مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اختراع عینک‌های الکترونیکی که می‌توانند با تغییر آنی و خودکار لنزهای خود، دید فرد را در لحظه تصحیح کنند، عینک‌های طبی را که در دهه 1780 توسط "فرانکلین" مشهور ابداع شدند، به تدریج به دست فراموشی خواهند سپرد

این عینک‌های الکترونیکی که امسال در آمریکا و سال آینده در انگلستان وارد بازار خواهند شد از لنزهایی استفاده می‌کنند که با عبور جریان الکتریکی کوچکی از میان آنها، قدرت دیدشان تغییر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، لایه ای از کریستالهای مایع داخل هر یک از این لنزها قرار دارند که با عبور جریان الکتریکی ویژگی‌های انکساری خود را بر اساس شدت جریان الکتریکی تغییر داده و فاصله کانونی خود را بر اساس قدرت دید فردی که عینک را به چشم دارد، تغییر می‌دهند.

عینکهای طبی قدیمی که از دو لنز با قدرتهای متفاوت در برابر هر چشم برخوردار هستند از زمانی که توسط سیاستمدار آمریکایی "بنجامین فرانکلین" در دهه 1780 ابداع شده است توسط افرادی که در متمرکز کردن دید خود بر روی اشیا دور یا نزدیک دچار مشکل بوده‌اند، مورد استفاده قرار گرفته است.

اما برخی از مصرف کنندگان از سردرد و سرگیجه ناشی از استفاده از این عینکها و میدان دید محدود این ابزار که آنها را مجبور می‌کند هنگام مطالعه دائما سر خود را حرکت دهند، ناراضی هستند.

در مقابل عینکهای الکترونیک که توسط شرکت PixelOptics ابداع و تولید شده‌اند از توانایی تنظیم دستی برخوردارند و فرد می‌تواند با فشردن یک کلید بر روی قاب عینک اشیا را در فواصل مختلف به صورت واضح مشاهده کند. بر خلاف عینکهای قدیمی که فرد با استفاده از آنها تنها می‌توانست بر روی اجسام دور و یا نزدیک تمرکز کند، عینکهای الکترونیک محدوده دیدی میان فواصل دور و نزدیک در اختیار افراد قرار می‌دهد.

با استفاده از حسگرهای حرکتی که بر روی قاب این عینکها نصب شده است، امکان تغییر خودکار فاصله کانونی لنزها به وجود خواهد آمد. به بیانی دیگر حسگرها با ردیابی حرکت سر فرد می‌تواند تشخیص دهند فرد قصد مطالعه روزنامه یا کتاب را داشته و فاصله کانونی مورد نظر را به صورت خودکار در لنزها تنظیم کند.

"پیتر زیمن" مدیر شرکت PixelOptics می‌گوید مطالعه و تولید این عینکها که اکنون در مرحله آزمایش به سر می‌برند از 10 سال پیش آغاز شده است.

کد خبر 110208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز