نوشیروان کیهانی زاده: در پی پیروزی بر گوردیان سوم، امپراتور روم، شاپور یکم شاه ساسانی ایران، یکم ژوئن سال 243 میلادی شهر «انبار» واقع در 60 کیلومتری غرب بغداد امروز را به شهر «پیروز شاپور» تغییر نام داد.

چندی پس از آن شکست، گوردیان به دست افرادش کشته شد و ژنرال‌های رومی حاضر در محل، فیلیپ را به امپراتوری روم انتخاب کردند که با شاپور صلح کرد و امتیازات فراوان به او داد. در برخی نوشته‌ها آمده است که شاپور یکم انبار را پس از عمران و آبادانی و انتقال جمعیت بیشتر به مرکز شهرستان، پیروز شاپور نامیده بود. توافق بر سر صلح، در همین محل حاصل آمده بود. به درستی دانسته نیست که از چه زمانی این منطقه که اینک ایالت الانبار (عراق) خوانده می‌شود به نام قدیمی خود بازگشت داده شده است (انبار واژه‌ای فارسی است).

شاپور یکم که در سال 242 شاه ایرانیان شده بود جنگ با رومیان را از پدرش، اردشیر، به ارث برده بود. شاپور یکم پس از پیروزی بر گوردیان سوم و امضای قرارداد صلح با فیلیپ، عازم شمال خاوری ایران شد و در طول همین سفر بود که از عقاید «مانی» آگاه شد و برای مدتی کوتاه به پشتیبانی از او برخاست.

... و فرانسویان دوگل را باز گردانیدند

فرانسویان که از گرانی‌ها، بیکاری‌ها، ناامنی‌ها، خودسری‌ها و... به جان آمده بودند سرانجام برای نجات خود، یک بار دیگر دست به سوی شارل دوگل دراز کردند و او را از بازنشستگی خارج و یکم ژوئن 1958 رئیس دولت فرانسه کردند تا به اوضاع سروسامان دهد و او با این شرط که قانون اساسی (جمهوری چهارم) را اصلاح کند و 6ماه نیز کشور را به اراده خود و از طریق صدور بخشنامه (به‌جای مصوبه پارلمان) اداره کند با بازگشت به قدرت موافقت کرد.

در توسل به دوگل، رهبران همه احزاب جز فرانسوا میتران شرکت کرده بودند. دوگل از آن روز تا 28 آوریل 1969 بر فرانسه حکومت کرد و در این مدت فرانسه را وارد باشگاه اتمی‌ها ساخت، مرکز ناتو را از فرانسه بیرون انداخت، فرانسه را از فعالیت‌های نظامی ناتو بیرون کشید، با مسکو و آلمان فدرال دوستی ویژه برقرار کرد، با اصلاح قانون اساسی، جمهوری پنجم فرانسه را ساخت، تا زنده بود مانع ورود انگلستان به بازار مشترک اروپا (پدر اتحادیه اروپا) شدو... . وی یک سال پس از کناره‌گیری در 81سالگی و در همان ماهی که به دنیا آمده بود درگذشت. دوگل مشکلات فرانسه تا ژوئن 1958 را ضعف مدیریت، انتصابات نابجا و بوروکراسی اعلام کرده بود. وی یک میهن‌دوست تمام عیار بود.

نبرد دریایی ژاپن و روسیه

در این روز در سال 1905 و در تنگه «سوشیما» میان ناوگان امپراتوری ژاپن و ناوگان امپراتوری روسیه نبردی گسترده و سخت درگرفت که 2روز طول کشید و ضمن آن دوسوم ناوگان روسیه نابود شد. سوشیما میان کره و ژاپن واقع شده است. ژاپنی‌ها با کمک انگلستان این ناوگان را برای خود ایجادکرده بودند. مورخان نظامی- سیاسی نوشته‌اند که لندن با محاسبات دقیق به ژاپن در ایجاد چنین ناوگانی کمک کرده بود. انگلستان و روسیه رقیب استعماری یکدیگر در ایران، افغانستان، منطقه اژه و تراسیا بودند. در نبرد دریایی سوشیما، همه کشتی‌ها زره‌دار (پولادین) بودند. این نبرد ثابت کرد که کشتی‌های جنگی نیاز به توپ دورزن با کالیبر زیاد دارند. شکست روسیه از ژاپن صدای اعتراض روس‌ها را بلندتر کرد که به انقلاب اکتبر 1917 انجامید.

خطوط داخلی یا مرز بین‌المللی

پراودای آنلاین، یکم ژوئن 2005 در سرمقاله خود ضمن اشاره به گردهمایی وقت مقامات گرجستان، اوکراین، آذربایجان و مولداوا در شهر یالتا در کریمه اخطار کرد که هرگونه تلاش برای توسعه ناتو در شوروی سابق سرانجام به برخورد با مسکو و معارضه‌ای سخت و دامنه‌دار منتهی خواهد شد و از سکوت کنونی مسکو نباید سوءاستفاده شود. این مقامات چهارگانه در مذاکرات یالتا به این انگیزه با پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا ابراز تمایل کرده‌اند که می‌خواهند تاریخ فراموش شود و نقش روسیه در جامعه مشترک‌المنافع کاهش یابد و به‌تدریج محو شود. اینان باید بدانند که مرزهای این کشورها خطوطی هستند داخلی که مقامات شوروی (سابق) این خطوط را بدون در نظر گرفتن حقایق تاریخی و تنها به‌منظور اختصاص دادن انجام امور اداری ترسیم کرده بودند و بنابراین، نمی‌توانند مرز بین‌المللی باشند که عرف دیگری دارد.

اصحاب نظر، انشاء این مقاله پراودا را بدون اطلاع قبلی مقامات مسکو ندانسته و گفته بودند که این مقاله انعکاسی از طرز تفکر بسیاری از روس‌هاست که فروپاشی امپراتوری‌شان را یک خیانت و عملی غیرقانونی می‌دانند و خواستار بازگشت به گذشته هستند. بنابراین باید در انتظار پایان تبسم‌های کرملین‌نشین‌ها بود.

پراودا اینک روزنامه‌ای است مستقل و غیرحزبی. تجزیه گرجستان، شکست انقلاب مخملی‌ها در اوکراین و قرقیزستان و دورشدن ازبکستان از غرب در 5سال گذشته دقت اخطار پراودا را نشان می‌دهد.

کد خبر 108639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز