سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وسائل اندازه‌گیری خودکار فشار خون در حال جایگزین شدن با فشارسنج‌‌های جیوه‌ای در مطب دکترها و درمانگاه‌ها هستند.

 اما یک مقایسه سر به سر جدید از این دو شیوه اندازه‌گیری نشان می‌دهد که گونه‌های جدیدتر دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون لزوما بهتر نیستند.- و حتی ممکن است نتوانند برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا که را نیاز به درمان دارند، تشخیص دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز رابرت کلونر و همکارانش در بیمارستان گود ساماریتان در لوس‌آنجلس می‌گویند به این وسائل خودکار جدید در مقایسه با فشارسنج‌های جیوه‌ای به طور میانگین فشار خون را 2 شماره پایین‌تر نشان می‌دهند. و مهمتر اینکه این اختلاف اندازه‌گیری در افراد 65 ساله و بالاتر بیشتر بود.

در شیوه قدیمی "سمعی" از گوشی پزشکی و فشارسنج جیوه‌ای استفاده می‌شود. گوشی روی یک شریان در بازوی بیمار قرار داده می‌شود و دکتر یا پرستار هنگامی که صدای نبض بازمی‌گردد (فشار خون سیستولی) و بعد در حالی که هوای بازوبند دستگاه خالی می‌شود، خون به درون شریان باز می‌گردد، این صدا ناپدید می‌شود (فشار خون دیاستولی).

فشارسنج جیوه‌ای در هر یک از این زمان‌ها فشار خون را به میلی‌متر جیوه نشان می‌دهد.
دستگاه‌های فشارسنج جدیدتر خودکار اُسیلومتری، فشار خون دیاستولی و سیستولی بر اساس میانگین فشار خون شریانی محاسبه می‌شود. اندازه‌گیری اُسیلومتری فشار خون نیاز به مهارت کمتری نسبت به روش‌های قدیمی‌تر دارند، و ممکن است برای استفاده برای پرسنل تعلیم‌ندیده و برای نظارت خانگی بر فشار خون بوسیله بیماران مناسب باشند.

به گفته کلونر، دانشمندانی که داروهای ضدفشارخون را در کارآزمایی‌های بالینی به طور عمومی از شیوه قدیمی‌تر سمعی استفاده می‌کنند، اما "متاسفانه" فشارسنج‌های جیوه‌ای دربسیاری از درمانگاه‌ها و مطب دکترها کنار گذاشته می‌شوند.

 کلونر و همکارانش اندازه‌گیری سمعی و اُسیلومتری و سمعی را با وصل کردن هر دو دستگاه به یک بازوبند واحد اندازه‌گیری فشار خون و امکان اندازه‌گیری با هر دو روش بوسیله یک بیمار و در ضربان قلب مشابه، مورد مقایسه قرار دادند.

 آنها  337 بیمار متوالی که که یک به دیدار دکتر قلب‌شان رفته بودند مورد آزمایش قرار دادند. فشار خون میانگین سیستولی (فشار خون بالا)  در اندازه‌گیری با وسائل خودکار 131 بود در حالیکه میزان میانگین برای فشارسنج جیوه‌ای 133 بود. در مورد فشار خون دیاستولی (فشار خون پایین) این رقم‌ها به ترتیب 70 در مقابل 72 بود.

کلونر می‌گوید با اینکه 2 نمره تفاوت ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما شواهد قویی وجود دارد که کاهش 2 نمره‌ای در فشار خون می‌تواند احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

او می‌افزاید نکته مهم‌تر این است که تفاوت‌ میان این دو شیوه اندازه‌گیری در شماری از بیماران قابل‌توجه‌تر بود- و در معدودی از آنها این تفاوت "بسیار زیاد" است. برای مثال 7 درصد بیماران تفاوت 10 تا 15 میلی‌متر جیوه و در 4 درصد بیماران این تفاوت 15 تا 20 میلی‌متر جیوه بود؛ در 2 درصد بیماران هم تفاوت 20 میلی‌متر جیوه و بیشتر بود.

همچنین در حالیکه در 10 درصد بیماران کمتر از 65 سال میان اندازه‌گیری با این دو روش تفاوت وجود داشت، در بیماران بالای 85 سال، در 30 درصد موارد تفاوت مشاهده شد.

 کلونر توصیه می‌کند که پزشکانی که از وسائل اُسیلومتری خودکار در مطب‌های‌شان استفاده می‌کنند، آنها را با فشارسنج‌های جیوه‌ای مقایسه کنند تا از دقت اندازه‌گیری آنها مطمئن شوند. بیماران نیز باید رویکردهای متفاوت در اندازه‌گیری فشار خون را با دکترشان مورد بحث قرار دهند.

به گفته کلونر مهمترین چیز برای افرادی که فشار خون‌شان را در خانه اندازه‌‌گیری می‌کنند، این است که متوجه بالابودن فشار خون‌شان بشوند، و در صورت نیاز درمان شوند.

کد خبر 110186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز