همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در مسئله هسته‌ای اگر 100 قطعنامه دیگر هم تصویب شود عقب نشینی نمی‌کنیم

و در صورت صدور قطعنامه شرایطمان را با آژانس تغییر می‌دهیم.

به گزارش مهر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی چهارشنبه در جمع میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی اظهار داشت: روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) باعث بیداری و زنده شدن روحیه اسلامی در همه ما خواهد بود.

وی با اشاره به شرایط ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و سلطه آمریکایی‌ها بر منطقه و بخصوص ایران گفت: نظام دیکتاتوری شاه یک وابستگی کامل با اسرائیل و آمریکا داشت و فشار شاه با کمک آمریکا به گونه‌ای بود که نمی گذاشت مردم ایران جوهره خود را نشان دهند. در ایران گروههای مختلف مبارزی وجود داشتند، اما هیچ کدام نمی‌توانستند توده مردم را به حرکت درآورند. این مراجع تقلید بودند که توانستند با ارتباط  معنوی که با مردم داشتند انقلاب را هدایت کنند.

لاریجانی با مروری بر توطئه‌ها و اقدامات آمریکا علیه ایران یادآور شد: وقتی آمریکایی نتوانستند از طریق طراحی توطئه به اهداف خود برسند فکر نویی داشتند و آن تحریک صدام علیه ایران بود که در این حمله برخی کشورهای منطقه را تحریک کردند و در واقع جنگ ایران و عراق، جنگ با صدام نبود بلکه بسیاری از کشورهای غربی، آمریکا و کشورهای عربی با صدام همراه بودند. اطلاعات غلط به آنها دادند و پشت سر صدام قرار گرفتند.

وی این اقدامات آمریکایی‌ها در تحریک کشورهای منطقه را بازی دادن منطقه خواند و گفت: قصد آنها این بود که توان انقلاب اسلامی را بگیرند اما این امام بود که در مقابل جریان ستم مضاعف آمریکایی‌ها ایستاد و مردم را بسیج کرد. هشت سال جنگیدم اما پس از اینکه در جنگ پیروز شدیم در صدد تلافی برنیامدیم. خیلی از کشورهای منطقه در این جنگ به ما ظلم کردند، تلافی نکردیم چون امام یک راه را برای انقلاب نشان داده بود که چند خصوصیت داشت.

لاریجانی افزود: اولین نکته آن بود که انقلاب باید از همه مستضعفان حمایت کند، لذا انقلاب اسلامی هر جا که احساس کند مظلومی وجود دارد از او حمایت می‌کند.

رئیس مجلس گفت: مولفه دیگر فکر امام اتحاد اسلامی بود، او معتقد بود همه مسلمانان شیعه و سنی باید ید واحده باشند و به دنبال اختلافات کوچک نروند اما می‌بینیم برخی شیاطین در منطقه و آمریکایی‌ها دنبال این هستند که بین شیعه و سنی اختلاف افکنی کنند.

وی در ادامه سخنان خود به دلایل دروغین آمریکا برای اشغال عراق اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آنها مدعی ایجاد برج دموکراسی در عراق بودند تا بر کشورهای همسایه سایه افکنند، منظور آنها انقلاب اسلامی بود می خواستند یک خفگی برای انقلاب اسلامی درست کنند اما دیدید که چه ستمی به مردم عراق کردند. یکی از شگرد های آنان تفرقه بین شیعه و سنی بود و این اختلاف‌ها را آمریکایی‌ها ایجاد کردند.

لاریجانی گفت: ریگی شروری در شرق ایران بود که دهها نفر را به شهادت رساند . اقرارهای او شگفت آور است و نشان می‌دهد که چطور ناتو و آمریکا به یک شرور پول می‌دادند که در ایران اوضاع را به هم ریخته و ترور کنند. این شرور به عنوان اینکه سنی است شیعیان را می‌کشت و قصد تفرقه بین شیعه و سنی را داشت.

رئیس مجلس افزود: فکر امام فکری استراتژیک برای وحدت شیعه و سنی بود. او معتقد بود اگر شیعه و سنی با هم باشند آمریکا و اسرائیل هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند اما اگر تفرقه داشته باشند نمی توانند مقابله اسرائیل کوچک هم مقابله کنند.

وی داشتن روحیه جهادی را از دیگر مولفه‌های مهم مد نظر امام خواند و گفت: داشتن روحیه جهادی از نظر امام (ره) یعنی مقابل استکبار نباید ضعیف بود. مسلمانان نباید ملت دسته دوم باشند. مسلمان باید اهل جهاد و مبارزه باشد زیرا این عاملی است که برای مسلمانان عزت می آورد.

لاریجانی گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی امکانات نفت و گاز زیادی دارند اما در مقابل اسرائیل نمی‌توانند تکان بخورند اگر آنها حرکتی می‌کردند اسرائیل امروز جرات نمی‌کرد اینطور غزه را محاصره کند زیرا آنها دست از جهاد برداشتند رفاه طلب شدند و ظاهر اسلام را دارند نه باطن آن را.

رئیس مجلس گفت: 60 سال است که اسرائیل در منطقه ما ستم کرده است، کشورهای منطقه می‌گفتند ما قدرت نداریم اما حزب الله لبنان ظرف 33 روز کمر اسرائیل را شکست پس از اگر جهادگر باشید یک گروه کوچک هم مقابل اسرائیل می‌تواند موفق باشد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: آمریکاییها در عراق و افغانستان موفق نبودند گفتند می‌خواهیم دموکراسی در عراق ایجاد کنیم اما ملت عراق هوشیار بود و دموکراسی را به آنان تحمیل کرد.

لاریجانی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما نمی‌خواستید دموکراسی را در عراق پیاده کنید این تصمیم رهبر مذهبی عراق، کمک ایران و خواست ملت عراق بود. قصد شما ایجاد یک ملت وابسته بود. امروز در شرایط متفاوتی هستیم آمریکایی‌ها فهمیده اند نمی‌توانند تئوری مدیریت جهانی را به کرسی بنشانند، این انقلاب اسلامی بود که استراتژی آمریکا را در منطقه بر هم زد. مردم عراق نیز ماهیت آمریکا را شناختند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: سر و صدای امروز اوباما برای این است که بگوید ما هستیم با این دغل کاری‌ها می‌خواهد سلاح‌های انبار شده خود را به کشورهای منطقه بفروشد، خبر دارم یک کشور کوچک در منطقه که پول خوبی از منابع نفت و گاز دارد 17 میلیارد دلار با آمریکا قرارداد برای سلاح بسته است.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند صحنه گردان منطقه باشند  میوه حرکت انقلاب امروز رسیده است.

لاریجانی با اشاره به حادثه اخیر در خصوص کاروان آزادی نیز گفت: چه کسی محکومیت اسرائیل در سازمان ملل را وتو کرد. آمریکا و انگلیس چنین کردند.

وی با اشاره به اظهارات اوباما گفت:  اگر گوش شما به اذان آشنا است و می‌خواهید به مسلمانان کمک کنید در این حادثه که کاملا اقدامی انساندوستانه بود چطور در کنار اسرائیل قرار گرفتید. این عیار حرف‌های اوباما را نشان می‌دهد که چقدر بین حرف و عملش فاصله است.

رئیس مجلس حادثه  اخیر را با وجود حرکت وحشیانه اسرائیل، یک پیروزی بزرگ برای ملت فلسطین خواند و گفت: آمریکایی‌ها در این اقدام خود را نشان دادند آبروی اسرائیل رفت.

وی خطاب به اسرائیل گفت ملت‌های مسلمان شما را رها نخواهند کرد شما باید غزه را آزاد کنید وگرنه این کاروانها ادامه خواهد داشت. تصور نکنید با کشتن چند نفر همه چیز تمام می‌شود، سران اسرائیل باید پاسخگو باشند. ملت‌ها اجازه نمی‌دهند این طور مردم فلسطین را در محاصره قرار دهید.

لاریجانی موضوع فلسطین را از موضوعات مهم و مورد توجه امام(ره) عنوان کرد و گفت: اگر این غده سرطانی بماند و آمریکا و دیگر کشورها به او کمک کنند شرایط منطقه طور دیگری رقم خواهد خورد. اگر عزت اسلام را می‌خواهیم باید نسبت به فلسطین حساس باشیم.

امام روز قدس را برای آن تعیین کرد که مسئله فلسطین فراموش نشود. مسئله صرفا مربوط به فلسطین و اسلام نیست موضوع بشری است به سرنوشت کل بشریت مربوط است و همه باید حساس باشند. علت اینکه امام بر موضوع فلسطین این همه تاکید کردند به دلیل تاثیر آن بر دنیا بود.

نماینده مردم قم با تاکید بر اینکه مردم خودشان باید بر سرنوشتان حاکم باشند گفت امام به طور جد پایبند دموکراسی بودند و آن را ترویج می‌کردند البته دموکراسی‌ای که چارچوب‌های دینی داشته باشند زیرا دیکتاتوری بدترین شکل حکومت است و آینده انسانها را محدود می‌کند. وقتی امام راجع به پارلمان صحبت کردند گفتند مجلس در راس امور است و همه باید پایبند قوانین باشند. خطاب به بنی صدر که از مخالفان رهبران حزب جمهوری اسلامی بود بارها تاکید کردند که  کسی حق ندارد مصوبات مجلس را اجرا نکند.

وی گفت: علت این است که مردم سالاری و دموکراسی پایگاه اصلی آن قانون گرایی است. امام تاکید داشت که نمایندگان مردم باید قوانین را تصویب کنند. امام با این کار ریشه دیکتاتوری  را می‌زد و نمی‌گذاشت کسی جرات کند مقابل ارائه ملت و مردم ایستادگی کند. امام روی دموکراسی و مردم سالاری با مبنای دینی تاکید داشت.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آمریکایی‌ها وقتی در جنگ علیه ایران به نتیجه نرسیدند مسئله هسته‌ای را مطرح کردند گفت: ما جز ان پی تی هستیم به قوانین نیز پایبند هستیم. ما به انرژی هسته‌ای رسیده‌ایم و روی آن ایستاده‌ایم و بر موضع خود هستیم و کوتاه هم نمی‌آییم اگر صد قطعنامه دیگر هم تصویب کنید عقب نشینی نمی‌کنیم.

رئیس مجلس گفت: اگر قطعنامه بدهید آنوقت مسیر ما با شما و آژانس کاملا تغییر می‌یابد . این طور نیست که هر وقت خواستید فرمان دیپلماسی را تغییر دهید. رفتار شما در منظر عموم قرار دارد و ما به دقت رفتارتان را رصد می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اگر بدنبال فریب کار باشید ما در مجلس شرایطمان را با آژانس تغییر می‌دهیم.

کد خبر 108876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز