همشهری آنلاین: بخش اطلاعات ارتش پاکستان نه تنها به حمایت مالی از شبه نظامیان طالبان در افغانستان و آموزشی آنها می‌پردازد

بلکه در شورای رهبری این جنبش دارای نماینده است و تاثیر بسزای در عملیات‌های طالبان دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در این گزارش که یکشنبه (23 خرداد) از سوی مدرسه اقتصاد لندن منتشر شده‌، آمده است،‌ طالبان "سیاست رسمی" آژانس اطلاعاتی پاکستان (ISI) است.

با وجود این که مدت زمان طولانی است که سوظن‌هایی مبنی بر ارتباط آژانس اطلاعاتی پاکستان و شبه نظامیان افراط‌گرا وجود دارد‌ اما انتشار این گزارش می‌تواند باعث افزایش نگرانی‌ها در غرب بر سر تعهد پاکستان برای کمک به پایان یافتن جنگ در افغانستان شود.

این گزارش از سوی دو مقام ارشد امنیتی در غرب مورد تایید قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز‌، در این گزارش هم‌چنین آمده است:‌ آصف علی زرداری‌، رئیس جمهور پاکستان در اوایل سال جاری میلادی با برخی از زندانیان ارشد طالبان دیدار کرده و به آنها وعده آزادی و کمک به عملیات‌های شبه نظامیان داده است.

در ادامه این گزارش آمده حمایت از طالبان در عالی‌ترین سطح دولت مدنی پاکستان مورد تایید است.

یک منبع دیپلماتیک پاکستانی این گزارش را گزارش خام توصیف کرد و افزود هرگونه گفت‌وگو با طالبان برعهده دولت افغانستان است.

در این گزارش که براساس مصاحبه با فرماندهان طالبان و وزیران سابق این گروه و مقامات امنیتی غربی و افغان تدوین شده آمده است: به نظر می‌رسد پاکستان سیاست بازی دوگانه را در پیش گرفته است.

در مارس 2009،‌ دریاسالار‌، مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و ژنرال دیوید پترائوس‌، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام داشتند، نشانه‌هایی مبنی بر حمایت برخی عناصر آژانس اطلاعاتی پاکستان از طالبان و القاعده وجود دارد .

این دو مقام نظامی ارشد آمریکا هم‌چنین خواستار پایان یافتن چنین تحرکاتی در آژانس اطلاعاتی پاکستان شدند.

کد خبر 109594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز