دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون بهداشتی وزارت بهداشت وی با بیان این که در کشورهای پیشرفته به سختی می‌توان سیگار را تهیه کرد، گفت:

 اما در ایران در حد هر پنج متری یک دکه سیگار فروشی وجود دارد.

به گزارش ایسنا دکتر مصداقی‌نیا با تاکید بر ضرورت روشن کردن مردم با استفاده از تبلیغات و اطلاع رسانی غیرمستقیم به ویژه برای جوانان و نوجوانان، گفت: باید مقرراتی را ایجاد کنیم که حداقل در محیط‌های سربسته سیگار کشیده نشود.

وی به الصاق برچسب‌های هشدار دهنده بر روی پاکت‌های سیگار اشاره کرد و افزود: این برچسب‌ها باعث افزایش فروش سیگار قاچاق شده است.

مصداقی‌نیا با بیان این که مصرف دخانیات یک همه گیری رو به گسترش است، گفت: این همه‌گیری مخصوص ایران نیست و در کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای اطراف ما در حال گسترش است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با تاکید بر این که 700 میلیون کودک در دنیا در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف در اثر کشیدن سیگار هستند، گفت: چهار هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که 59 نوع آن سرطان‌زا است.

وی یادآور شد: سازمان بین‌المللی کار اعلام کرده است که در سال، 200 هزار کارگر به علت سیگار کشیدن اطرافیانشان، جان خود را از دست می‌دهند.

مصداقی‌نیا کاهش شانس باردار شدن، افزایش شیوع سرطان دهانه رحم و شیوع زایمان زودرس را از عوارض سیگار کشیدن زنان دانست و افزود: متاسفانه زنان سیگاری نمی‌توانند نفوذی بر مردان مصرف کننده مواد دخانی داشته باشند.

وی با بیان این که یک میلیارد نفر در دنیا مصرف کننده سیگار هستند که از این تعداد 200 میلیون نفر زن هستند، گفت: سیگار برای فرد مصرف کننده و اطرافیان آن آسیب رسان است و در برخی از کشورها نظیر اسکاندیناوی مقرراتی درج شده تا کمتر اطرافیان افراد سیگاری، جان خود را بر اثر استنشاق دود سیگار از دست دهند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با تاکید بر این که هم اکنون پنج میلیون نفر در سال بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند، گفت: این رقم تا سال 2020 میلادی به 10 میلیون نفر می‌رسد که از این تعداد 5/1 میلیون نفر زنان هستند.

کد خبر 108733

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز