سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آندره آرزومانیان که نوای پیانوی او را در فیلم‌های از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف، تیغ و ابریشم و... از یاد نخواهیم برد، 11 خرداد 89 از دنیا رفت

 و جمعی از هنرمندان و دوستانش از فراق او و نبودش گفتند.

مجید انتظامی: آندره آرزومانیان، نوازنده خوبی بود و پنجه شیرینی داشت.

این آهنگساز در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اظهار تاسف از درگذشت آرزومانیان اظهار داشت: پنجه شیرین او باعث می‌شد کارهایی که موسیقی آن را می‌زد به لطافتش افزوده شوند و تنها تم‌کار شنیده نمی‌شد بلکه به خود کار هم اضافه می‌کرد.

وی یادآور شد:من از حدود 28 سال پیش هنگام ساخت فیلم «نویسنده» با ایشان آشنا شدم و تا به حال با هم دوست بودیم و کارمان به هم گره خورده بود.

انتظامی که به‌شدت از شنیدن خبر درگذشت آرزومانیان متاسف بود گفت: حیف و صد حیف متاسفانه این مسیری است که همه باید برویم.


سامان احتشامی: از مهم‌ترین آثارش نوازندگی در فیلم‌های «کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» بود

سامان احتشامی نوازنده پیانو با اظهار تاسف از درگذشت «آندره آرزومانیان» هنرمند پیانیست گفت: حیف شد و دیگر مثل او نخواهد آمد. او انسانی بسیار والا و با شخصیت بود که در نواختن پیانو تکنیک خود را داشت و سبک انگشت‌گذاری خاصی را برای خود داشت و نواختن او بسیار ویژه بود.

احتشامی با بیان این مطلب به خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،گفت: تقریبا در هر آلبوم و یا فیلم، صدای پیانوی آرزومانیان را می‌شنویم، چون نوازنده‌ی دیگری چون او نداشتیم. او نت‌ها و اکورد‌ها را بسیار خوب می‌شناخت و در موسیقی جاز و کلاسیک بسیار توانا بود.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد آهنگساز با نوازندگی پیانو آرزومانیان معروف شدند و از مهم‌ترین آثارش می‌توان نوازندگی پیانو در فیلم‌های چون «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» نام برد.

احتشامی بیان کرد: آندره آرزومانیان برای ما بسیار عزیز بود و کاش قبل از مریض‌شدن یک هنرمند در‌باره‌ی او حرف بزنند و به سراغ او بروند.

مسعود کیمیایی: همیشه جای «آندره» پشت پیانو استودیو «پاپ» خالی است

مسعود کیمیایی با اظهار تاسف از درگذشت آندره آرزومانیان به ایسنا یادآور شد:در فیلم «تیغ و ابریشم» و فیلم‌های دیگری که در اوایل انقلاب ساختم بسیار به آندره نزدیک شدم و بدون شک او یکی از بهترین نوازندگان پیانو بود که همیشه در ملودی تاثیر خود را می‌گذاشت و قطعه را برجسته می‌کرد.

این کارگردان سینما در پی درگذشت آندره آرزومانیان گفت: متاسفانه این روزها هر روز خبر از دست دادن هنرمندان می‌رسد. آندره از جمله هنرمندانی بود که در کار خود سبک و سیاق خاصی داشت و بسیار هم زحمت کشیده بود.

کیمیایی همچنین مطرح کرد: با وجود این‌که آندره یک نوازنده‌ی موسیقی پاپ بود و مهارت موسیقی پاپ را داشت اما در نواختن ملودی‌های ایرانی نیز تاثیرات بسیار خوبی گذاشت و نوازنده‌ی بسیار باتکنیک ملودی‌های ایرانی بود و همیشه جای او در پشت پیانو در استودیوی "پاپ" خالی است.

ناصر فرهودی: دو آلبوم از آندره آرزومانیان هنوز منتشر نشده‌ است

ناصر فرهودی گفت: آندره آرزومانیان دیگر تکرار نمی‌شود.

مدیر استودیو «پاپ» گفت: او ویژگی‌هایی داشت که در هر کسی نیست و در تمام دوران کاری‌ام شاید تنها دو نفر بودند که این قدر شاخص کار می‌کردند و او همیشه نفر اول بود.

فرهاوی یادآور شد: آندره آرزومانیان اکنون دو آلبوم منتشر‌نشده دارد که یکی از آنها کار دونفره‌ی مانی رهنما و آندره آرزومانیان است که آواز رهنما و پیانوی آرزومانیان در هم آمیخته شده است و آلبوم دیگر او آثار فرهاد مهراد است که او آهنگ‌های آن را با پیانو و سازهای دیگر تنظیم و اجرا کرده است که ما در استودیوی پاپ تهیه‌کننده‌ی آن بودیم و فکر می‌کنم که آلبوم او از سوی شرکت «نی‌داوود» منتشر خواهد شد.


بابک شهرکی: آرزومانیان یکی از سه نابغه موسیقی بود

بابک شهرکی گفت: هرچقدر درباره‌ی توانایی آندره آرزومانیان در نواختن پیانو حرف بزنیم، صحبت از شخصیت والای او با اهمیت‌تر خواهد بود، چون او یک هنرمند انسان بود.

این هنرمند و نوازنده ویلون گفت:اگر در ایران سه نابغه موسیقی وجود داشته باشد، به نظرم "آندره آرزومانیان" یکی از آن سه نفر بود.

شهرکی با اشاره به آلبوم منتشر‌نشده‌ای آرزومانیان ادامه داد:10 قطعه‌ی آهنگ فولکلور ارمنی را در یک آلبوم که احتمالا نام آن «آخرین آواز عشق» خواهد بود، نواختیم که من در آن ویلون و کمانچه زدم و آندره نیز نوازندگی پیانو را برعهده داشت.

وی ادامه داد: مدتی بود در جریان بودم که حال آندره خوب نبود و در سال‌های آخر همین که نمی‌توانست روی پاهایش بایستد، بسیار ناراحت‌کننده بود.

این نوازنده ویلون یادآور شد: من از او درس‌های بسیاری گرفتم و به لحاظ شخصیتی و اخلاقی بسیار بزرگوار بود و سابقه‌ی 40 سال نوازندگی حرفه‌ای را داشت و از کودکی و نوجوانی با گروه‌های حرفه‌ای ایرانی و خارجی همراهی کرده بود و تجربه‌های بسیاری داشت.

بابک شهرکی درباره‌ی شیوه نواختن آرزومانیان گفت: هرگاه او در قطعه‌ای پیانو می‌نواخت، آن قطعه رو می‌آمد و کاملا متفاوت می‌شد و او به ما یاد داد که دانش موسیقی مهم نیست بلکه ویژگی‌های اخلاقی یک هنرمند از دانش او بسیار با اهمیت‌تر است.

افلیا پرتو: آرزومانیان معلم بسیار خوبی بود

افلیا پرتو با اظهار تأسف از درگذشت «آندره آرزومانیان» گفت: متاسفانه این روزها به سرعت هنرمندان کشور را از دست می‌دهیم و هنوز هم هوشیار نیستیم.

این هنرمند و نوازنده پیانو در گفت‌وگویی کوتاه به ایسنا گفت:گرچه من از نزدیک با «آندره آرزومانیان» آشنا نبودم،اما با توجه به آثاری که از او می‌شنیدم، او در موسیقی بسیار فوق‌العاده بود.

وی یادآور شد:آرزومانیان معلم بسیار خوبی بود و شاگردان بسیار خوبی را تربیت کرده بود و به یاد دارم که یک روز در تالار وحدت برای یکی از اجراهای او حاضر بودم و او جاز می‌نواخت و کار بسیار فوق‌العاده‌ای انجام می‌داد.

به گزارش ایسنا، آندره آرزومانیان نوازنده «پیانو» و سازنده موسیقی متن فیلم‌های «سیمرغ» اکبر صادقی،«ماهی» کامپوزیا پرتویی، «شنگول و منگول» پرویز صبری، «رانده شده» جهانگیر جهانگیری، «سکوت» علی‌ سجاد‌حسینی، «علی و غول جنگل» بیژن بی‌رنگ و مسعود رسام، «خانواده کوچک ما» شاپور قریب، «از بلور خون» جمشید عندلیبی، «بی‌تو هرگز» هوشنگ درویش‌پور ، «گریز از مرگ» قدرت‌الله صلح‌میرزایی و ... بود.

آندره آرزومانیان هنوز سه آلبوم منتشر نشده دارد و چند روزی بود که در بیمارستان میلاد به دلیل عوارض ناشی از سرطان مغز استخوان بستری بود و امروز از دنیا رفت. 

کد خبر 108822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز