گروه اقتصادی: حضور وزیر نفت در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به سؤال نماینده مرند، بحث‌ها و ابهامات جدیدی را پیرامون خط لوله هفتم و قرارداد انتقال گاز ایران به پاکستان ایجاد کرد.

پاسخ‌ مسعود میرکاظمی در رابطه با خط لوله هفتم هرچند اکثریت نمایندگان مجلس را قانع کرد اما در سخنان وزیر نفت و نماینده سؤال‌کننده نکات جدیدی در مورد قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان که اخیرا به گفته وزارت نفت نهایی شده، مطرح شد.

سؤال سازدار، هدف از اجرای خط لوله هفتم، مشهور به خط لوله صلح و میزان هزینه3 میلیارد دلاری اجرای این خط لوله 1140 کیلومتری با قطر 56 اینچ و پیش‌از عقد قرارداد صادراتی به پاکستان بود.

مسعود میرکاظمی وزیر نفت در توضیحات خود، خط لوله صلح را خطی دانست که به طول 900 کیلومتر از عسلویه تا ایرانشهر کشیده شده است و چنانچه به‌تدریج با توجه به افزایش مصرف، ایستگاه‌های تقویت فشار ایجاد شود، این خط می‌تواند تا 110‌میلیون مترمکعب گاز را انتقال دهد که تامین‌کننده گاز استان‌های جنوبی و شرقی کشور و همچنین کشور پاکستان و احتمالا هندوچین خواهد بود. اما همه بحث به این خط ختم نشد و وزیر نفت و نماینده سؤال‌کننده بحث را به قرارداد اخیر کشاندند.

سازدار ضمن اشاره به مشارکت شرکت‌های خارجی در این قرارداد و امضای بخشی از آن در سفارت فرانسه از اینکه محتوای این قرارداد برای مجلس و داخل کشور مشخص نیست، انتقاد کرد و گفت: این قرارداد در تمامی نشریات پاکستان چاپ شده اما برای ما محرمانه است.

سازدار گفت: چرا براساس اصل 75 قانون اساسی قرارداد خط لوله صلح به مجلس نمی‌آید؟
وی خطاب به وزیر نفت عنوان کرد: شما در این قرارداد هزینه‌های خارج از ضوابط کرده‌اید و اکیپ مذاکره‌کننده را کنار گذاشته‌اید و یک نفر در این خصوص نظر داده است؟ ضمن اینکه باید جواب دهید که به غیراز ایرانشهر، کدام‌یک از شهرهای استان سیستان و بلوچستان از این گاز بهره‌مند شده است؟

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، از هیات رئیسه خواست که به قراردادهای نفتی به لحاظ رعایت منافع ملی توجه کنند. به گزارش ایسنا، سازدار در پایان، خواستار روشن‌شدن نقش رحیم مشایی در این قرارداد شد. در پاسخ، وزیر نفت با ارائه تاریخچه طرح، گفت: این کار یکی از کارهای درستی بوده که صورت گرفته و امروز نیز نگرانی درخصوص آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مقطع مذاکرات طرفین در این خصوص بسیار طولانی بوده، اضافه کرد: در این مقطع مذاکره‌کننده وزیر انرژی پاکستان بوده است. میرکاظمی در عین حال اعلام آمادگی کرد در یک جلسه غیرعلنی مسائل و مشکلات و همچنین اطلاعات لازم پیرامون این قرارداد را به اطلاع نمایندگان مجلس برساند. پیش از این وزیر نفت ارقام قیمتی و مسائل مالی این قرارداد را محرمانه اعلام کرده‌بود.

کد خبر 110101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز