چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

مهدی فضائلی*: «در جمهوری اسلامی ایران، امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخابات رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظائر اینها، یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد.»

 این، اصل ششم قانون اساسی کشورمان است که براساس آن تاکنون علاوه بر انتخابات درباره اصل نظام و دو مرتبه قانون اساسی (58 و 68، بازنگری)، شاهد برگزاری سه دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، 9 دوره ریاست جمهوری، 7 دوره مجلس شورای اسلامی و دو دوره شورای اسلامی شهر و روستا بوده‌ایم.

بدین ترتیب در طول نزدیک به 3 دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، برای تحقق این اصل که تضمین‌کننده‌«جمهوریت» نظام است،‌24 انتخابات برگزار شده است و میلیونها رای، ‌امکان شکل‌گیری نهادهای مختلف را فراهم آورده‌اند و اینک در آستانه برگزاری دو انتخابات ملی، به طور همزمان هستیم، یعنی مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا.

همواره، همزمان با چنین ایامی،‌ موضوع اهمیت مشارکت مردم، پی‌آمدهای داخلی و بین‌المللی آن، ‌معیارهای نامزد اصلح و امثال آن،‌ سوژه  مورد توجه سیاستمداران، ‌احزاب و روزنامه‌نگاران بوده است لذا این موضوعات، تکراری به نظر می‌رسند اما بسیارند امور تکراری که ما ناگزیریم مکرر به آنها توجه کنیم و اتفاقا نقش تعیین‌کننده‌ای هم در سرنوشت ما دارند. کافی است به زندگی روزمره خود نگاه کنیم تا امور تکراری، اما مهم و غیرقابل گریز را اطراف خود ببینیم.

آنچه در این مجال می‌توان گفت این است که اگر چه نهادهای کشور با آراء اندک نیز شکل می‌گیرند و امور کشور را نمی‌توان معطل نگه داشت، اما اگر امور کشور با اتکاء به آراء عمومی، رقم می‌خورد که هم براساس قانون اساسی چنین است و هم آنچه در عمل اتفاق افتاده آن را تأیید می‌کند، پس هر مقدار که این آراء بیشتر باشد، امور کشور بر بنیان محکمتری استوار می‌شود و در غیر این صورت، این بنیان متزلزل خواهد بود و خسارت تزلزل، مستقیما متوجه خود مردم خواهد شد. البته این توجه را باید داشته که صرف حضور، همه چیز را حل نمی‌کند. کیفیت حضور و نظارت مستمر پس از آن نیز برای قوام بخشیدن به این بنیان لازم است.

مردم، امروز به نیکی دریافته‌اند که پیشرفت و آبادانی کشور و دستیابی به زندگی سعادتمند توأم با رفاه فقط در سایه آرامش و همدلی حاصل می‌شود و نزاع همانطور که کلام الهی نیز هشدار داده است، نتیجه‌ای جز سستی و از بین بردن فرصت‌ها، به دنبال ندارد.

ملت ایران در ادوار مختلف، نتیجه انتخاب‌های خود را از نزدیک دیده است و  امروز با تجربه‌ای گرانسنگ و برای نیازمودن آنچه قبلا آزموده است آماده می‌شود تا بیست و پنجمین و بیست و ششمین انتخاب خود را که مرحله‌ای دیگر از بلوغ و آگاهی‌اش است در معرض دید جهانیان بگذارد.

*مدیر عامل خبرگزاری فارس

کد خبر 10900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز