دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناتوانی اندونزی در جلوگیزی از تبلیغات سیگار یا اعمال قوانین بر ضد سیگار کشیدن در کافه‌ها و رستوران‌ها در روز دوشنبه 31 مه، در روز جهانی بدون دخانیات، به باد انتقاد گرفته شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه این کشور حدود 240 میلیون ‌‌نفری یکی از آخرین قلمروهای تحت کنترل شرکت‌های دخانیات در جهان است و تاوان این وضعیت را با رشد فزاینده اعتیاد به سیگار به خصوص در میان زنان و کودکان می‌پردازد.

میزان اعتیاد به دخانیات و درآمد ناشی از مالیات به دست آمده از صنعت دخانیات هفته گذشته در ویدئویی مجسم شد که یک پسر دو ساله جاوه‌ای را نشان می‌داد که روزی 40 سیگار می‌کشید.

اما وزیر بهداشت اندونزی، راهایو سدایانینگسیه گفت این امر به عهده مقامات شهرها بود که مقرراتی برای کنترل سیگار کشیدن و تبلیغات سیگار وضع کنند، و  نیاز به پاسخ ملی را برطرف کنند.

او گفت: "زمان آن رسیده است که ما کودکان و زنان‌مان را از کشیدن سیگار محافظت کنیم. این کار نیاز به شجاعت مقابله با شرکت های سیگارسازی دارد. او فرمانداران شهرها را ترغیب کرد که مقررات شدیدتر ضدسیگار را به اجرا درآورند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت مصرف سیگار در این شبه‌جزیره آسیای جنوب‌شرقی در دهه 1990 به 47 درصد افزایش یافت.

برخی از شهرها  مانند پایتخت، جاکارتا، محدودیت‌هایی بر سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی اعمال کرده‌اند، اما این قوانین معمولا نادیده گرفته می‌شود- و تبلیغات سیگار که بیشتر نوجوانان و زنان را هدف را قرار می‌دهد، در همه شهر به چشم می‌خورد.

 شرکت‌های دخانیات مانند فیلیپ موریس حدود 6 میلیون اندونزیایی را تحت استخدام دارند، و به تنهایی بیش از شش میلیارد دلار مالیات غیرمستقیم به صندوق دولت می‌‌پردازد.

 با این وجود سیگار در مقیاس بین‌المللی  در اندونزی بسیار ارزان است و هر پاکت 20 تایی ان تنها اندکی بیش از یک دلار قیمت دارد.

روزنامه جاکارتا گلوب در سرمقاله‌ای می‌نویسد: "افزایش شدید در تعداد سیگاری‌های جدید در اندونزی را نمی‌توان از مقررات ضعیف و عدم اعمال قوانین در مورد مصرف دخانیات جدا کرد."

"این دولت نشان داده است که علیرغم انتقادات روزافزون عمومی، اراده سیاسی مقابله با صنعت دخانیات را ندارد."

اندونزی تنها کشور در آسیا است که پیمان چارچوب کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت را امضا نکرده است

کد خبر 108724

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز