دوشنبه ۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خارجه انگلیس دیدگاه خود را در مورد یک نظم جدید جهانی که در آن لندن هم پیمانان استراتژیک جدیدی را در سراسر جهان برای خود ایجاد می‌کند، اعلام داشت.‌

به گزارش ایسنا، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه دیلی تلگراف از اهدافش برای تغییر سیاست فرا مرزی چند دهه‌ای انگلیس سخن گفت.

ویلیام هیگ خاطر نشان کرد که انگلیس باید یک هویت جهانی جدید متمایز که تمرکز بیشتر آن بر روابط با کشورهایی نظیر هند،‌ برزیل‌، شیلی و کشورهای حوزه خلیج [فارس] باشد برای خود ایجاد کند.

این طرحی بلند پرواز‌انه محسوب می‌شود و عملا بزرگترین تغییر در سیاست خارجی انگلیس طی یک نسل است.

از نظر ویلیام هیگ، انگلیس در حال حاضر به دنبال ایجاد روابط عمیق‌تر با کشورهایی است که نقش گسترده‌تری را در تحولات جهانی ایفا می‌کنند.

به گفته وزیر خارجه انگلیس لازم است لندن به دنبال هم پیمان حیاتی با یکسری کشورها باشد که همکاری‌هایی در زمینه تجارت، آموزش‌، فرهنگ،‌ ورزش، ‌دیپلماسی و حتی عملیات‌های نظامی مشترک میان طرفین ایجاد شود.

این سیاست پیشتر با به روی کار آمدن دولت جدید انگلیس آغاز شده است.

هیگ به این موضوع اشاره کرد که در راستای سیاست خارجی جدید انگلیس،‌ دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس پس از سفر اخیرش به افغانستان به امارات متحده عربی سفر کرد.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد که تنی چند از وزرای کابینه طی ماه‌های آینده به هند سفر خواهند کرد تا آشکارا نشان دهند که لندن در حال گسترش روابط خود با دهلی نو می‌باشد.

هیگ هم‌چنین به پایان موضع به سبک تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس مبنی بر اینکه هم پیمانی انگلیس با آمریکا به معنای ایفای نقش محوری در اتخاذ هر تصیمی است؛ اشاره کرد.

هیگ در این مصاحبه این موضوع را تشریح کرد که محافظه کاران چگونه قصد داشتند لطمات وارد شده به انگلیس طی 13 سال حضور حزب کارگر در قدرت را جبران کنند.

وی مقامات تحت رهبری تونی بلر و گوردون بلر را به "شیرهای تحت رهبری خرها" تشبیه کرد .

وزیر خارجه انگلس تصریح کرد که وی معتقد است طی ده‌های گذشته سیاست خارجی انگلیس عملا فقط در سه جبهه آمریکا، اتحادیه اروپا و خاورمیانه متوقف بود.

وی تصریح کرد که تحت سیاست خارجی جدید انگلیس لندن به دنبال یک سیاست خارجی متمایز خواهد بود که این بدان معناست که لندن از گسترش روابط با کشورهای کوچکتر و قدرت‌های در حال ظهور هم‌چون برزیل‌، هند و چین هراس ندارد .

وی گفت که تحت این گسترش روابط علاوه بر امور تجاری روابط فرهنگی، آموزش، ورزش، دیپلماتیک و همکاری‌های نظامی گسترش خواهد یافت.

ویلیام هیگ که اخیرا از سفر سه روزه به پاکستان بازگشته است، گفت: روابط طولانی مدت با پاکستان داشته‌ایم که برای این کشور مهم به شمار می‌رود؛ این روابط از لحاظ استراتژیک مهم به شمار می‌رود.

نشت نفت در خلیج مکزیک و واکنش رئیس جمهور آمریکا به این حادثه از جمله سخنوری‌های ضد انگلیس علیه شرکت بریتیش پترولیوم این موضوع را نشان داد که ظرف‌ ماه‌ها و سال‌های آتی تنش‌هایی در آنچه که روابط ویژه میان آمریکا – انگلیس گفته می‌شد ایجاد خواهد شد.

ویلیام هیگ یک حامی آمریکا بوده است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای تضمین روابط قوی میان لندن- واشنگتن بود.

وی فاش کرد که پیشتر در مورد یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از تکرار حادثه خلیج مکزیک با هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی خود بحث و گفت وگو کرده است.

هیگ گفت:‌ روابط دولت با دولت میان دو کشور در سطح عالی است. ما از سوی دولت اوباما با گرم‌ترین استقبال ممکن روبه‌رو شده‌ایم این برای رهبری کشور ما مهم است که در مورد حادثه لکه نفتی در خلیج مکزیک که یک فاجعه به شمار می‌رود مسیر درست را انتخاب کنیم.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد که بهبود روابط میان لندن - مسکو نیز در دستور کار دولت جدید انگلیس قرار دارد. وی گفت که در را برای ایجاد ارتباطات نزدیکتر با روسیه باز می‌کند.

هیگ گفت: این به نفع منافع ملی ماست که روابط مان را با روسیه بهبود ببخشیم.

وزیر خارجه انگلیس در مورد بحران اقتصادی در منطقه یورو گفت: امیدوارم منطقه یورو از این بحران جان سالم به در ببرد. این به نفع ما نیست که در این بحران ناکام بمانیم. ما به یک منطقه یورو و واحد پولی سالم نیاز داریم. نمی‌خواهیم که شاهد فروپاشی منطقه یورو باشیم.

کد خبر 110552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز