یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ثبت نام از متقاضیان دریافت تسهیلات از صندوق مهر امام رضا از 8 صبح یکشنبه 16 خرداد در سایت صندوق مهر آغاز شد

 به گزارش واحد مرکزی خبر، صندوق مهر امام رضا (ع) که یکی از ابتکارات دولت نهم به شمار می‌رود، بر اساس مصوبه شورای عالی اداری از ادغام سه صندوق حمایت از     فرصت‌های شغلی، توسعه‌ی اشتغال روستایی و ازدواج تشکیل شده و در تاریخ 25 / 4 / 85 آغاز به کار کرده است.

در ادامه صندوق مهر با راه‌اندازی سایت اینترنتی و همکاری با بانک‌های عامل ضمن ایجاد امکان برخورداری برای همه جوانان و جلوگیری از وام‌های تکراری و افزایش سقف وام تا دو میلیون تومان برای هر زوج و همچنین آسان و روان‌سازی ضمانت‌های وام ازدواج و تضمین بازپرداخت‌ها ضمن بروز‌رسانی، بستر را برای برخورداری 2.715.227 نفر مهیا کرده است ضمن اینکه بانک مرکزی از بهمن سال 1387 با راه‌اندازی سامانه وام ازدواج این وظیفه را به بانک‌های عامل محول کرده است.

گروه هدف این صندوق فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دارندگانی مهارت فنی و حرفه‌ای، دیپلمه‌های کاردانش، هنرستان‌ها و جوانان دارای ایده خلاق و کارآفرینان و همچنین زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست و همچنین برگزیدگان المپیادها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و مخترعین و مبتکرین است.

این صندوق با انجام مشاوره شغلی و با توجه به اهلیت متقاضیان حمایت از طرح‌های کوچک خوداشتغالی، خانگی، کارفرمایی و مشاغل روستایی و تعاونی‌های تا ده نفر کارکن، سرلوحه فعالیت خود قرار داده که با نظارت مداوم (قبل، حین و بعد از خرج) نسبت به پایداری مشاغال ایجاد شد نیز تأکید ویژه دارد.

کارمزد تسهیلات صندوق 4% با بازپرداخت 5 ساله می‌باشد. سقف وام خانگی تا پنج میلیون تومان، خویش‌فرمایی و خوداشتغالی تا پانزده میلیون تومان و کارآفرینی و تعاونی تا یکصد میلیون تومان است.

بنابراین گزارش پرداخت تسهیلات اشتغال صندوق دارای رشد مناسبی بوده و این روند در سال 89 با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری به شکل مضاعفی ادامه خواهد یافت.

*برنامه‌های صندوق در سال 1389

بنابراین گزارش، حمایت از طرحهای خانگی،‌خویش‌فرمایی و کارآفرینی و تعاونی‌های تا 10 نفر کارکن برای ایجاد زمینه 200 هزار فرصت شغلی جدید، حمایت از اشتغال روستایی با تحت پوشش قرار دادن 2000 روستا جهت اشتغال مولد در روستاها با اختصاص 2000 میلیارد ریال اعتبار، کاهش مدت زمان پرداخت تسهیلات و استفاده از روش جدید در ثبت‌نام، ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی شغلی جهت انتخاب ایده مناسب برای سرمایه‌گذاری، تمرکز‌زدائی و تفویض اختیار به استان‌ها و شهرستان‌ها، نظارت مستمر جهت ایجاد اشتغال پایدار، آسان‌سازی ضمانت برای متقاضیان صندوق، افزایش سقف وام‌های پرداختی متناسب با نوع طرح ارائه شده به شرح فوق از اهم برنامه‌های صندوق مهر امام رضا(ع) درسال 89 است.

همچنین جمع‌آوری منابع مردمی از طریق شعب صندوق و بانک‌های عامل یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری این صندوق به شمارمی‌رود.

*شرایط عمومی متقاضیان برای دریافت تسهیلات

دارا بودن شرایط سنی (بین 18 تا 50 سال)، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان، داشتن انگیزه و توانایی لازم برای راه‌انداری کسب و کار، ارائه مجوز از دستگاه‌های ذیصلاح جهت انجام کسب و کارهایی که نیاز به مجوز دارند، داشتن مهارت و تجربه لازم برای شروع و راه‌اندازی کسب و کار، داشتن مدرک دانشگاهی فنی مرتبط با کسب و کار انتخابی، فاقد شغل دائم و صنفی بودن (افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر و زنان غیرسرپرست خانوار مشمول تسهیلات نمی‌گردند)،

*شرایط اختصاصی بانوان برای برخورداری از وام صندوق مهر امام رضا (ع)

فوت همسر،، جدایی (طلاق) از همسر، شوهر زندانی (طویل المدت)، شوهر دارای بیماری خاص بوده و توانایی انجام کار و تأمین مایحتاج ضروری خانوار را ندارد، شوهر از کارافتاده و ناتوان از انجام کار (در صورتی که خانواده‌ی آن جزء دهک‌های پایین درآمدی باشند)،شوهر معتاد و ناتوان از انجام کار (زن نان‌آور خانوار می‌باشد)، شوهر کارگر روزمزد یا فصلی بوده (فاقد بیمه مستمر و خانواده جزء دهک‌های پایین درآمدی باشد)، دختران مجردی که به تنهایی زندگی می‌کنند (خودسرپرست) و یا خانواده‌ی آنها جزء دهک‌های پایین درآمدی جامعه بوده و شخص دیگری نیز در خانواده توانایی انجام کار و تأمین مایحتاج ضروری خانوار را نداشته باشد.

* چگونگی ثبت نام وام اشتغال‌زایی صندوق مهر

آدرس سایت صندوق مهر برای ثبت نام اینترنتی www.mehrereza.ir است که از تاریخ16 / 3 / 89 به مدت یک هفته متناسب با ظرفیت شهرستان ها انجام می‌شود.

* ثبت‌نام موقت یا مجازی؛

متقاضی با ورود به سایت صندوق، با انتخاب گزینه ثبت‌نام موقت وام اشتغال وارد صفحه‌ای می‌شود که در آن ضوابط و دستورالعمل صندوق درج شده که متقاضی با مطالعه و تطبیق شرایط خود چنانچه واحد شرایط باشد با انتخاب گزینه ثبت‌نام موقت در انتهای صفحه وارد فرم‌های اصلی ثبت‌نام که شامل مشخصات عمومی، مدارک تحصیلی، فنی، مهارتی، تجربی، وضعیت عمومی اشتغال و سایر سوالات مرتبط می‌شود.

پس از ورود کامل اطلاعات از طرف متقاضی سیستم کلیه اطلاعات دریافتی را جهت تأیید مجدد در محزر نمایش کاربر قرار می‌دهد در نهایت متقاضی با کنترل اطلاعات وارده، ضمن ویرایش اشتباهات احتمالی نسبت به کلیک تأیید اطلاعات وارده اقدام و ثبت موقت را به پایان می‌رساند.

سامانه صندوق بلافاصله با بررسی هوشمند ضمن اعلام ثبت رد برای متقاضیان رد شده و اعلام تأیید موفقیت ثبت‌نامه موقت برای افراد واجد شرایط اولیه نسبت به ارائه کد رهگیری و تعیین زمان مراجعه به صندوق شهرستان مورد نظر برای انجام ثبت نام نهایی با اعلام مدارک مورد نیاز و آدرس صندوق اقدام میکند.

* ثبت نام نهایی

متقاضی بر اساس زمان تعیین شده از طرف سامانه صندوق در طول روز مورد نظر با در دست داشتن مدارک مثبته از جمله اصل و کپی برابر اصل شده مدارک تحصیلی، کارت ملی، مدارک فنی و حرفه‌ای، مدرک تجربی و سایر مدارک اشاره شده به صندوق شهرستان محل سکونت مراجعه و پس از انجام مصاحبه و مشاوره شغلی توسط کارشناسان صندوق نسبت به تعیین تکلیف ثبت‌نام خود اقدام می کند.

* نحوه بررسی در صندوق

چنانچه متقاضی در مرحله ثبت‌نامه نهایی به دلیل نقص یا کای نبودن مدارک ادعا شده و یا عدم انطباق با سایر ضوابط صندوق در ثبت‌نام موقت مورد تأیید قرار نگیرد موضوع به اطلاع ایشان رسانیده شده و پرونده مربوطه مختومه می‌شود.

در صورتی که درخواست متقاضیان در مرحله ثبت‌نام نهایی مورد پذیرش قرار گیرد، بلافاصله پرونده جهت انجام بررسیهای لازم به واحدهای ذیربط در صندوق شهرستان و استان ارجاع خواهد شد.

کد خبر 109070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز