علی ابراهیمی: گاز سوز کردن خودروها از جمله راهکارهایی است که طی سال‌های اخیر برای تغییر سبد مصرف انرژی کشور از بنزین به گاز مایع صورت گرفته است.

با این وجود عمل نکردن شرکت‌های خودروسازی داخلی به تعهدات خود در این زمینه و کمبود تجهیزات به‌ویژه مخزن گاز و جایگاه‌های عرضه این فراورده اکنون به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دارندگان این خودروها تبدیل شده است.

شاید شما هم همه روزه صف‌های طولانی خودروهای گازسوز در مقابل مراکز عرضه گاز را مشاهده کرده‌اید که موجب‌شده تا برخی از دارندگان اینگونه خودروها وقت خود را به صورت شبانه‌روزی برای تأمین سوخت مورد نیاز خودرو گاز‌سوزشان‌بگذرانند. به راستی تقصیر مالکان این خودروها که به امید کاهش هزینه مصرف سوخت و در راستای سیاست‌های تغییر سبد مصرف انرژی کشور به استفاده از چنین خودروهایی روی آورده‌اند، یا افراد دیگری که به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای گاز‌سوزکردن خودروها با مشکلاتی مواجه می‌شوند، چیست؟

زیان مصرف‌کنندگان

هر از چند گاهی اخبار متفاوتی از خسارت‌های مالی و جانی ناشی از به‌کارگیری وسایل غیراستاندارد در گاز‌سوز کردن خودروها به گوش می‌رسد. از سوی دیگر کمبود جایگاه‌های عرضه گاز سی. ان. جی موجب شده تا اکنون دارندگان وسایل نقلیه گاز سوز برای سوخت‌گیری خودروهای خود با مشکل مواجه شوند که این امر علاوه بر اتلاف وقت مردم، باعث تشکیل صف‌های طولانی در مراکز عرضه این فراورده و ایجاد آلودگی صوتی، ترافیک و کندشدن تردد و ایجاد مزاحمت برای ساکنین نزدیک این مراکز و برخی دیگر از نابسامانی‌ها شده است.

هشدار مسئولان

چندی پیش معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر کنترل هوشمند و ضرورت ساماندهی تأمین سوخت خودروها، گفت: باید از به‌کارگیری مخازن گاز وارداتی خودرو جلوگیری و با کسانی که با نصب مخازن غیراستاندارد موجب ضرر و زیان در کشور می‌شوند، برخورد شود. محمدرضا رحیمی در جلسه کارگروه ستاد توسعه حمل‌ونقل، با اشاره به لزوم افزایش جایگاه‌های سوخت‌گیری در کشور، بر ایجاد تنوع در سبد سوخت تأکید کرد و گفت: روی‌آوردن به سوخت‌های جایگزین بنزین از جمله ال‌پی‌جی، الکل و سی‌ان‌جی گامی برای حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از انحصاری بودن بنزین در سبد سوخت خواهد بود. گرچه در این نشست نیز گزارشی از آخرین وضعیت احداث جایگاه‌های سی. ان. جی در کشور ارائه شده اما به‌نظر می‌رسد، سیاستگذاری‌های انجام شده برای ساخت این جایگاه‌ها و تأمین نیاز دارندگان خودروهای گاز سوز چندان کارآمد نبوده است.

حکایت همچنان باقی است

اکنون فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای گاز‌سوز کردن خودروها و ناتوانی در تأمین بهینه سوخت مورد نیاز خودروهای گاز‌سوز، موجب شده است تا دارندگان خودروهای گاز سوز با مشکلات بیشتری مواجه شوند. علاوه بر برخی مباحث مطرح در زمینه تأثیر نامناسب استفاده از سی. ان.جی بر افزایش استهلاک موتور خودرو، این روزها بسیاری از دارندگان خودروهای گاز‌سوز یا دوگانه سوز با 2چالش عمده تأمین مخزن سوخت به‌دلیل عمل‌نکردن شرکت‌های خودروسازی به تعهداتشان و دسترسی راحت به مراکز عرضه گاز مواجه هستند.

کد خبر 110124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز