دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت گفت: 99 درصد موارد جدید شناسایی شده ابتلا به ویروس ایدز در کشور از طریق ارتباط جنسی بوده و انتقال جدید از طریق اعتیاد بسیار محدود است.

دکتر مینو محرز، عضو کمیته کشوری کنترل ایدز وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس، ا‌فزود: متأسفانه وضعیت نگران کننده‌ای درباره انتقال ایدز در کشور وجود دارد، زیرا تمام بیماران جدید مبتلا به ویروس ایدز که به درمانگاه ما در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران که مهم‌ترین مرکز تشخیص و درمان این بیماری در کشور است مراجعه می‌کنند، افرادی هستند که از طریق ارتباط جنسی غیرایمن مبتلا شده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر نگویم 100 درصد، باید بگویم 99 درصد موارد جدید شناسایی شده ابتلا به بیماری ایدز مواردی است که از طریق ارتباط جنسی مبتلا شده‌اند و من واقعاً از این مسئله نگران هستم. اگر هم موارد محدودی به‌علت تزریق مشترک و اعتیاد به این بیماری مبتلا شده و امروز شناسایی شوند، مربوط به گذشته است که اکنون شناسایی می‌شود و انتقال ویروس این بیماری از طریق اعتیاد تقریباً کنترل شده است.

محرز گفت: متأسفانه در برخورد با جوانان مبتلا با افرادی مواجه می‌شویم که اغلب افراد روشن، امروزی و آشنا به اینترنت و تکنولوژی‌های روز هستند اما آگاهی‌های به‌خصوص آنها درباره کنترل بیماری ایدز کم است و این مسئولیت رسانه‌هاست که با همکاری وزارت بهداشت و مسئولان و کارشناسان در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

آخرین آمار ایدز

براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور، تا تاریخ 1/1/1389 مجموعاً 20975 نفر افراد مبتلا به
 HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 6/92‌درصد آنان را مردان و 4/7 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

بنابراین گزارش تاکنون 2307 نفر مبتلا به بیماری ایدز شناسایی شده و 3624 نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. 3/38 درصد از مبتلایان به HIV در گروه سنی 34-25 سال قرار دارند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به‌خود اختصاص می‌دهند.

علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به‌ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (8/69 درصد)، رابطه جنسی (9/8 درصد)، دریافت خون و فراورده‌های خونی (2/1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (6/0 درصد) بوده است. راه انتقال در 5/19 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

گفتنی است در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1388 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی، برقراری روابط جنسی و انتقال از مادر مبتلا به کودک بیشترین موارد را تشکیل داده است.

در 9/9 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فراورده‌های خونی گزارش نشده است.هر ساله بیش از 5 میلیون نفر که نیمی از آنان جوانان 15 تا 24 ساله هستند به ویروس ایدز آلوده می‌شوند. هر سال هم بیش از یک میلیون نفر در جهان به‌علت ابتلا به این بیماری فوت می‌کنند.

کد خبر 109167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز