جمعه ۲۴ آذر ۱۳۸۵ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه های جداگانه مراحل و نحوه برگزاری انتخابات امروز را تشریح کرد

در این اطلاعیه ها آمده است: اعضای شعب رای گیری در زمان رای گیری رادیو را روشن نگهدارند تا بتوانند دستور العمل های فوری ستاد انتخابات کشور را بشنوند و به آن عمل کنند. ستاد انتخابات کشور افزود: این اطلاعیه ها به منزله دستور کتبی و رعایت آنها الزامی است.

در اطلاعیه های این ستاد امده است: رای گیری فقط با حضور شخص رای دهنده و با ارائه اصل شناسنامه مقدور است و برای رای دادن هیچ مدرک دیگری به جز شناسنامه قابل قبول نیست.

اعضای شعب رای گیری ها برای دقت عمل در کنترل شناسنامه رای دهندگان, هنگام ممهور کردن شناسنامه رای دهندگان انتخابات مجلس خبرگان رهبری در محل ضرب مهر با خود کار عدد 4 و در انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی عبارت (م 7 ) را بنویسند همچنین در انتخابات شوراهای اسلامی با نوشتن عدد 3 نام شهر یا روستا یا تیره عشایری را نیز روی اثر مهر انتخابات درج کنند.

هر شخص واجد شرایط می تواند برای هر انتخاب فقط یکبار با ارایه اصل شناسنامه خود به شعب رای گیری مراجعه کند و رای دهد.

عکس دار بودن شناسنامه ضروری نیست و دارندگان شناسنامه های بدون عکس نیز می توانند در انتخابات شرکت کنند به نمایندگان فرماندار و رئیس شعبه در تهران و دیگر کلان شهرها توصیه می شود برای جلوگیری از کندی رای گیری به علت کثرت جمعیت به ویژه در ساعات پایانی رای گیری با هماهنگی ناظران از فضاهای جانبی و امکانات و ظرفیتهای موجود در شعب حداکثر استفاده را کنند تا مردم بتوانند در کمال آرامش آراء خود را به صندوق ها بریزند.

با توجه به اینکه برگهای رای مربوط به هریک از سه انتخابات مجلس خبرگان رهبری, شوراهای اسلامی و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی متناسب با تعداد نمایندگان و یا تعداد اعضای اصلی شورای هر حوزه انتخابیه طراحی شده است بنابر این به رای دهندگان توصیه می شود ابتدا اسامی نامزدهای مورد نظر را با توجه به تعداد اعضای مورد نیاز هر انتخابات و حوزه انتخابیه مشخص کنند و سپس در برگ رای بنویسند.

یادآوری می شود رنگ برگ رای مجلس خبرگان سبز زیتونی , برگ رای شوراهای اسلامی شهر به رنگ آبی , شورای اسلامی روستا سبز و برگ رای انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی قرمز است.

از رای دهندگان درخواست می شود قبل از حضور در پای صندوق های رای,نامزدهای موردنظر خود را انتخاب کنند تا هنگام رای دادن برای انتخاب نامزد مورد نظر با مشکل روبه رو نشوند.

رای دهندگان نیز پس از رای دادن بلافاصله محل شعبه را ترک کنند.

در انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی در شهرهای تهران , ری ,شمیرانات و اسلامشهر,اهواز و بم کسانی حق رای دارند که در انتخابات قبلی دوره هفتم در همان حوزه رای داده باشند و یا در هیچ یک از حوزه های انتخابیه رای نداده باشند.

در آگهی اسامی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی کشور و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه تهران ,ری ,شمیرانات و اسلامشهر , اهواز و بم علاوه بر نام و نام خانوادگی ,شماره ای به هر یک از نامزدهای اختصاص داده شده است، بنابراین رای دهندگان در انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی حوزه های مذکور و شوراهای اسلامی سراسر کشور به هنگام نوشتن نام و نام خانوادگی نامزدهای مورد نظر خود ،شماره نامزد را نیز در برگ رای بنویسند.

کد خبر 11004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز