سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

نوید صالحی: از مترو شهید حقانی که بیرون بیایی و پا روی زمین بگذاری جز پارک جنگلی طالقانی، باغ‌راهی هم هست که در گرمای تابستان تهران میزبان مردمان این دیار است.

باغ‌راه یا باغ‌دره و یا هر نام دیگری که بر آن بگذاریم، هر چه هست محلی‌ است زیبا و جذاب برای مردمان تهرانی که سال‌هاست در میان ترافیک و دود و بوق و...  زندگی می‌کنند و دنبال محلی برای تمدد اعصاب هستند و گویا این باغ همان محل آرامش است.

شاید برای بسیاری عجیب باشد وقتی بشنوند که این باغ‌دره بخشی از موزه جنگ تحمیلی است و اینکه چطور خشونت یک جنگ در کنار گیاهان و طبیعت قرار گرفته و حالا قرار است تا روایتگر سال‌های مقاومت باشد. کار سختی نیست، فقط باید چند ساعتی را در این مجموعه سپری کرد تا دید که آنچه با عنوان دفاع مقدس مطرح است حقیقت سال‌هایی است که شاید بسیاری ندیده باشند. اما فقط روایت جنگ تحمیلی نیست که در این مجموعه روایت می‌شود که جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی به امامت حضرت روح‌الله از دهه42 تا زمان پیروزی، حکایت ستم‌های رژیم پهلوی، و آنچه سبب شد تا فریاد مردم به بی‌بدیل‌ترین انقلاب جهان بدل شود در باغ موزه دفاع مقدس به نمایش درآمده است.

باغ موزه دفاع مقدس یکی از طرح‌های ملی است که با آغاز شهرداری دکتر قالیباف عملیات اجرایی آن کلید خورد و در ایام آزاد‌سازی‌ خرمشهر یک دهه مراسم گرامیداشت فتح‌الفتوح دفاع مقدس در این مجموعه برگزار شد. در واقع این مجموعه نیازی بود که به‌قول امیر سرتیپ سید حسام هاشمی، از سال62 مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و حالا در آستانه تحقق است.

اما این مجموعه تلفیقی است از تکنولوژی و اعتقاد و بیان حقایق روزگاری که انقلاب در محاصره دشمن بود ولی مردمان این سرزمین مردانه ایستادند تا طعم شیرین پیروزی را بچشند. باغ موزه دفاع مقدس ضمن بهره گرفتن از آخرین فناوری‌های روز دنیا، کاملا منطبق با معماری ایرانی و اسلامی است. الهام گرفتن از معماری ایرانی- اسلامی با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا، تا ۱۵۰ سال آینده، می‌تواند نیاز مخاطبان موزه را برآورده کند.

پروژه ساخت موزه دفاع مقدس در سال۱۳۸۴ به مسابقه گذاشته شد و مهندسان ایرانی برنده این مسابقه شدند. باغ موزه در فضایی به مساحت ۲۰هکتار بنا شده است. علاوه‌بر بنای ساختمان که با الهام از استتار ادوات جنگی ساخته شده، تلاش شده است تا در داخل بنا و همچنین محوطه با استفاده از مفاهیم ایرانی، ویژگی‌های دفاع‌مقدس به زیباترین شکل ممکن بیان شود.

از جمله ویژگی‌های باغ موزه دفاع مقدس، بکار بردن آخرین فناوری‌های روز دنیا در جای‌جای موزه است. شهروندان با ورود به محوطه موزه از شناسه کاربری برخوردار شده و می‌توانند حتی بعد از خروج از موزه، از آخرین اخبار مربوط به این مکان مطلع شوند. در تالارهای موزه نیز برای بیان اتفاقات ۸سال دفاع مقدس از تکنولوژی‌های چندرسانه‌ای استفاده شده است.

میلیون‌ها طیف رنگ از بازدیدکنندگان باغ‌دره و باغ‌موزه دفاع مقدس استقبال می‌کنند تا شاهد بزرگ‌ترین نمایش آبی جهان در ایران باشند. برای آنهایی که به باغ موزه دفاع‌مقدس می‌آیند جشنواره‌ای از نور، ۱۶میلیون رنگ، آب و آتش فراهم شده تا هر شب به تناسب زمان، بزرگ‌ترین فستیوال نوری ایران اجرا شود.

برای اجرای این نمایش بزرگ، یکصد فواره آب با چیدمان یک دایره به قطر ۳۰ متر در داخل دریاچه باغ موزه با ارتفاع ۱۵متر در ۲۵۶ حالت برای هر فواره هنگام نمایش لیزر به‌کار گرفته شده است.

نور، لیزر و صدا در میانه این فواره‌های بلند فضای منحصر‌به‌فردی را پیشکش بازدیدکنندگان از باغ‌موزه دفاع مقدس می‌کنند. فضایی که با استفاده از ۴۴ دستگاه مه‌ساز شرایطی را برای بیننده به‌وجود می‌آورد که تا به حال در هیچ کجای دنیا شاهد آن نبوده است.

نورافشانی باغ موزه در جایی به اوج خود می‌رسد که پر قدرت‌ترین لیزر دنیا در مناسبت‌های مختلف تصاویر و نوشته‌های مربوط به آن زمان را روی رشته کوه البرز به نمایش می‌گذارد؛ جایی که در فاصله ۲۰کیلومتری باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد.

بنای یادمان 8سال دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس احداث شده و برای نخستین‌بار در تهران، محلی برای ادای احترام به حماسه‌سازان ۸ سال دفاع مقدس در نظر گرفته خواهد شد.

۷ تالار در باغ‌موزه دفاع مقدس با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا تصاویر سه‌بعدی ۸سال دفاع مقدس را برای بازدیدکنندگان و کسانی که کوچک‌ترین خاطره‌ای از طولانی‌ترین جنگ دنیا ندارند، به تصویر می‌کشد. بنای یادمان دفاع مقدس که به‌نحوی هشتمین تالار باغ موزه به شمار می‌رود در انتهای بنای موزه قرار دارد. بازدیدکنندگان بعد از خروج از موزه می‌توانند ضمن بازدید از این محل، به حماسه‌سازان ۸سال دفاع مقدس ادای احترام کنند.

در باغ موزه دفاع مقدس مشخصات تمامی فرماندهان شهید و زنده ۸سال دفاع مقدس
به همراه تصاویر و اشیاء باقی مانده از آنها به‌صورت تصاویر سه‌بعدی و عکس در تالار پروانه‌های باغ موزه دفاع مقدس به نمایش درمی‌آید. این نیز یکی از ابداعات و نوآوری‌های موجود در این مجموعه است.

از جمله ویژگی‌های این تالار طنین موسیقی با نوای آبشار صوتی در مقابل تصاویر برخی از فرماندهان گرانقدر دفاع مقدس است.

استفاده از تصاویر سه‌بعدی این امکان را به مدیران مجموعه می‌دهد که هر زمان که تمایل داشته باشند تصاویر تالار پروانه‌ها را تغییر دهند. برای نمونه در طول یک هفته تصویر تمام فرماندهان جنگ را به نمایش بگذارند یا چند روز خاص را تنها به یک فرمانده اختصاص دهند.

و اما آنچه در این چند سطر آمد نه روایت هشت سال پایداری است و نه حکایت آنچه در این 2 یا 3 سال در اراضی عباس‌آباد اتفاق افتاده و مجهز‌ترین باغ موزه جنگ ما حاصل آن شده است. آنچه در این میان قابل‌توجه است اینکه باغ موزه محلی خواهد بود برای بیان داستان شیرین رشادت نسلی که مظلومانه سوختند ولی تن به خفت ندادند و اکنون زمان آن در رسیده که اهل قلم نیز پا در میانه نهند و روایتگر سال‌های خوب خدا باشند.

کد خبر 109210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز