گروه دانش و سلامت: کارشناسان نسبت به آثار منفی انتشار امواج مختلف بر سلامت انسان‌ها هشدار می‌دهند

و این در حالی است که اخیرا موضوع تاثیر امواج پارازیت‌های ماهواره‌ای در ایران در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

در همین زمینه، یک استاد الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه درخصوص آثار منفی انتشار امواج بر سلامت انسان‌ها تحقیقات چندانی در کشور انجام نشده است، هشدار داد: درصورتی‌که شدت امواج الکترومغناطیسی از حد مشخصی بیشتر باشد، می‌تواند بر هر نوع موجود زنده تاثیرات ناگوار داشته باشد.

دکتر خلیل مافی‌نژاد،درخصوص تاثیرات امواج الکترومغناطیس از قبیل امواج تلفن همراه، دکل‌های مخابراتی و... اظهار داشت: حداکثر توان تشعشع سیستم‌های ماهواره‌ای و تلفن‌های همراه در حدی نیست که خطرآفرین باشد اما شدت امواجی که برای کور کردن ایستگاه‌های ماهواره‌ای ارسال می‌شود خصوصا امواجی که از ایستگاه‌های زمینی به‌صورت مستقیم پخش می‌شود می‌تواند ضایعات ناگواری را برای موجودات زنده داشته باشد.

وی افزود: امواج الکترومغناطیسی که برای کورکردن کانال‌های ماهواره استفاده می‌شود، خسارت بسیاری روی همه موجودات زنده دارد زیرا این امواج به بدن انسان نفوذ می‌کند اما از فلزات عبور نمی‌کند و مانند کانون‌های پر از انرژی باعث آسیب‌های کلی و جزئی به موجودات می‌شود. این امواج می‌تواند سرطان زا بوده یا عامل بیماری‌های ناشناخته دیگری باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: هر چه مدت تشعشع این امواج طولانی‌تر باشد می‌توان اثرات آن را در دراز مدت در کودکان، زنان باردار و بیماران عصبی و افراد مسن دید و امواج الکترومغناطیسی می‌تواند در امراضی از قبیل سرطان، سردرد و احساس ضعف و... تأثیر داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به نصب دکل‌های مخابراتی در خیابان‌ها خاطرنشان کرد: این دکل‌ها به احتمال زیاد تاثیری در صدمه زدن به سلامت انسان‌ها ندارد و تمامی این دکل‌ها مطابق با استانداردهای موجود در علم الکترونیک است اما نمی‌توان به‌طور کلی، این مسئله را عاملی بی‌تاثیر دانست.

مافی‌نژاد با بیان اینکه  زیان امواج  آنتن‌های گوشی موبایل کم است، گفت: هنوز به‌طور کلی تاثیر منفی امواج منتشر شده از تلفن همراه روی سلامت انسان اثبات نشده است. وی در پاسخ به اینکه آیا صحبت کردن با تلفن همراه به‌مدت طولانی تاثیر منفی بر سلامت فرد دارد، بیان داشت: شدت امواج آنتن‌های موبایل در طولانی‌مدت می‌تواند ضایعاتی ایجاد کند ولی هنوز اثبات نشده است.

مافی‌نژاد با تاکید بر تعامل مسئولان با متخصصان امواج گفت: امیدوارم مسئولان مربوطه توجه کافی به خسارت انسانی ناشی از امواج تشعشعی داشته باشند و با متخصصان امواج و مخابرات ارتباط برقرار کنند.

در همین حال به گزارش ایلنا،  با تصویب دستورالعمل اجرایی مقررات قانون حفاظت در برابر تشعشعات رادیویی و ابلاغ آن، این دستورالعمل از اول تیرماه 1389 اعمال خواهد شد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران با الحاق متن استاندارد ملی فوق به‌صورت یک پیوست مقرراتی و تعبیه فرایند اداری مربوطه، دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را ملزم به دریافت تأییدیه از سازمان انرژی اتمی ایران به‌صورت مستمر مبنی بر رعایت حدود تشعشعی می‌کند.

این مقررات به‌منظور صحه گذاشتن بر استاندارد ملی مرتبط و الزام اجزای مختلف چرخه فناوری رادیویی به رعایت موازین استاندارد با هدف تأمین سلامت تشعشعی تدوین شده و لازم‌الاجراست.

کد خبر 109912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز