همشهری آنلاین: رئیس‌ سازمان انرژی اتمی گفت که به دلیل ارائه اطلاعات غلط از سوی دو بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون فعالیت‌های ایران، این دو نفر دیگر حق ورود به ایران را ندارند.

علی‌اکبر صالحی درگفتگوی رادیویی با رادیو گفتگو اعلام کرد که ایران درحال ساخت راکتوری قوی‌ تر از راکتور تهران است.

وی دراین زمینه گفت: ما الان چند ماه است روی طراحی راکتوری مشابه راکتور تهران که یک راکتور ساده‌ای است، کار می‌کنیم. استخر آبی است و در آن صفحه‌های سوخت را می‌گذارند، و رادیو دارو را تولید می‌کنیم. چون که یک راکتور ساده ای است ، ما فکر کردیم با توجه به نیازی که به رادیو دارو در کشور داریم بهتر است همین راکتور را بازطراحی مجدد و به هنگام کرده و خیلی از تجهیزات و وسایل و طراحی‌ و قدرت آن را هم بالا ببریم. قدرت این راکتور الان حدود 5 مگاوات است که درنظر داریم  تا 20 مگاوات بالا ببریم.

 ان شاءالله در سال آینده همانطور که اعلام شد این صفحات سوخت را تحویل راکتور تهران خواهیم داد.

معاون رئیس جمهور افزود: با توجه به اینکه دانش فنی تولید صفحه سوخت را بدست آورده ایم، لذا ساخت راکتوری مثل راکتور تهران آسان است و ما امیدواریم طراحی پایه و تفصیلی آن در یک سال و نیم آینده به پایان برسد و در طول 3 سال هم ما بتوانیم بسازیم.

صالحی در پاسخ به این سوال رادیو گفتگو که طبق مصوبه مجلس درخواستهای بازرسی فراتر از مقررات ان پی تی رد خواهد شد. تحلیل شما در این رابطه چیست؟ گفت: ما هیچ وقت بازرسی فراتر از ان پی تی را اجازه نمی‌دادیم. ما فقط در یک برهه‌ای که پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کردیم، آن موقع بود که یک مقدار بازرسی‌ها فراتر از بازرسی‌های پادمانی بود. اما بعد از اینکه آن فعالیت متوقف شد  بازرسی‌های ما در چارچوب تعهدات پادمانی که داریم انجام می شود. همانطور که بارها اعلام کردیم به تعهدات بین المللی مان پایبندیم. البته ما چیزی را فراتر نخواهیم رفت و از حقوقمان هم کم نخواهیم گذاشت.

وی ادامه داد: اگر بازرسی، خلاف واقع گزارش بدهد، که این اتفاق در همین آخرین جلسه شورای حکام در وین افتاد؛ ما در خصوص گزارش دو تن از بازرسان که درست نبود، به آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای اعتراض کردیم. گزارش کاملاً غیرواقعی بود. طبق توافقنامه پادمانی خواستیم که دیگر این دو بازرس به ایران نیایند. دو بازرس دیگر معرفی کنند و ما این کار را کردیم. یعنی می خواهم به عزیزانمان در مجلس و تمامی ملت ایران این اطمینان را بدهم که ما رفتارمان و همکاریمان با آژانس در چارچوب توافقنامه‌های پادمانی و دقیقاً طبق آن انجام می گیرد. ما هیچ چیزی را فراتر از آن انجام نمی دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که در گذشته درخواستهای فراتر از ان پی تی داشتیم؟گفت: آن زمانی که ما پروتکل الحاقی را به طور داوطلبانه اجرا می‌کردیم، آنها اجازه داشتند هر جایی را بازدید کنند، در این صورت طبق شرایطی سرزده می‌توانستند بازدید کنند.

 الان هم ما بازدیدهای سرزده داریم اما طبق قاعده‌ای است که ما توافق می کنیم. مثلاً می گوییم در ماه دوبار می توانند بازدید سرزده از مثلاً تأسیسات نطنز داشته باشند. برای مثال می گویم. اگر ما رویه پادمانی را با آنها به توافق برسیم، در رویه پادمانی تمامی شیوه‌های بازرسی کاملاً روشن و تدوین می شود، مثلاً چند بازرسی مشخص با زمان مشخص و تاریخ مشخص و چند بازرسی مشخص در طول یک ماه مثلاً می توانند داشته باشند. توافق طرفینی است که انجام می دهیم، طبق یک چارچوب و پروتکل کار انجام می دهیم.

صالحی در پاسخ به این که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که برخی از بازرسان آژانس بر خلاف مقررات اطلاعات غلط را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند. آیا جهت برخورد با این بازرسان تدابیری در نظر گرفته شده؟ تصریح کرد: بله. همان موردی که گفتم، اسامی  دو تن از بازرسان را هفته پیش به آژانس اعلام کردیم که این دو تن دیگر حق ورود به ایران را ندارند. زیرا هم قبل از اینکه به صورت رسمی به گزارش پرداخته شود، آن را برملا کردند، و هم اصلاً گزارش غیرحقیقی دادند. یعنی هر دو وجه آن و این سبب شد ما از ورود این دو بازرس به ایران جلوگیری کنیم.

کد خبر 110126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز