شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با اینکه مسئولان همواره وعده می‌دهند که مشکلات ارکستر ملی به‌زودی به پایان می‌رسد

به‌زودی سکوت ارکستر ملی یکساله می‌شود و هنوز هم هیچ خبری از به پایان رسیدن این مشکلات به گوش نمی‌رسد.

اواخر خرداد سال گذشته فرهاد فخرالدینی از رهبری 11ساله ارکستر ملی کنار کشید. تعطیلی ارکستر ملی همزمان با تغییر و تحول سازمان اداره‌کننده و واگذاری آن به بنیاد رودکی شاید بخشی از مشکلات بود.

خبر واگذاری از سوی مدیرعامل بنیاد رودکی تکذیب شد اما فرهاد فخرالدینی کوتاه نیامد و هرگز در جایگاه رهبری ارکستر قرار نگرفت. وعده پشت وعده مسئولان هم گره‌ از کار ارکستر ملی باز نکرد.

آخرین وعده حل این مشکل را باید در نخستین نشست خبری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جست. او در این نشست وعده داد که این مشکل به‌زودی برطرف می‌شود.

در آستانه سکوت یکساله ارکستر ملی، نوازندگان ارکستر ملی طی نامه‌ای که در سایت خبرگزاری سینمای ایران منتشر شده، از وضع موجود ابراز نگرانی کرده  و طی این نامه خواستار حل این مشکل شده‌اند.

در این نامه آمده است: «یک‌سالی می‌شود که اعضای ارکستر موسیقی ملی ایران به اجرای کنسرت نت‌های سکوت مشغولند؛ سکوتی تلخ که سال گذشته در نامه‌ای که پس از آن شانه خالی کردن‌های مدیریتی را در پی داشت، به اختصار بدان پرداخته شد. پیش‌تر می‌شنیدیم و می‌دیدیم،  نهادهایی نیمه دولتی، سعی برتصاحب سمت مدیریت بر اداره این ارکستر را داشته اند. این داستان حتی چنــــد ماه پس از تعطیلی کار گروه به‌خصوص از طرف مدیران بنیاد رودکی پیگیری می‌شد.»

این اعضا در این نامه به مشکلات مالی ارکستر و ماجرای واگذاری ارکستر ملی به بنیاد رودکی اشاره کرده‌اند و نامه را با انتقاد از مدیران دست‌اندرکار در حوزه موسیقی به پایان رسانده و خواستار حل این مشکل شده‌اند.

سابقه تعطیلی ارکستر ملی باعث شد، اتمام قرارداد رهبر ارکستر سمفونیک تهران بازتاب گسترده‌ای پیدا کند. با اینکه مدیرعامل انجمن موسیقی اعلام کرد که از رهبران بزرگ دنیا برای رهبری ارکستر سمفونیک دعوت می‌کند اما خبرها حاکی از‌ آن است که همچنان شهرداد روحانی این سمت را برعهده خواهد داشت. روحانی در خارج از ایران زندگی می‌کند و معمولا هم وقت رهبرهای ارکستر از پیش رزرو شده است.

او در این مورد به فارس گفت: از آنجایی که من برنامه‌های زیادی در خارج از کشور دارم باید با هماهنگی با دیگر برنامه‌هایم این اجرا را نیز برنامه‌ریزی کنم. درصورت عدم‌تداخل با دیگر کارهایم برای رهبری ارکستر سمفونیک در تیرماه در ایران می‌مانم و کارهایم را برای این اجرا انجام می‌‌دهم.

اما به‌نظر می‌رسد این حرف‌های روحانی بیشتر شبیه به تعارف ایرانی‌ها بوده و خبرها حاکی از‌ آن است که تمرینات ارکستر سمفونیک تهران برای کنسرت تیرماه سال‌جاری با سمفونی «شهرزاد» اثر ریمسکی کورساکف با رهبری شهرداد روحانی آغاز شده‌است.

طبیعی است که این تصور به‌وجود بیاید که قرار است روحانی رهبری دائمی این ارکستر را برعهده بگیرد. بااینکه او در نشست خبری نخستین اجرای ارکستر سمفونیک اعلام کرد که هرگز درصدد انجام این کار نیست اما اجرای کنسرت در تیرماه شاید گواهی بر این ادعا باشد.

هرچند او به ایلنا در پاسخ به این پرسش که اگر به شما پیشنهاد رهبری دائمی ارکستر سمفونیک داده شود، آیا می‌پذیرید گفته است: باید فکر کنم ولی هم‌اکنون از من به‌عنوان رهبر میهمان دعوت شده و من تمام تمرکزم روی این برنامه است تا به‌عنوان رهبر میهمان کار کنم. من هیچ مشکلی در کار کردن با ارکستر سمفونیک تهران ندارم. این ارکستر، نوازنده‌های خوبی دارد و مطمئنم اگر با آنها کار کنم در سطح خیلی بالایی در آسیا مطرح خواهند شد.

کد خبر 109511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز