گروه سیاسی: ماجرای مخالفت با مصوبه مجلس درباره دانشگاه آزاد و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی که روز سه‌شنبه در قالب تحصن مقابل ساختمان هرمی بهارستان نمود پیدا کرده بود،

2 تیر  با واکنش تند علی لاریجانی به شعارهای آن تجمع، انتقاد کاظم دلخوش اباتری از کسانی که به نام اصولگرایی به شأن مجلس ضربه می‌زنند و بالاخره دعوای لفظی علی مطهری و مهدی کوچک‌زاده در صحن علنی، ادامه پیدا کرد و یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای مجلس هشتم را آفرید.

تمام اتفاقاتی که روز گذشته در مجلس رخ داد، اختلاف نظر مجلس هشتم را که متشکل از اکثریت اصولگراست درباره مصادیق اصولگرایی به نمایش گذاشت و ضرورت بازتعریف اصولگرایی را بار دیگر مطرح کرد.

حال این ضرورت را علی لاریجانی، با طرح این پرسش که «آیا وقت آن نرسیده قدری در رفتار خود و گفتار خود تجدید نظر کنید؟» مطرح کرد؛ کاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا با این جمله که «توهین، رسم اصولگرایی نیست»، این ضرورت را به نحو دیگری به نمایش گذاشت و نهایتا علی مطهری، مشکل اصولگرایی را در بدنه طیفی از این جریان که ریاستش را روح‌الله حسینیان بر عهده دارد و مهدی کوچک‌زاده و حمید رسایی شاخص‌ترین چهره‌هایش هستند، جست‌وجو کرد.

روز یکشنبه نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات آموزش عالی غیردولتی به تصویب رساندند که علاوه براینکه اساسنامه جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را درباره دانشگاه آزاد کان‌لم‌یکن تلقی می‌کرد، امکان وقف اموال دانشگاه آزاد را فراهم می‌کرد. این مصوبه به انتقادهایی از درون مجلس و به تحصن‌هایی در بیرون مجلس منجر شد؛ به‌نحوی که عده‌ای در بیرون، مجلس شورای اسلامی را هماهنگ و همگام با مدیریت دانشگاه آزاد قلمداد کردند.

رئیس مجلس با انتقاد از سازمان دهندگان اعتراض‌های صورت گرفته گفت: مراکزی که این تجمعات را شکل می‌دهند به رفتار خود توجه کنند که این دفاع از رهبری نیست، رهبری نیاز به این حرکات ضعیف ندارند؛

همه قوا تحت نظر ولایت فقیه هستند و به این امر مفتخرند. لاریجانی با برشمردن برخی شعارهایی که روز سه‌شنبه در مقابل مجلس داده شده بود افزود: برخی شعارهایی که در اجتماع عزیزان بسیجی دانشجو در جوار مجلس مطرح کردند،  به هیچ وجه با مصالح نظام و ادب اسلامی سازگار نبود.

وی با بیان اینکه تابلوی کیف انگلیسی را هم برای توهین به مجلس آورده بودند خاطرنشان کرد: این مجلس را متهم به کیف انگلیسی می‌کنید؟ این مجلس را متهم به بی‌ولایتی و تهدید به تعطیلی می‌کنید؟ این مجلس خمینی (ره) است،

این مجلس خامنه‌ای است.  رئیس مجلس افزود: آیا این راه و رسم رفتار حزب‌اللهی و ولایی است؟ کجای سنت 30 ساله انقلاب از زبان امام و رهبر معظم انقلاب کوچک‌ترین توهینی به مجلس سراغ دارید؟ این مصداق بی‌بندوباری گفتاری است که رهبر معظم چند سال پیش ابراز داشتند. آیا وقت آن نرسیده قدری در رفتار خود و گفتار خود تجدید نظر کنید؟

توهین، رسم اصولگرایی نبود

سخنان رئیس مجلس شروع اتفاقات حاشیه‌ای دیروز بود. لحظاتی پس از آن، کاظم دلخوش اباتری در تذکری آیین‌نامه‌ای خواستار تذکر رئیس مجلس به وزارت کشور به‌دلیل اهمال و عدم‌برخورد با تجمع روز سه‌شنبه مقابل مجلس شد.

نماینده مردم صومعه سرا گفت از اینکه برخی به نام اصولگرایی روز گذشته مقابل مجلس تجمع کردند، از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و نمایندگان مجلس عذرخواهی می‌کنم. سابقه این افراد و خانواده آنها مشخص است و پرونده برخی از آنها در دادگاه ویژه روحانیت قابل بررسی و پیگیری است.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم افزود: چطور می‌شود که احزاب باید برای راهپیمایی مجوز بگیرند ولی اینجا در پشت پرده برای افراد ناهار تهیه می‌کنند، آبمیوه تهیه می‌کنند، اتوبوس و مینی بوس می‌آورند و بلند گو می‌آورند و جلوی مجلس 150نفر را به اسم کل ملت جمع می‌کنند.

بعد از این سخنان حمید رسایی، عضو فراکسیون انقلاب مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره پرونده‌اش در دادگاه ویژه گفت: ماجرای پرونده بنده در دادگاه ویژه روحانیت به فردی برمی‌گردد که با سندسازی، جعل مهر و فاکتورسازی وام 500 میلیون تومانی را از بانک دریافت کرده بود که بنده برای مقابله با این اقدام، اسم وی را به‌صورت رمز در نشریه محلی قم درج کردم که وی از بنده در دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرد.

مجلس در شوک رفت

همچنان‌که علی اصغر زارعی عضو رایحه خوش مجلس هشتم روز سه‌شنبه در جمع متحصنین وعده داده بود، دیروز طرحی یک فوریتی در صحن مطرح شد که از سوی مخالفانش تعبیر به بازگشت مجلس از مصوبه روز یکشنبه‌اش می‌شد.

این طرح که بر معتبر بودن مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی تاکید داشت از سوی مخالفانش تعبیر به بازگشت مجلس از مصوبه روز یکشنبه شده بود. حسینیان در توجیه مطرح کردن این طرح یک فوریتی به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند به‌صورتی نباشد که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یک عده افراد متفکر و صاحب منزلت فرهنگی و اجتماعی بنشینند،

تصمیم بگیرند اما مجلس در حاشیه یک مصوبه همه آنها را نقض کند. وی با اشاره به مصوبه روز یکشنبه مجلس افزود: نمایندگانی که به این مصوبه مجلس رای دادند به نص صریح مقام معظم رهبری توجهی نداشتند و قطعا از سر غفلت این رای را دادند. اکنون وقت آن است که این غفلت را جبران کنند.

علی مطهری که چندی پیش به خاطر نحوه انتقادش از توهینی که به نوه امام در مراسم سالگرد ارتحال امام شد، به شورای داوری فراکسیون اصولگرایان فراخوانده شده بود، دیروز شاه بیت غزل‌های مجلس را آفرید.

او که در ردیف صندلی‌ها، صندلی‌اش دقیقا پشت صندلی حسینیان، کوچک‌زاده و رسایی است در مقام مخالفت با این طرح یک فوریتی برآمد و گفت: سخنان مقام معظم رهبری باید کامل در نظر گرفته شود نه اینکه از بخشی که به نفع ماست صحبت کنیم و بخش دیگر را نادیده بگیریم.

مطهری گفت: آقای حسینیان در صحبت‌های خود فرمودند به این طرح رای داده شود تا مشکل اصولگرایان و اصولگرایی حل شود اما باید گفت اصولگرایان هیچ مشکلی غیر از جنابعالی و دوستانتان ندارند. اصولگرایی مشکلی مثل آقای کوچیکف که ریشه روسی دارد و اسمش را به کوچک‌زاده تغییر داده دارد و باید این موضوع را روشن کنند.

این اظهارات برای لحظاتی مجلس را در شوک فرو برد، صدایی از کسی برنیامد تا اینکه کوچک‌زاده با بلند شدن از صندلی خود، مطهری را مورد خطاب قرار داد که دعوای لفظی بین این دو در گرفت.  پس از صحبت‌های مطهری، محمد حسین ابوترابی که ریاست جلسه علنی دیروز را بر عهده داشت،

در مقام موافق با طرح یک فوریتی صحبت کرد و یک فوریت طرح معتبر بودن مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی با 116 رای موافق، 56 رای مخالف و 11 رای ممتنع به تصویب رسید.  به این ترتیب مجلس  از رای خود بازگشت و مصوبه روز یکشنبه را لغو کرد.

پرده آخر جنجال‌ها

ختم به خیر تمام این جنجال‌ها بیانیه‌ای بود که به امضای 165 نماینده مجلس درباره مصوبه روز یکشنبه خوانده شد.  165 نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران آوردند: پیرو مصوبه اخیر مجلس درخصوص حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی و نگرانی‌هایی که در این رابطه ابراز شده،

به استحضار مردم ایران می‌رسانیم مجلس هشتم ولایتمدار، چنانچه دریابد شورای نگهبان بخش‌هایی از این مصوبه را مغایر با شان قانون اساسی تشخیص می‌دهد، قطعا اصلاحات لازم را در تامین نظر این شورا و اجرای تدبیر در تفکیک امور بین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مجلس انجام می‌دهد.

کد خبر 110345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز