چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

صدف کوه کن: آیا می‌دانید که خرید کردن، مهم‌ترین بخش از تغییراتی است که اگر قصد دارید سبک زندگی خود را عوض کنید باید به آن بپردازید.

چرا که وقتی چیزی را خریدید و به خانه بردید، اینکه جلوی خودتان را بگیرید و آن را نخورید هم ضرر روانی دارد هم ضرر مادی.  اما مهم‌ترین نکاتی که باید حین خرید به آنها توجه کنید، چه مواردی هستند؟

حتما حدس زده‌اید که چربی مورد اول  است. موارد دیگر هم شامل شکر، نمک، درصد کالری و رنگ‌ها و نگهدارنده‌های غذایی می‌شوند که برای طعم‌دهی و بالابردن زمان ماندگاری به غذاها می‌افزایند. اما بد نیست بدانید که در رابطه با هر کدام از این موارد ریز نکاتی هست که با کمی تیز هوشی می‌توان از حقه‌های صنعتی در امان ماند و در واقع مچ تولید کننده‌های دروغگو را گرفت.

به‌عنوان مثال، در رابطه با چربی‌ها دقت کنید: محصولات بسیار کم چرب زیر 5/0درصد چربی، کم چرب زیر 3 درصد چربی و پرچرب 3 یا بالاتر از 3درصد چربی دارند. اما مهم‌ترین نکاتی که باید به آنها توجه کنید، علاوه بر درصد کلی چربی ماده غذایی، میزان چربی‌های ترانس و کلسترول است و امروزه علم آن‌قدر پیشرفت کرده است که اگر از شما بخواهیم که محصولات صفر درصد چربی ترانس و کلسترول بخرید، کار شاقی از شما نخواسته‌ایم.

مورد بعدی، شکر است؛  این روزها محصولات رژیمی به جای شکر سفید، حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند که کالری آنها چیزی در حد صفر است.  اما به‌خاطر داشته باشید که در مصرف مواد‌غذایی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی زیاده‌روی نکنید و به جای آن محصولاتی را انتخاب کنید که روی آنها عبارت بدون شکر یا شیرین‌کننده مصنوعی درج شده است، مثل آبمیوه خالص یا ماست‌های میوه‌ای.

داستان رنگ‌ها و نگهدارنده‌ها هم که ناگفته پیداست، محصولاتی که رنگ‌های طبیعی دارند و  از  مواد نگهدارنده در آنها استفاده نشده در اولویت مصرف هستند. در اینجا باید به کسانی که از میگرن رنج می‌برند در  رابطه با طعم‌دهنده منوسدیم گلوتامات هشدار داد: چرا که محصولات حاوی این طعم‌دهنده، قادر به ایجاد حمله‌های میگرنی شدید در افراد مبتلا به این بیماری است.

در آخر هم مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که برچسب روی مواد‌غذایی کم‌چرب را دو بار بخوانید؛ چرا که در بسیاری از موارد به همان اندازه که از چربی‌ها کاسته‌اند به شکر افزوده‌اند تا طعم ماده غذایی مطلوب باقی بماند و درنهایت نه تنها از کالری آن ماده غذایی کم نشده بلکه گاهی، افزوده هم شده است.

کد خبر 109287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز