دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی امیدوارند با استفاده از محصول جنجالی و پرطرفدار شرکت اپل و کمک گرفتن از دلفینی به نام مرلین بتوانند راز چگونگی برقراری ارتباط میان دلفین‌ها را دریابند

شاید استیو جابز در هنگام عرضه آی - پد اپل به جهان رایانه هرگز به دلفینها فکر نکرده باشد، اما مرکز تحقیقات دلفینها در مکزیک از محصول پیشرفته شرکت اپل برای انجام تحقیقاتی شگفت انگیز در رابطه با چگونگی برقراری ارتباط میان این جانداران بهره گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان در این مرکز از آی - پد ضد آب برای برقراری ارتباط با دلفینی به نام مرلین استفاده می‌کنند. "جک کاسویتز" محققی که در جستجوی روشهایی است تا دلفینها با کمک آنها بتوانند احساسات خود را به بهترین شکل برای انسانها تشریح کنند، می‌گوید: "مرلین بسیار باهوش است، درست مانند بقیه دلفینها و برای استفاده از آی-پد از خود تمایل زیادی نشان می‌دهد."

مرلین دو ساله می‌تواند روی نشانه‌هایی بر روی نمایشگر آی-پد ضد آب ضربه بزند و کاسویتز معتقد است مرلین به زودی قادر خواهد بود نسبت به طیف گسترده‌تری از نشانه‌ها عکس‌العمل نشان دهد.

به گفته کاسویتز استفاده از آی - پد بخشی از تحقیقات مداوم آنها برای یافتن تکنولوژی لمسی مناسبی است که دلفینها بتوانند آن را با کمک پوزه خود فعال کنند. پس از بررسی‌های گسترده و بازبینی محصولات مختلف به نظر می‌رسد انتخاب نهایی از میان Toughbook پاناسونیک و آی-پد اپل باشد.

تمرین دادن مرلین بخشی از مطالعات طولانی مدتی است که بر روی هوش دلفینها در حال انجام است. دلفینها در حفظ ارتباطات پیچیده در میان یک گروه اجتماعی بزرگ شهرت داشته و از سیستم موثر ارتباطاتی متشکل از اصوات کلیک مانند یا سوت مانند برای برقراری ارتباط با یکدیگر برخوردارند. اما تا کنون شواهدی از آنچه بتوان آن را زبان ویژه دلفینها خطاب کرد به دست نیامده است.

کاسویتز در حال حاضر برای نسلهای بعدی لوح رایانه‌ها پیشنهاداتی دارد که می‌توانند به مطالعات وی کمک کنند. به گفته وی ضد آب بودن، پر سرعت بودن پردازشگر، حساسیت لمسی بالا، نمایشگر ضد انعکاس و برنامه‌های دوستدار دلفینها ویژگی‌هایی هستند که برای لوح رایانه‌های نسل بعدی حیاتی خواهند بود.

وی می‌گوید: "ما به تکنولوژی‌های پر سرعتی نیاز داریم که بتوانند در واکنش نشان دادن مناسب و سریع نسبت به دلفینها به ما کمک کنند."

کد خبر 109672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز