گروه بین‌الملل: هلن توماس (Helen Thomas) خبرنگار آمریکایی که حوزه تخصصی‌اش کاخ سفید بود و تا ‌کنون از 10 رئیس‌جمهور در آمریکا پرسش کرده‌‌است، در سن 89 سالگی بازنشسته‌شد

Helen Thomas

این بازنشستگی اگر چه به خاطر سن خانم توماس ابتدا ممکن است طبیعی به‌نظر برسد اما چون چند روز بعد از سخنان ضداسرائیلی او صورت گرفته، توجهات زیادی را به‌خود جلب کرده است.

هفته گذشته وقتی یک خاخام اسرائیلی برای شرکت در مراسمی به کاخ سفید رفته‌بود، در جلسه مطبوعاتی‌ای شرکت کرد که خانم توماس از روزنامه هرست هم در آن حضور داشت. هلن توماس در این جلسه مطبوعاتی گفته‌است که یهودیان اسرائیلی باید از فلسطین گورشان را گم کنند و به خانه‌هایشان در آلمان، لهستان و آمریکا بروند. این سخنان او چنان بازتابی در واشنگتن ایجاد کرد که توماس مجبور شد عذرخواهی کند.

حالا با گذشت یک هفته از این سخنان، بازنشستگی توماس 89 ساله اعلام می‌شود. توماس به انتقاد تند از 10 رئیس‌جمهور آمریکا از زمان کندی تا اوباما، شهرت دارد. همین ماه گذشته در یک جلسه مطبوعاتی، توماس اوباما را با سؤالاتی درباره افغانستان تحت فشار گذاشت. توماس همچنین به مخالفت با اسرائیل شهرت دارد.

او 10 سال پیش از خبرنگاری بازنشسته شده اما همچنان در نشست‌های مطبوعاتی کاخ سفید در ردیف جلو و در صندلی همیشگی‌اش می‌نشیند و سخنان تندی می‌گوید و می‌پرسد. این پرسش‌ها گاه تعجب و حیرت خبرنگاران حاضر در نشست‌ها را برمی‌انگیخت. اما کسی به این خاطر به او اعتراض نمی‌کرد.

با این حال سخنان ضداسرائیلی اخیر او خشم لابی صهیونیستی آمریکا را برانگیخته‌است. توماس جمعه گذشته در گفت‌وگویی با خبرنگار واشنگتن‌پست بدون اشاره به متن سخنانش خطاب به خاخام یهودی، گفت: به خاطر اشتباهی که مرتکب شده متأسف است.

روزنامه هرست روز دوشنبه اعلام کرد که خانم توماس بازنشسته شده‌است. رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید نیز حرف‌های توماس را توهین‌آمیز خواند. به این ترتیب موج فشارها علیه این خبرنگار کهنه‌کار آمریکایی آغاز شد. توماس  فرزند یک خانواده مهاجر لبنانی است. او تا‌کنون چند عنوان کتاب درباره کاخ سفید نوشته و در 2 فیلم سینمایی هم بازی کرده‌است.

او تا 10 سال پیش برای خبرگزاری یونایتدپرس کار می‌کرد و بارها به‌عنوان یکی از پیشکسوتان مطبوعات و رسانه در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفته‌است. در دولت جورج بوش، توماس به خاطر انتقادات صریحش از سیاست‌های جنگی این دولت مورد تشویق و تقدیر لیبرال‌ها و مخالفان واشنگتن قرار می‌گرفت.

آری فلیشر که در دولت بوش سخنگو و مسئول رسانه‌ای کاخ سفید بود، یکی از کسانی است که اکنون موج پدید آمده علیه توماس را هدایت می‌کند. ‌در سال 2002،  توماس از فلیشر که سخنگوی وقت کاخ سفید بود، پرسیده‌بود: آیا رئیس‌جمهور فکر می‌کند فلسطینی‌ها حق ندارند در مقابل 35 سال اشغال و سرکوب بی‌رحمانه نظامی مقاومت کنند؟

4 سال بعد او به تونی اسنو سخنگوی بعدی کاخ سفید گفت: آمریکا می‌توانست جلوی بمباران لبنان توسط اسرائیل را بگیرد اما به جای این کار تصمیم گرفت کل مردم لبنان و فلسطین را مورد مجازات قرار دهد. اسنو در پاسخ به این حرف توماس از او به خاطر ابراز نظرات حزب‌الله لبنان تشکر کرد.

توماس در جای دیگری گفته‌بود، اسرائیل عامل 99 درصد از رویدادهای تروریستی منطقه است. به هر حال به‌نظر می‌‌رسد کاخ سفید در 10 سال گذشته لحن  تند خانم توماس را در انتقاد از دولت و رئیس‌جمهور‌های آمریکا تحمل کرده اما انتقاد از  رژیم صهیونیستی را برنمی‌تابد.

کد خبر 109258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز