همشهری‌آنلاین: کتاب در‌آمدی بر فلسفه‌ معاصر غرب اثری نظام مند در معرفی و بحث درباره مهم‌ترین مسائل فلسفی‌ است که از سوی انتشارات گام نو به بازار کتاب عرضه شده است.

کتاب درآمدی بر فلسفه‌معاصر غرب در واقع درآمدگونه‌ای است بر فلسفه‌ی تحلیلی معاصر در غرب، گونه‌ای از فلسفه که گفته می‌شود،اوایل قرن نوزدهم و با حمله پوزیتیویست‌ها به مابعد‌االطبیعه آغاز شد. کتاب یاد شده فراهم آمده از درس‌گفتارهای آپیا(مولف کتاب) در دانشگاه‌های مختلف در آمریکا و اروپا و آفریقاست که مروری نظام‌مند بر مهمترین مسائل فلسفه‌ که در دوران معاصر ذهن فیلسوفان و فلسفه‌دوستان را به خود مشغول داشته‌‌اند، را درخود جای داده است.

 تنظیم و دسته‌بندی، تبیین روان و در عین حال دقیق و نقادانه‌ موضوع‌های فلسفی و نیز برقرارسازی پیوند میان این موضوع‌ها در طرحی جامعه که نقشه‌ عمومی فکر فلسفی در مغرب‌زمین را می‌نمایاند، ویژگی چشمگیر این اثر عالمانه است. ریشه‌یابی مباحث جاری فلسفه و پی‌گیری ردپای آن‌ها تا کهن‌ترین دوره‌های تفکر یونانی و ترسیم فرآیند تحولی که در اندیشه فلسفی درهر موضوع رخ داده ،همراه با نقد دقیق،‌از جمله ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود.

مترجم در مقدمه کتاب نیز ویژگی‌هایی از این اثر را بیان کرده است که از جمله آنها می‌توان به  نظرداشت به تحولات جاری در جهان دانش جدید و جایابی برای سهم هر کدام از علم و فلسفه در منظومه شناخت،‌دغدغه حقیقت‌جویی در کنار نثر رسا و فاخر اشاره کرد.

نویسنده نیز در مقدمه کتاب خود آورده است«آشنایی با فلسفه به دو روش اصلی ممکن است. یک راه این است که از مطالعه آثار آسان‌تر، فیلسوفان نامی،مانند محاوره‌های افلاتون یا تاملات دکارت آغاز کنیم و راه دوم این که از معرفی برخی مسائل مهم فلسفی،خواندن فلسفه را شروع کنیم. از این قبیل که معرفت‌چیست؟‌وآیا خلاق واقعیتی عینی دارد؟ که آقای آپیا از شیوه دوم برای تدریس فلسفه به خوانندگانش بهره برده است. ضمن آنکه در لابلای هر بحث آرای مهم فلاسفه درباره هر موضوعی را مورد بررسی قرار داده است.
هشت موضوع مهم پیکره اصلی این کتاب را می‌سازند؛ذهن،معرفت،زبان،علم، اخلاق،سیاست،حقوق و مابعد‌الطبیعه که در نه فصل ارائه شده است.

به اعتقاد نویسنده هر خواننده‌ای که این کتاب را به دقت بخواند باید بتواند مباحث فلسفه معاصر را خود پی‌ بگیرد و نیز ببیند، فیلسوفانی چون افلاطون و دکارت که بعدا آثارشان را بیشتر خواهد خواند، چه سهم بزرگی در فهم بهتر ما از مسائل اصلی فلسفه دارند.

نکته قابل اعتنا در انتشار برگردان فارسی این کتاب،تدوین و سفارش آن از سوی یک موسسه‌فرهنگی و انتشار آن از سوی ناشری شناخته‌شده در حوزه کتاب‌های فکری و اندیشگی است.

در مقدمه کتاب آمده است که موسسه فرهنگی‌ادب و دانش بخشی از اهداف خود را ترجمه و انتشار کتاب‌های حوزه‌های فکری فرض کرده و در این مسیر بعد از تهیه و ترجمه کتاب آن را به ناشری معتبر خواهد داد که کتاب را منتشر و عرضه عمومی‌کند.

 شاید اگر همین کار(بخش انتشار وعرضه عمومی) را همان موسسه انجام می‌داد،این کتاب نمی‌توانست این گونه و در شان و منزلتش عرضه شود. شاید اگر نهادهای دولتی عرصه نشر هم به چنین کاری تاسی کنند و تهیه کتاب را خود انجام دهند،اما چاپ وانتشار و انجام مراحل فنی آن را به یک ناشر کهنه‌کار بسپارند هم در وقت و هزینه صرفه‌جویی کرده‌اند و هم این که به نوعی غیر مستقیم از ناشران شناخته‌شده حوزه فرهنگ حمایت کرده‌اند.

درآمدی بر فلسفه‌معاصر غرب:نویسنده:آنتونی آپیا/مترجم:حسین واله/ناشر:انتشارات گام‌نو،چاپ اول 1388،قطع رقعی جلد نرم/قیمت:8000 تومان،484 صفحه

کد خبر 109999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز