دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دوران خوش تئاتر آغاز شده‌است. 16 نمایش در حال حاضر روی صحنه اجرا می‌شود

و از آن سو نمایش‌های ایرانی برای چند جشنواره بین‌المللی دعوت شده‌اند.

با توجه به قانون جدید مرکز هنرهای نمایشی، ادامه نمایش‌هایی که با استقبال مواجه شوند، بلامانع است. طبیعی‌ است نمایشی که رضا کیانیان در آن حضور دارد، مخاطبان بی‌شماری هم خواهد داشت،

به همین دلیل اجرای نمایش «پروفسور بوبوس» به کارگردانی آتیلا پسیانی به‌دلیل استقبال مردم همچنان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش با حضور هنرمندانی چون رضا کیانیان، بابک حمیدیان، لیلی رشیدی، هانیه توسلی، ستاره پسیانی و فاطمه نقوی ساعت 20 به صحنه می‌رود.

اجرای نمایش «شهر بدون آسمان» هم به‌دلیل استقبال مخاطبان تمدید شد. این نمایش درسالن چهارسو اجرا می‌شود. نمایشنامه این کار نوشته پوریا آذربایجانی و به کارگردانی کیومرث مرادی است. فاطمه نقوی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی و نازگل نادریان بازیگران این نمایش هستند که ساعت 18 اجرا می‌شود.

اما نمایش‌های جدیدی هم در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود. نمایش «پری‌خوانی عشق و سنگ» جدیدترین اثر نمایشی چیستا یثربی نیز ساعت 19:30 در سالن قشقایی تئاتر شهر به صحنه می‌رود. این نمایش به شکل تک نفر ه و با بازی سیما تیرانداز اجرا می‌شود و نگاهی اساطیری و تغزلی به عشق دارد.

نمایش «کهربا» به نویسندگی و کارگردانی سیمین امیریان در ساعت 19 در سالن سایه تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش روایتگر 3‌زندگی است که در 6 اپیزود نمایش داده می‌شود. حسین محب‌اهری، نسیم ادبی، اکبررحمتی، سوسن مقصودلو، اشکان صادقی، امیرکربلایی و کیومرث قنبرزاده در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «کا» در کارگاه نمایش ساعت 18:30 اجرا می‌شود. این نمایش نوشته سیاوش پاکراه و به کارگردانی رحمت امینی با بازی بازیگرانی مثل شبنم قلی‌خانی، وحید نفر و رضا صمدپور اجرا می‌شود.

تالار مولوی

تالار مولوی نیز در این هفته میزبان 3 اثر نمایشی است. نمایش «همچون انتظار الکترا» به کارگردانی صادق صفایی ساعت 18 در سالن اصلی مولوی اجرا می‌شود. معصومه رحمانی، مهدی شاه‌پیری، مینو ملکی، مهرنوش بلمه و مهدی رضاخانی بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «شبی که راشل از خانه رفت» به کارگردانی پریسا مقتدی اثر دیگری است که ساعت 20:30 در سالن اصلی مولوی اجرا می‌شود. در این اثر نمایشی هنرمندانی چون آشا محرابی، ایوب آقاخانی، حمیدرضا نعیمی، روح‌الله کمانی و بهرام سروری‌نژاد به ایفای نقش می‌پردازند.

«یک دقیقه سکوت» به کارگردانی آیدا کیخایی و به نویسندگی محمد یعقوبی هم در ساعت 19:15 در سالن کوچک مولوی به صحنه می‌رود. در این نمایش معصومه رحمانی، نوید محمدزاده، فرانک کلانتر، مژگان خالقی، جواد مولانیا و سارا پورصبری به ایفای نقش می‌پردازند.

ایرانشهر

در تماشاخانه ایرانشهر که از انتهای سال گذشته تا همین چند وقت پیش میزبان 2 نمایش «مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش» و «به‌خاطر یک مشت روبل» بوده، این روزها نمایش «دزد‌آب» به کارگردانی هادی مرزبان اجرا می‌شود که به زندگی امام رضا(ع) می‌پردازد. مصطفی عبداللهی، عباس توفیقی، اکبر رحمتی، مجید رحمتی، علی خازنی و محمد علایی از جمله بازیگران نمایش دزدآب هستند که در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

سنگلج

با حل شدن ممنوعیت پارک خودرو مقابل تماشاخانه سنگلج با مساعدت معاونت ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ، تماشاگران به‌راحتی می‌توانند از نمایش «عفریته ماچین» به نویسندگی داوود فتحعلی‌بیگی و به کارگردانی علی یداللهی دیدن کنند. این نمایش در ساعت 19با بازی بازیگرانی چون داوود داداشی، غلام بابوته، مجید فروغی و شاهین علایی‌نژاد اجرا می‌شود.

دیگر تئاترهای در حال اجرا

تالار باغ موزه که به تازگی افتتاح شده‌است، از این هفته میزبان موسیقی - روایت «پروانه» به کارگردانی محمد رحمانیان است. این موسیقی- روایت از سوم تا 12 خردادماه در تالار نمایش باغ موزه دفاع مقدس ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود. مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، افشین هاشمی، اشکان خطیبی، باران کوثری، مونا احمدی و محمدرضا زادسرور بازیگران این نمایش به‌ترتیب ورود به صحنه هستند.

نمایش «شبی از شب‌های تهران مسافری» نوشته و کار علی شمس در خانه نمایش اداره تئاتر، نمایش «داستان لطیف» به نویسندگی ایرج طهماسب و کارگردانی نفیسه لاله در فرهنگسرای نیاوران، «گربه‌ای در قصر ملکه» به کارگردانی عبدالله آتشانی ساعت 18 و نمایش «افسانه شیرزادخان» به کارگردانی آدینه سمنانی ساعت 19:30 در تالار هنر به صحنه می‌روند.

نمایش‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی

این روزها دعوت از گروه‌های تئاتری برای شرکت در جشنواره‌های معتبر آن سوی آب‌ها داغ است. نمایش عروسکی «پهلوان کچل» به‌کارگردانی فهیمه میرزا حسینی برای شرکت در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترهانس کریستین اندرسن به جنوای ایتالیا رفته است. این نمایش که در جشنواره‌های زیادی شرکت کرده و ماحصل آن دریافت چندین لوح و تندیس بوده‌است، علاوه بر 3 اجرا در طول جشنواره، اجرای ویژه‌ای برای اختتامیه جشنواره خواهد داشت. 

همچنین نمایش عروسکی «پهلوان پنبه» به کارگردانی فریبا رئیسی برای شرکت در جشنواره دو جهان ایتالیا دعوت شد. این جشنواره در رشته‌های مختلف هنری مانند تئاتر، موسیقی، فیلم، هنرهای تجسمی و... برگزار می‌شود و فریبا رئیسی برای اجرای نمایش پهلوان پنبه به این جشنواره دعوت شده است.

کد خبر 108731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز