همشهری آنلاین: معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: آیین‌نامه دورکاری یا کار در خانه یا به اصطلاح "تله ورکینگ" کارمندان، به تایید هیئت دولت و رئیس جمهور رسید و ابلاغ شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر ،لطف الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور؛ دور کاری را از موضوعات مطرح در جهان بیان کرد و افزود: حدود سه ماه پیش آقای رئیس جمهور دستور پیگیری مسئله دورکاری را صادر کرد.

وی گفت: بعضی از دستگاه ها به صورت آزمایشی این کار را شروع کرده بودند و گزارش دادند که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته بود.

فروزنده افزود: بر این اساس، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور آیین نامه دورکاری را تنظیم کرد و در جلسه دیروز هیئت دولت این آیین نامه تصویب و ابلاغ شد.

وی در تعریف دورکاری گفت: طبق تعاریفی که در آیین نامه آمده است دورکاری یعنی اینکه فرد کار را بداند و بتواند بدون حضور فیزیکی در محل کار، با استفاده از نظام الکترونیکی، آن کار را انجام دهد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور افزود: کارمند دورکار به آن دسته از کارمندان اطلاق می شود که بتوانند خدمات خود را به صورت دورکاری ارائه کنند.

فروزنده مقدمه دورکاری کارمندان را احصای مشاغل عمومی و اختصاصی با قابلیت دورکاری برشمرد و گفت: بر اساس ماده دو این آیین نامه، دستگاه های اجرایی موظف شدند با چارچوبی که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور مشخص می کند، فعالیت های دورکاری خود را تعیین کنند و سپس در چارچوب این آیین نامه، کار دورکاری انجام شود.

وی افزود: در ادامه، دستگاه مربوط کار را واگذار می کند و کارمند کار را در منزل یا هر جایی که این امکان برایش وجود داشته باشد، انجام و تحویل می دهد و در نهایت کارمند بر اساس میزان کار مورد سنجش قرار می گیرد.

فروزنده گفت: برای اینکه بتوانیم کار دورکاری یا کار در خانه برای کارمندان را دنبال کنیم امتیازاتی قائل شده ایم که نخستین آن بحث اضافه کار، مسائل رفاهی و متفرقه ای است که پس از ارزیابی و تقویم کار انجام شده، به کارمندان پرداخت می شود.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور افزود: علاوه بر این، فرد باید تجهیزاتی را برای کار در خانه فراهم کند که برای تهیه این تجهیزات کمک هایی در نظر گرفته شده است.

فروزنده با بیان اینکه در دورکاری، زمینه خلاقیت و نوآوری برای کارمند وجود دارد تا بتواند کار را بهتر از سطح استانداردش انجام دهد گفت: برای اینکه این کار عملیاتی شود، شورای تحول اداری در هر دستگاه مسئولیت پیدا می کند و وظایف مختلفی انجام می دهد؛ برای مثال باید فعالیت های با قابلیت دورکاری در آن دستگاه را احصا و سازوکارهایش را سنجش و اندازه گیری کند.

وی با بیان اینکه شورای تحول اداری هر دستگاه موظف است این موارد را بررسی و کار کارمند را به کارمند واگذار کند افزود: سپس بر اساس کار واگذار شده،‌ عملکرد کارمند را بررسی می کند و امتیاز می دهد تا کارمند بتواند کار مد نظر را انجام دهد.

فروزنده با اشاره به آثار دورکاری گفت: در این روش، اولاً کار قابل سنجش و احصا خواهد بود؛ نکته دیگر این است که به جای اینکه به فرد بر اساس ساعت فیزیکی دستمزد بدهیم، بر اساس کار دستمزد می دهیم؛ مسئله ای که بسیار مهم است و در نظام اداری ما اگر بتوانیم کارمزد را جایگزین روزمزد کنیم، تحول اساسی خواهد بود.

فروزنده گفت: کار بر اساس کارمزد سبب می شود افرادی که کار و تلاش بیشتری انجام می دهند، پاداش بیشتری بگیرند و عدالت در پرداخت هم برقرار شود.

وی افزود: یکی دیگر از آثار کار دورکاری این است که بسیاری از رفت و آمدها و ایاب و ذهاب و فشارهای روحی وارد بر کارمند برای حضور به موقع در محل کار، کاهش می یابد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، انجام دادن بسیاری از کارها به صورت الکترونیکی را از دیگر آثار و مزایای دورکاری بیان کرد و گفت: قرار بر این است که بر اساس این آیین نامه، دستگاه ها بخشی از فعالیت هایشان را مشخص و اجرای دورکاری را به صورت تدریجی آغاز کنند.

فروزنده افزود: قرار است بخشی از فعالیت ها را به صورت دورکاری انجام دهیم و ارزیابی کنیم تا بعد بتوانیم بخش های بعدی را دنبال کنیم.

وی از عزم و باور جدی اعضای هیئت دولت درباره اجرای طرح دورکاری در دستگاه ها خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم این طرح را عملیاتی کنیم و در این باره از همه صاحبنظران، کارمندان و مدیران می خواهیم نظر خود را از طریق پایگاه اینترنتی معاونت به ما اعلام کنند تا بتوانیم طرح دورکاری را که به نظر می رسد کار خوب و اساسی است، پیگیری کنیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا در این طرح دستگاه ها مجاز به جذب نیرو خواهند بود اظهار داشت: این طرح با کارمندان موجود انجام می شود و نیاز به جذب نیروی جدید برای این کار نیست.

فروزنده گفت: بحث جذب نیرو بحث دیگری است؛ اگر دستگاهی بخواهد برای کاری نیرو بگیرد، بر اساس شرایط احراز، جذب نیرو انجام می شود.

وی افزود: اینکه کارمند حتما کار با حضور فیزیکی انجام دهد یا دورکاری، جزو شرایط احراز نیست.

فروزنده گفت: دورکاری در همین وضع موجود صورت می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای این طرح، کارمند دو حقوق و مزایا می گیرد اظهار داشت: کارمند دورکار مانند کسانی که حضور فیزیکی دارند یک حقوق می گیرد.

فروزنده گفت: طبیعتا بخشی از حقوق کارمند ثابت است و بخشی هم بستگی به عملکرد دارد که بر اساس عملکرد ارزیابی و به فرد پرداخت می کنند.

وی با اشاره به شکوفایی و فراهم شدن خلاقیت کارمند در طرح دورکاری افزود: در این طرح امکان دارد فرد کار را خیلی فراتر از حد استاندارد انجام دهد که در این حالت مورد تشویق مدیر مربوط قرار می گیرد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در ادامه گفت: البته در بعضی از کارها امکان دورکاری وجود ندارد؛ مثلا منشی تا زمانی که مدیر هست و مشغول کار است باید حضور فیزیکی داشته باشد، اما کارشناسی که قرار است دستور العملی را تهیه کند، چه در محل باشد چه در خانه، فرقی ندارد؛ آنچه از وی خواسته می شود دستور العمل است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح دورکاری موافق قانون مدیریت خدمات کشوری است اظهار داشت: دقیقا متناسب با این قانون تنظیم شده است.

فروزنده گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص شده است که نوع کار و ساعت شناور کار را دولت مشخص کند؛ مهم این است که فرد 44 ساعت کاری را داشته باشد و کار را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که طرح دورکاری یا کار در خانه برای کارمندان در مرحله نخست شامل چه استان هایی می شود اظهار داشت: هیچ منعی برای هیچ استانی وجود ندارد؛ هر استانی زیرساخت داشته باشد می تواند دورکاری را انجام دهد.

فروزنده افزود: طبیعتا فکر می کنم کلان شهرها به لحاظ اینکه زیرساخت بهتری دارند موفق ترند و شروع کار دورکاری در این شهرها بهتر و مطلوب تر خواهد بود اما این طرح عام و کلی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح دورکاری زمینه بی نظمی کارمندان را فراهم نمی کند گفت: باید دید نظم را در چه می دانیم؛ باید نگاهمان را به سمت عملکرد ببریم.

فروزنده افزود: طبیعی است اگر کاری شرایط دورکاری را نداشته باشد و بخواهیم دورکاری اش کنیم بی نظمی ایجاد می کند اما اگر شرایط دورکاری را داشته باشد، عین نظم است زیرا نتیجه عملکرد مهم است وگرنه حضور فیزیکی مشکلی را حل نمی کند.

کد خبر 110156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز