دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: یکسال پس از آنکه اعلام شد که مدارس کپری به تاریخ پیوسته‌اند،

معاون وزیر آموزش و پرورش با نادیده‌گرفتن سخنان پیشین خود، باز هم داستان تکراری وجود مدارس کپری در 3 استان کشور را بازگو کرد.خبرگزاری ایسنا به نقل از مرتضی رئیسی نوشت: «تنها در 3 استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تعداد کمی کلاس کپری وجود دارد!»

این اظهارات در حالی است که وی سال88 بارها در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مدارس کپری در کشور تنها در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان وجود داشت که این معضل به‌صورت جدی با استفاده از اعتبارات ملی برطرف شده است و تایید مسئولان در استان‌هایی که از این معضل رنج می‌بردند وجود دارد.

نا‌‌توانی از حذف مدارس کپری

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به نکته‌ای اشاره کرده که نشان از ناتوانی سازمان متبوعه‌اش در جمع‌آوری مدارس کپری دارد. به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، براساس آخرین اطلاعات و آمار سال‌85، 1200 کلاس کپری در کشور وجود داشت که بیش از 830 کلاس در استان سیستان و بلوچستان و مابقی در استان‌های هرمزگان، کرمان و لرستان بود.

وی بدون ارائه آمار از تعداد کلاس‌های کپری جمع‌آوری‌شده از سال 85 تاکنون، تنها اعلام کرد: «این کلاس‌ها جمع‌آوری شد و هم‌اکنون تنها در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان آن هم به تعداد اندک کلاس کپری وجود دارد.»

به گفته رئیسی، برای حذف مدارس یا کلاس‌های کپری هیچ‌گونه مشکل اعتباری وجود ندارد. با توجه به اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش این پرسش مطرح می‌شود که اگر مشکل بودجه وجود ندارد، پس چرا سازمان نوسازی مدارس کشور توان حذف مدارس کپری را ندارد؟ اگر هم قابل حذف نیست پس چرا قول حذف این مدارس را در آینده نزدیک می‌دهید؟

سد خشکسالی

البته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش همچنان بر یک نکته دیگر افزون بر به تاریخ پیوستن مدارس کپری نیز اصرار دارد: «مدارس یا کلاس‌های کپری به‌دلیل برخی مسائل اجتماعی از جمله جابه‌جایی جمعیت و خشکسالی به‌وجود می‌آیند و هدف ما حذف این نوع مدارس در کشور است.»

افتخار حذف مدارس کپری

دی‌ماه سال 86، دهمرده، استاندار وقت سیستان و بلوچستان با اعلام خبر حذف مدارس کپری، از آن به‌عنوان یکی از افتخارات دولت نهم در استان سیستان و بلوچستان نام برد.
معاون وزیر آموزش و پرورش سال‌87 وعده برگزاری جشن حذف مدارس کپری در استان سیستان و بلوچستان را داد که نه تنها تا‌کنون این جشن برگزار نشده بلکه وی از ادامه فعالیت مدارس کپری سخن می‌گوید. 

محمدرضا نو‌مسلمان، مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان نیز چندی پیش اعلام کرد: براساس آمار، طرح کپر‌زدایی طی سال‌های 86 و 87 به‌صورت کامل انجام شد و در تابستان سال 88 با فرمانداران جلسه‌ای برگزار کرده و اعلام کردیم همه مدارس کپری استان جمع‌آوری شده‌است.

تا پایان سال 89

وزیر آموزش و پرورش فروردین‌ماه امسال با اذعان به فعالیت مدارس کپری گفت: هنوز هم مدارس کپری در استان‌های هرمزگان و خراسان جنوبی وجود دارد. حاجی‌بابایی وعده داد که تا پایان سال‌۸۹ مدارس کپری در کشور برچیده خواهد شد. البته وی اشاره‌ای به‌وجود مدارس در سیستان و بلوچستان نکرد.

اخیرا نیز نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با انتقاد از فعالیت مدارس کپری، گفت: «با آمار ارائه‌شده توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، در امر مدرسه‌سازی‌ نباید شاهد مدارس کپری در روستاهای استان باشیم.»

برای داستان «مدارس کپری» نمی‌توان پایانی نوشت. پایان این داستان بی‌شباهت به   صفحه آخر کتاب‌های داستان کودکان نیست: بالا رفتیم ماست بود، پایین آمدیم دوغ بود، قصه ما... .

کد خبر 110158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز