همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد با حضور در شبکه اول سیما مصاحبه زنده‌ای را در سالگرد 22 خرداد برگزار کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم که از شبکه اول سیما پخش شد، با بیان اینکه ما در معادلات جهانی با قدرت نظامی و اقتصادی وارد نمی‌شویم، اظهار داشت: نگاه ما دفاع از کشور است، هر چند که دوست داریم قدرت اول اقتصادی دنیا شویم و در این مسیر نیز حرکت می‌کنیم اما اکنون در این جایگاه نیستیم و با این نگاه نمی‌خواهیم در معادلات انسانی جهان، برای منافع خاص بهره ببریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی با تاکید بر اینکه نگاه ما بسط عدالت و انسانیت در جهان است، افزود: آن چیزی که اثرگذاری ما را در جهان چند برابر کرده است و در جهان جنبشی به نام جنبش عدالت‌خواهی ایجاد کرده است، همان عنصر فرهنگی و انسانی کشور است که غربی‌ها آن را در محاسبات خود ندیده‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه انسان‌ها خواهان عدالت هستند، گفت: زمانی که اراده ملت‌ها به حرکت درآید این بزرگترین قدرت جهانی خواهد بود و غربی‌ها از همین وحشت داشتند که ایران به زبان اراده ملت‌ها تبدیل شود که این مسئله در جهان رخ داده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مسئله در کنفرانس بازنگری ان پی تی نیز رخ داد، یادآور شد: زمانی که ایران در این کنفرانس صحبت کرد تقریبا همه کشورها اعلام کردند که حرف ما نیز همین است و آن را قبول داریم، ولی حالا که آمریکا بمب دارد ما هم داریم، یعنی اگر آمریکا آن را کنار بگذارد ما هم به صورت داوطلبانه آن را کنار خواهیم گذاشت.

وی با بیان اینکه تجلی این قدرت فرهنگی در اراده مردمی نمایان شده است،‌ اضافه کرد: این قدرت اکنون به صورت موجی در جهان ایجاد شده و جنبش عدالت‌خواهی را تشکیل داده است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به بیانیه تهران خاطرنشان کرد: بنده همین جا از برزیل و ترکیه تشکر می‌کنم که این کار بزرگ را انجام دادند و دوره جدیدی را در مناسبات جهانی آغاز کردند که نشان داد می‌توان در مقابل اراده آمریکا ایستاد و پیروز شد.

احمدی‌نژاد با اشاره به حمایت تعدادی از کشورها از این جبهه شکل گرفته، خاطرنشان کرد: در این شرایط ادبیات سیاسی جهان تغییر کرد و ترس‌ها از آمریکا ریخت، یعنی دوره جدیدی آغاز شد که یک جلوه آن در ان پی تی بود، یک جلوه دیگرش در مسائل هسته‌ای و در آینده نیز جلوه‌های دیگری از آن نمایان خواهد شد.

اگریکی از همکاران دولت کنار برود، به جای آنها از خانم‌ها استفاده خواهیم کرد

وی در ادامه این گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه جوانان و بانوان بیش از 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، به تشریح برنامه‌های دولت در حوزه بانوان پرداخت و اظهار داشت: این موضوع را از چند منظر می‌توان بررسی کرد، نگاه اول بحث انسانی است که در آن زن و مرد با هم تفاوتی ندارند و ما هم به دنبال این هستیم که زمینه‌های کرامت انسانی در جامعه فراهم شود تا توانمندی‌های انسان در جامعه به خوبی شناخته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه بحث دیگر به مباحث فرهنگی اختصاص دارد، گفت: در این زمینه باید به احیای توانمندی‌ها و احساس خودباوری و توانستن در جامعه توجه داشت که فکر می‌کنم کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه تقویت خودباوری در خانم‌ها یکی از مباحث مختص بانوان است، اضافه کرد: در این زمینه باید موانع پیش روی بانوان برداشته شود که کارهای زیادی در این زمینه انجام شده و یک نمونه آن حضور زنان در دولت است که کار بسیار بزرگی بود.

وی در همین زمینه یادآور شد: در این مسئله اتفاق بزرگی رخ داد که مقاومت‌هایی در مقابل آن شکل گرفت و ما تا مرز طرد شدن از برخی مجامع نیز پیش رفتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون مدیریت دو معاونت کاملاً تخصصی دولت در اختیار بانوان قرار دارد، تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری که کل فناوری و جریان علمی کشور را هدایت می‌کند در اختیار یک بانوی دانشگاهی قرار دارد که البته در کار خود نیز موفق است.

احمدی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: در بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری که کارهای بسیار پیچیده‌ حقوقی در آن انجام می شود نیز یک خانم دانشگاهی فعال است که در کار خود نیز موفق بوده‌ و مشاور امور بانوان ریاست جمهوری نیز یکی دیگر از این نمونه‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این اتفاق راه حضور بانوان در عرصه‌های تخصصی کشور را باز کرد، اظهار داشت: اکنون تقریبا در تمام مراکز تخصصی پژوهشی کشور، بانوان متخصص حضور دارند که امور را پیش می‌برند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش و کارکرد ویژه بانوان در جامعه اضافه کرد: مرد و زن مکمل هم هستند و اندیشه مادی غرب آنها را مقابل هم قرار داده است، در غرب شخصیت زن را خرد کرده و چیزی برای او باقی نگذاشته‌اند که این مسئله مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود آورده است.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود اظهار داشت: بنده در یک گزارشی از اروپا مشاهده کردم که بیش از 70 درصد از زنانی که در خانواده هستند، آزار می‌بییند و کتک می‌خوردند، اما برای حفظ خانواده شکایتی نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه زن ستون جامعه است و نقش اصلی را در جامعه ایفا می‌کند، تصریح کرد: این نگاه، بی‌اعتمادی به مردان نیست، اما خداوند این نقش ویژه را به زنان سپرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه خانواده پایه اصلی سعادت جامعه است، یادآور شد: اگر بنیان خانواده به هم بریزد، خشونت بزه‌کاری و نابسامانی در جامعه شکل می‌گیرد و در خانواده نیز زن به عنوان بنیان و ستون شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته اقتصاد خانواده نیز در دست زنان بود، گفت: اگر اقتصاد خانواده در دست زنان قرار بگیرد بسیاری از نابسامانی‌های و فاصله‌ها برطرف خواهد شد و هیچ بچه‌ای در خانه احساس کمبود نخواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مادر همه خلاء ها را با محبت خود پر خواهد کرد، ادامه داد: مرد مظهر جلال است اما جامعه انسانی بر اساس محبت شکل می‌گیرد و محور اصلی حلقه اتصال در جامعه نیز محبت است که خداوند کانون آن را در زنان قرار داده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه از بین رفتن محبت در جامعه به از هم گسیختن آن می‌انجامد، اظهار داشت: دولت در همین جهت کارهای خوبی انجام داده است که به تحکیم بنیان خانواده می‌انجامد.

وی با اشاره به طرح مباحثی نظیر مسکن، ازدواج آسان و پشتیبانی از مشاغل خانم‌ها در دولت یادآور شد: این موارد در کشور به صورت گسترده در حال ساماندهی هستند و اخیرا در دولت موضوعی تصویب شد که خانم‌هایی که کارمند هستند و می‌توانند کار خود را در منزل انجام دهند، این اجازه را دارند که کار خود را در منزل انجام دهند و دلیلی ندارد که کارشان را در یک محیط بسته و تحت فشار دنبال کنند.

رئیس جمهور با اشاره به برخی از مشکلات بانوان برای حضور در محیط‌های اداری گفت: برای رفع این مشکل خانم‌ها کارشان را در منزل انجام دهند و حقوق آن را دریافت کنند، ما برای مادرانی که فرزندان به دنیا می‌آوردند در ساعت کاری تخفیف در نظر گرفته‌ایم که این مسئله در خصوص پرستاران نیز صادق است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه زنان باید نقش واقعی مادری را در جامعه ایفا کنند، اضافه کرد: این طور نیست که در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد، اما جامعه ما در مقایسه با دیگران مشکلات کمتری دارد چون زنان ما بهتر هستند و این نقش ویژه خود را بهتر از دیگران حفظ کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره حضور زنان در کابینه دولت خاطر نشان کرد: بنده محدودیتی برای وزارت زنان نداشتم ولی مجلس تشخیص داد که یک زن در کابینه حضور داشته باشد و فکر می‌کنم که یک تجربه خوبی است.

وی گفت: بنده در جلسه‌ای با بانوان به شوخی که البته جدی هم هست، چنین مطرح کردم که تجربه کاری ما با خانم‌ها در دولت تجربه موفقی بوده است و اگر خدای ناکرده یکی از همکاران دولت به هر شکلی از دولت کنار برود، به جای آنها از خانم‌ها استفاده خواهیم کرد که کار خود را با دقت انجام می‌دهند و منتی هم ندارند.

رئیس‌جمهور وزیر بهداشت را یکی از متخصصان بسیار ارزشمند کشور و مدیران خوب دانست و گفت: خانم دستجری خیلی تلاش می‌کند و شبانه‌روز زحمت می‌کشد و دولت نیز از وی حمایت می‌کند و این تجربه به فضل الهی موفق خواهد بود و راه باز شده است که البته بازتر خواهد شد تا زنان در مدیریت‌های کلان کشور قرار بگیرند البته به این معنا نیست که همه خانم‌ها وزیر شوند چرا که این موضوع را کمال بانوان نمی‌دانیم بلکه این کار در واقع برداشتن یک مانع و ایجاد ظرفیت و تعامل سازنده و بهره‌مندی از نیروی عظیم بانوان است.

به عقیده احمدی‌نژاد، ممکن است یک خانم خانه‌دار وجود داشته باشد که اندیشه‌اش درگیر مسائل کلان کشور باشد که این موضوع خیلی ارزشمند است .

هویت فرهنگی ایران مناسبات جهانی را تغییر می‌دهد

محمود احمدی‌نژاد در باره بنیان‌های نگاه فرهنگی دولت اظهار داشت: نقش دولت نشان دادن جهت و باز کردن راه است و تولید فرهنگی را باید اهالی فرهنگ از جمله هنرمندان،نویسندگان، شاعران و غیره... انجام دهند.

وی درباره دلیل رویکرد فرهنگی دولت دهم گفت: اگر فرهنگ را از انسان بگیریم چیزی از انسان باقی نمی‌ماند و ارتباطات انسان‌ها را فرهنگ تنظیم می‌کند و تکنولوژی ابزار ارتباط است و خود ارتباط فرهنگ است.

رئیس‌جمهور افزود: انسان بدون فرهنگ روحش می‌میرد؛ همانگونه که جسم او بدون هوا می‌میرد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: به سرعت در بخش‌های علمی، فناوری و اقتصادی پیشرفت می‌کنیم و همه دنیا به این موضوع اذعان دارد و مردم نیز آن را می‌بینند گرچه تحولات بزرگ زمان می‌خواهد و 15سال بعد معلوم می‌شود که ایران چه قدرت اقتصادی بزرگی است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های اقتصادی، علمی و فناوری، خاطرنشان کرد: در نشست آب که در تاجیکستان برگزار شد ما تنها کشوری بودیم که فناوری تصفیه آب با استفاده از فناوری نانو ارائه کردیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به پیشرفت کشور در بخش‌های گوناگون تأکید کرد: اگر همه اینها باشد ولی فرهنگ وجود نداشته باشد ما شکست خورده‌ایم چرا که این فرهنگ بوده که ما را در طول تاریخ حفظ کرده است.

احمدی‌نژاد با طرح این سؤال که چرا ایران در تاریخ ماندگار شده است؟ اضافه کرد: چرا برخی کشورها از تاریخ حذف شده‌اند اما ایران مانده است؟ ایران بارها اشغال شده است و تحت هجوم قرار گرفته اما آنچه مانده خود ایران بوده است و این فرهنگ ایران بوده که ماندگار بوده است.

وی با بیان اینکه عناصر اصلی فرهنگ را انتخاب کرده‌ایم ادامه داد: قرارمان با شورای فرهنگی استان‌ها این است که روی این عناصر کار کنند.

رئیس‌جمهور هویت ملی ایرانی را یکی از این عناصر برشمرد و گفت: هویت ملی ایرانی به معنای هویت ارزش‌های انسانی است و اصلا ایران به نام ارزش‌های انسانی شناخته می‌شود و به محض اینکه از مردم دنیا درباره ایران سؤال کنید آنها فرهنگ، ارزش‌های انسانی، تمدن، انسان، اخلاق، حافظ، سعدی مولوی، خیام، سنایی و غیره... را بر زبان می‌آورند و این ویژگی فرهنگی بوده که ما را تا الان به پیش آورده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: معنای کار فرهنگی دولت این نیست که کارهای اقتصادی انجام نمی‌گیرد بلکه کارهای اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و ... با سرعت انجام می‌گیرد اما روحی که باید بر تمام این فعالیت ها حاکم شود باید روح فرهنگی باشد و هویت ملی شجاعت، پاکی، عشق و محبت از این عناصر فرهنگی است که باید آنها را زنده نگه‌داریم.

وی افزود: اگر یک جوان همه چیز داشته باشد و به بالاترین درجه‌های علمی برسد و در دنیا درجه یک شود اما هویت انسانی به همراه نداشته باشد ضرر آن بیشتر از سود آن است.

رئیس‌جمهور عناصر فرهنگی مثل فرهنگی وحدت ملی و همبستگی را رشد دهنده فرهنگ و ضامن بقای کشور دانست و گفت: دست برتر ما در دنیا بحث فرهنگی است چرا که اگر بخواهیم در بحث اقتصادی با دنیا رقابت کنیم ممکن است 15 سال آینده جای یکی از ابرقدرت‌های دنیا قرار بگیرم و حتی در سیاست‌ به معنای خاص برتر شویم اما در عرصه فرهنگ که وارد شویم آنها بدیلی برای آن ندارند و اصلا نمی‌توانند جلوی ما بایستند.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: چیزی که می‌‌توانیم به دنیا هدیه کنیم و برمبنای آن مناسبات جهانی را تغییر دهیم هویت فرهنگی ایران است که باید آن را پاس داشت و حفظ کرد.

وی 22 خرداد را به مردم ایران تبریک گفت و افزود: یقین دارم اگر با کسانی که به غیر منتخب رأی داده‌اند صحبت کنیم می‌بینیم خواسته‌های آنها همان خواسته‌های مردمی است که به رئیس‌جمهور منتخب رای داده‌اند، که این خواسته‌های همان تعالی ایران، عدالت، کمال، محبت است.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: کار ملت ایران کار بزرگی است که سرآغاز فصل جدیدی در حیاط ایران و حیاط بشریت است.

ایرانیان قبل از اسلام بسیار پیشرفته بودند

احمدی‌نژاد یادآور شد: مردم ایران قبل از اسلام مردم بسیار پیشرفته‌ای بودند و در زمان اسلام نیز از کسانی که ایرانیان را به اسلام دعوت کردند پیشرفته‌تر بودند اما در اسلام یک حقیقتی دیدند و آن را داوطلبانه پذیرفتند و اگر ملت ایران آن را داوطلبانه نمی‌پذیرفت کسی نمی‌توانست به ملت ایران تحمیل کند، چه آنکه الان آمریکا هر تلاشی می‌کند نمی‌تواند چیزی را به ملت ایران تحمیل کند.

وی ملت ایران را یک ملت آرمانی توصیف کرد و گفت: آرمان همه این هستی حاکمیت جهانی عدالت، دوستی، محبت و کرامت است و ملت ایران از همان اوایل با اندیشه ولایت و انتظار امام زمان گره خورد و ما در این مسیر حرکت می‌کنیم و این آرمان به سرعت جهانی می شود و پایه‌گذار آن ملت ایران است و پای این ارمان ایستاد و به سرعت جهانی می‌شود و یکی از دلایل عصبانیت‌های بدخواهان این است که دیدند ملت ایران ایستاد و یک آرمانی را فریاد زد که در حال جهانی شدن است و وقتی این آرمان جهانی شود آنها هیچ کاره می‌شوند و باید بساط خود را جمع کنند و بروند که البته الان جمع می‌کنند و می‌روند.

قسمت اول

کد خبر 109657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز