همشهری آنلاین: یک برنامه نرم‌افزاری جدید که کیفیت تصاویر سی‌تی اسکن را تشدید می‌کند، به پزشکان امکان می‌دهد دوز اشعه ایکس لازم برای انجام اسکن روده بزرگ را به نصف برسانند و در عین حال تصاویر واضحی داشته باشند.

رشته‌ای از تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که انجام سی‌تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان در طول زندگی به خصوص در بیماران جوانی را که چندین بار اسکن شده‌اند، افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر دانیل جانسون از مایو کلینیک در اسکاتس‌دیل در آریزونا که نتایج بررسی‌اش در ژورنال رونتگنولوژی آمریکا منتشر شده است، می‌گوید: "این شیوه جدید به ما امکان می‌دهد که حتی نسبت به یک سی‌تی اسکن معمول شکمی اشعه ایکس کمتری به بیمار بتابانیم، و در عین حال کیفیت تصویر را حفظ کنیم."

 سی‌تی‌اسکن روده بزرگ (کولون)، که گاهی به آن کولونوسکوپی مجازی هم می‌گویند، به قصد جایگزینی با آزمایش تهاجمی‌تر کولونوسکوپی انجام می‌گیرد. در کولونوسکوپی دروبینی که بر روی یک فیبر نوری نصب شده است از راه راست روده وارد بدن می‌شود و بخش‌های مختلف روده بزرگ از لحاظ نشانه‌های سرطان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نشان داده شده است که استفاده از سی‌تی‌اسکن روده بزرگ می‌تواند به همان اندازه کولونوسکوپی موثر باشد، اما نگرانی‌ها در مورد میزان قرارگیری در معرض اشعه باعث می‌شود، بسیاری از پزشکان از آن استفاده نکنند.

دکتر آمی هارا از مایو کلینیک که در این بررسی شرکت داشته است، می‌گوید: "یکی از دلایلی که افراد کولونوسکوپی مجازی انجام نمی‌دهند، به علت دوز پرتوتابی است. اما استفاده از این شیوه جدید می‌تواند این نگرانی را به حداقل برساند."

جانسون می‌گوید: "این حقیقت که ما اکنون می‌توانیم بیماران را با دوز خیلی کمتر اشعه غربالگری کنیم، این نگرانی‌ها کاهش می‌یابد، و بیماران بیشتری با این روش غربالگری می‌شوند که نهایتا می‌تواند جان‌ ده‌ها هزار تن را در سال نجات دهد."

 شرکت‌های سازنده تجهیزات پزشکی جنرال الکتریک، زیمنس ای جی و فیلیپس در حال کار کردن بر روی شیوه‌های بوده‌اند تا میزان اشعه مورد نیاز برای تصویربرداری را کاهش دهند.
جانسون تکنیکی را مورد بررسی قرار داد که در سال 2008 بوسیله جنرال الکتریک ابداع شد، و "بازسازی تکراری آماری تطبیقی" یا ASIR نام دارد.

 این نرم‌افزار به متخصصان رادیولوژی امکان می‌دهد تا تارشدن تصویر را کاهش دهند و تصویرواضح‌تری با پرتوتابی کمتری به دست آورند. این گروه کیفیت تصویر را با استفاده از هر دوی دوزهای استاندارد و دوزهای کاهش یافته اشعه ایکس در یک روده بزرگ ساختگی و نیز در 18 بیمار بررسی کردند.

 این پژوهشگران تفاوت قابل ملاحظه‌ای میان کیفیت تصویر در میان افرادی که با دوز استاندارد اشعه ایکس تصویربرداری شده بودند، و افرادی که با استفاده از تکنیک ASIR اشعه کمتری دریافت کرده بودند، نیافتند. و بررسی روی روده بزرگ ساختگی هم نشاندهنده کاهش تاری تصویر هنگام استفاده از ASIR  بود.

جنرال الکتریک نرم‌افزار را برای این بررسی فراهم کرده بود. هارا گفت سایر سازندگان تجهیزات رادیولوژی نیز در حال آزمایش فراورده‌های مشابهی هستند، اما به نظر می‌‌رسد تاکنون جنرال الکتریک دست پیش را داشته باشد.

کد خبر 110258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز