همشهری آنلاین: مرکز صدور گواهی الکترونیکی وزارت بازرگانی با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر بازرگانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و معاونین وزرای بازرگانی و ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، دکتر سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی در مراسم افتتاحیه این پروژه با اشاره به اینکه تجارت الکترونیک در سال گذشته 54 درصد رشد داشته است افزود: امروز اقتصاد جهانی در مقایسه با تولید توجه بیشتری به تجارت دارد چنانکه رشد جهانی تجارت در سال گذشته 9 درصد در مقابل 4 درصد رشد تولید جهانی بوده است.

وی با ابراز خرسندی از راه‏اندازی پروژه صدور گواهی الکترونیکی تصریح کرد: این پروژه‏ برای اولین بار در ایران راه‏اندازی شده و آمادگی دارد تا در سراسر کشور و همچنین در امر تسهیل تجارت با دیگر کشورها خدمت‏رسانی کند.

دکتر میرکاظمی گفت: امیدواریم با همکاری و مشارکت‎ بخش غیردولتی بتوانیم این طرح را توسعه داده و با گسترش مفاهیم و زیرساختهای آن موجبات توسعه تجارت و رشد صادرات و بهینه‏سازی تولید را فراهم نماییم.

وی با تأکید بر اینکه بازرگانی مؤثر است که بتواند تولید را از داخل مرزهای کشور بیرون برده و در بازارهای جهانی عرضه نماید خاطرنشان کرد: شرکت راهبر با بهره‏گیری صددرصدی از کارشناسان توانمند داخلی توانسته است این پروژه را تکمیل و به مرحله بهره‏برداری برساند.

وزیر بازرگانی کشورمان در پایان با ابراز امیدواری از ادامه اینگونه نوآوریها و انتقال تکنولوژی به داخل کشور راه‏اندازی این پروژه مهم ملی را به متولیان، مجریان و مخاطبین آن تبریک گفت.

در ادامه مراسم دکتر مسعود موحدی معاون برنامه‏ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی با تشریح مراحل اجرا، اهداف و برنامه‏های پروژه مرکز صدور گواهی دیجیتال گفت: اجرای این پروژه در سال 1381 آغاز و با توقف چند ماهه در سال 1383 به دلیل ناتوانی شرکت مجری اولیه، ادامه کار داد تا امروز به مرحله بهره‏برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه چالشهای امنیتی فضای مجازی در مبحث تجارت، راه‏اندازی این طرح را به عنوان یک ضرورت مطرح کرده است افزود: کپی‎برداری اسناد، اطلاعات نادرست، سوءاستفاده از جایگاه دیگران، تقلب در تولید اسناد، و توقف و مخدوش شدن اطلاعات چالشهای پیش‏روی تجارت الکترونیک است.

دکتر موحدی تصریح کرد: گواهی دیجیتال به افراد حقیقی و حقوقی اطمینان می‏دهد که بدون روبرو شدن با این موارد می‏توانند در فضای مجازی به تجارت و مبادله اسناد بپردازند.

وی ادامه داد: این فضای تجارت امن براساس ارکان آن یعنی انکارناپذیری، تمامیت، محرمیت و خدشه‏ناپذیری از امکاناتی است که گواهی الکترونیکی برای مخاطبین خود فراهم می‏سازد.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه ایجاد مرکز صدور گواهی الکترونیکی ریشه ملی، مرکز خدمات امنیت حوزه بازرگانی، انتقال فناوری به داخل کشور، ایجاد بستر توسعه کاربری و خدمات امنیت از اهداف اصلی این طرح می‏باشند افزود: ایجاد زیرساخت اعتماد الکترونیکی، دستیابی به تکنولوژی CA ، نهادینه شدن دانش مدیریت و اجرای پروژه CA و امکان ارائه خدمات به کشورهای دیگر از مزایای ثانویه این طرح می‏باشند.

وی گفت: محصولات و خدمات این طرح شامل پست الکترونیکی امن، گواهی الکترونیکی، امنیت سایتهای اینترنتی و مهرزمانی می‏باشد.

در ادامه این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای بازرگانی و ارتباطات و فناوری اطلاعات این پروژه افتتاح و از تجهیزات آن بازدید به عمل آمد.

همچنین برای ارائه خدمات به بخشهای مختلف میان معاونتهای مختلف وزارت بازرگانی به صورت داخلی و همچنین با معاونتهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه‏هایی منعقد گردید.

کد خبر 10880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز