گروه اجتماعی: کانون وکلا و کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی در بیانیه‌های جداگانه‌ای حملات رژیم صهیونیستی به کاروان حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه را محکوم کردند

محمد جندقی، رئیس جدید کانون وکلای مرکز گفت: این حملات به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. ما این حملات را خلاف مسلم حقوق بشر می‌دانیم و ما نیز همچون  تمامی دنیا  را محکوم می‌کنیم.

در بیانیه این کانون آمده است: بی‌تردید این حملات تجاوزکارانه که برپایه قوانین بین‌المللی اقداماتی مجرمانه به‌شمار می‌آیند و باعث کشته و مجروح شدن گروه بزرگی از فعالان صلح و انسان‌های شریف گردیده است هرگز نمی‌تواند در عزم و اراده ملت‌ها در سراسر جهان خللی وارد آورد.

همچنین در بیانیه کرسی حقوق بشر، صلح و دمکراسی دانشگاه شهید بهشتی نیز آمده است: چنین یورش‌هایی به همراه حملات هوایی به شهر غزه و مردم بی‌پناه آن، نقض آشکار حقوق بشر و جنایت علیه بشریت است و به‌نوعی تروریسم دولتی محسوب می‌شود.

کرسی حقوق بشر، صلح و دمکراسی دانشگاه شهید بهشتی هر گونه حملات غیرقانونی و غیرانسانی به مردم بی‌پناه فلسطین را محکوم نموده و از سازمان ملل متحد انتظار دارد تا ضمن تحریم و محکوم کردن اسرائیل، در حمایت از مردم فلسطین اقدامات عملی، واقعی و مؤثر انجام دهد.

دکتر کوشا، رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دمکراسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری در این باره گفت: این کشتی در آب‌های آزاد مورد حمله قرار گرفته است. این حملات با هیچ‌یک از مقررات بین‌المللی منطبق نیست. کمک‌های بشردوستانه سالیان سال است که در محاصره‌های اقتصادی توسط گروه‌های مختلف در دنیا صورت می‌گیرد. 

وی افزود: جلسه چند شب گذشته شورای امنیت که نتوانست به نتیجه قاطع برسد،  نشان می‌دهد ساختارهای شورای امنیت با توجه به‌وجود حق وتو در عصر ارتباطات و عصر حقوق بشر توانایی لازم را ندارد.

باید پذیرفت که کمک‌های بشردوستانه بایستی توسط نهاد‌های بین‌المللی انجام شود ولی وقتی انسان‌ها بدون توجه به نژاد و مذهب و... اقداماتی به‌صورت نمادین انجام می‌دهند، باید از آنها حمایت کرد. کوشا گفت: تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی، اتحاد کشور‌های اسلامی و تهییج افکار عمومی علیه  رژیم صهیونیستی اقداماتی است که می‌توان انجام داد.

کد خبر 108879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز