چشمان بهت‌زده 4600 تماشاگر هلندی شاگردانش را 2بار به سوی پیروزی رهنمون کند.

هلندی‌ها که امسال یک‌بار توانسته بودند برزیل را در خانه‌اش شکست دهند بسیار بی‌پروا شروع کردند اما رزنده باهوش بدون ریسک‌کردن و با به‌میدان‌فرستادن مهره‌های با تجربه‌ای چون گودی فیلهو ملقب به جیبا، مورالیو آندرس و سانتانا در پایان گیم دوم به بعد توانست با برنامه‌های تاکتیکی‌اش حریف را کنترل کند. با وجود این، نیلس کلاب‌ویچ خود به‌تنهایی همانند یک آتشبار عمل می‌کرد. این ستاره جدید هلندی‌ها به‌رغم کسب 24امتیاز نتوانست مانع از شکست میزبان شود. در بازی دوم هلند به‌مراتب بهتر از بازی نخست ظاهرشد ولی باز هم تجربه برزیلی‌ها بر قدرت جوانی هلندی‌ها چربید. 

خوش‌اقبالی صرب‌ها

صرب‌ها در سفر به شرق دورخوش‌اقبال بودند که در بازی دوم با چین در شهر لویی شکست نخوردند. درحالی‌که چینی‌ها با درخشش پین چنگ و 5‌هزار تماشاگر، خود را آماده برپایی جشن نخستین پیروزی می‌کردند، صرب‌ها در ست پنجم بردند تا جرقه چینی‌ها در چهارمین رویارویی دو تیم در کمتر از یک ماه خاموش شود. کولاکویچ سرمربی صربستان در پایان این دیدار گفت: چینی‌ها بسیار بهتر از بازی قبلی ظاهر شدند و شور و انرژی بیشتری در این بازی از خود بروز دادند. جیانان زو، سرمربی چین با ابراز رضایت از بازیکنان جوان تیمش گفت: آنها شروع خوبی داشتند ولی با منفعل‌شدن تحت فشار حریف در ست دوم موقعیت ایده‌آلی را برای بردن از دست دادند. پین چنگ با 27 و ساسا استارویچ با 25 امتیاز بهترین‌های این بازی بودند. چینی‌ها که به همراه کره‌جنوبی و در غیاب ژاپن نمایندگان آسیا را تشکیل می‌دهند تا‌کنون تنها یک برد از 8‌بازی برابر فرانسه را در کارنامه دارند.

فرانسه، پل صعود صربستان

یکی از جذاب‌ترین بازی‌های هفته چهارم در سالن برسی شهر پاریس انجام شد؛ دیداری که در آن ایتالیای میهمان به‌رغم کسب 102 امتیاز در برابر 101 امتیاز میزبان، درمیان ناباوری مغلوب شد.

در پایان این ماراتن والیبال، آناستازی، سرمربی ایتالیا گفت: خوشحالم از اینکه تا آخرین امتیاز مشخص نبود که کدام تیم برنده است و من این پیروزی را به تیم فرانسه تبریک می‌گویم. فیلیپ بلین، سرمربی فرانسه هم جرارد دی سوزرس را کلید پیروزی تیمش خواند و گفت: دی سوزرس باعث شد تا ما راه‌‌های زیادی برای بردن داشته باشیم. وی همچنین از سطح بازی نیکولاس مارشال ابراز رضایت کرد. درحالی‌که سرنوشت تیم برنده به گیم پنجم رفت، این تیم فرانسه بود که در زیر شلاق تشویق 7500‌تماشاگر مشتاق با برتری 15‌بر13‌پیروزی را از مشت ایتالیا خارج کرد. بازی دوم 2 تیم در تولوز متفاوت با بازی پاریس بود. این بار ایتالیایی‌ها بودند که میزبان را غافلگیرکردند و توانستند با برتری 3 بر یک به بازی‌ها برگردند.

آلمان- آرژانتین در برلین

دیدارهای هفته پنجم از امروز با دیدار تیم‌های آلمان و آرژانتین در برلین آغاز می‌شود. آرژانتینی‌ها چندان نگران صعود خود به دلیل میزبانی مرحله نهایی نیستند، اما ژرمن‌ها که حالا در رقابت با کوبا جا مانده‌اند، برای بازنگاه داشتن روزنه‌های صعود احتمالی چشم به دوبرد فاحش دارند. کسب حداکثر امتیاز از این‌ دو بازی شاید دوباره آلمان‌ها را در مسیر صعود به کوردوبا قرار دهد. در دیگر بازی  این گروه لهستان نیز در یک صورت قادر به بازداشتن کوبا از صعود به مرحله نهایی خواهد بود و آن هم کسب دو برد قاطع است که بعید به نظر می‌رسد کوبایی‌ها به این راحتی‌ها چشم از صعود به مرحله بعدی بپوشند.

روس‌‌ها در اندیشه تشریفاتی کردن بازی آخر

در گروه سوم روسیه روز جمعه میهمان تیم فنلاند خواهد بود. روس‌ها در صورت کسب دوبرد در خانه فنلاند می‌توانند دو بازی آخرشان مقابل آمریکا را بدل به بازی‌هایی تشریفاتی کنند. آخرین قهرمانی روسیه در لیگ‌جهانی به سال 2002 باز می‌گردد و آنها این بار این شانس را دارند که به دنبال ایتالیا و برزیل که با 8قهرمانی رکورددارند، خود را بالاتر از هلند و کوبایی قرار دهند که همانند آنان تنها یک‌بار قهرمان لیگ‌جهانی شده‌اند.

در دیگر بازی این گروه آمریکا میهمان مصر در قاهره است. مصری‌ها در آمریکا 2بار با شکست مشابه 3بریک مغلوب شدند و آمریکا برای صعود احتمالی از این گروه محکوم به برد در هر دو دیدارش در خاک مصر است.

رقابت نزدیک ایتالیا و صربستان

در گروه دوم و در رقابت نزدیک میان ایتالیا و صربستان، صرب‌ها میزبان فرانسه هستند و ایتالیا هم به چین می‌رود.

پیش‌بینی کارشناسان این است که تکلیف تیم صعودکننده این گروه هفته آینده در بازی مستقیم ایتالیا و صربستان در بلگراد مشخص خواهد شد. در گروه اول نیز برزیل از اروپا راهی آسیا خواهد شد تا پس از 2بازی با کره، آماده جدالی مهیج با بلغارستان در هفته آینده در وارنا شود. کره‌جنوبی به عنوان تیم بدون برد هیچ‌شانسی برابر برزیل نخواهد داشت. از سوی دیگر در بازی دیگر این گروه بلغارستان میزبان هلند خواهد بود.

کد خبر 110590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز