گروه بین‌الملل: صدها نفر از فعالان حقوق بشر روز گذشته سرانجام برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به نوارغزه با چند کشتی در قالب ناوگان آزادی از قبرس عازم این منطقه شدند

حرکت این کشتی‌ها عصر روز گذشته در حالی صورت گرفت که مقام‌های رژیم صهیونیستی که با همکاری دولت مصر بیش از 3 سال است نوارغزه را تحت محاصره شدید قرار داده‌اند، تهدید کرده‌اند که به هر نحوی مانع از رسیدن ناوگان آزادی به نوارغزه خواهند شد.

صدها نفر از فعالان حقوق بشر ازجمله 15 نماینده پارلمان‌های اروپایی روز گذشته با 7 کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه بندر قبرس را ترک کردند. ناوگان آزادی ابتدا شامل 9 کشتی بود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که 2 کشتی به خاطر مشکلات فنی مجبور به ماندن در قبرس شده‌اند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی که رسیدن این کشتی‌ها به نوارغزه را شکستی بسیار سنگین برای خود می‌دانند سواحل نوارغزه را منطقه بسته نظامی اعلام کرده‌اند. منابع نظامی این رژیم هم اعلام کرده‌اند که کشتی‌های مجهز به موشک نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در آب‌های ساحلی نوارغزه مستقر شده‌اند تا با کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برخورد کرده و مانع ورود آنها به این منطقه شوند.

درحالی‌که سرنشینان این کشتی‌ها به 750 نفر می‌رسند این رژیم همچنین تهدید کرده است که همه فعالان حقوق بشر حاضر در این کشتی‌ها را دستگیر خواهد کرد. فعالان حقوق بشر تلاش می‌کنند با شکستن محاصره 3ساله غزه کمک‌های اهدایی مردم 50 کشور جهان را به مردم غزه برسانند و بخش کوچکی از نیازهای اولیه آنها را برای مدتی تامین کنند.

روز گذشته برخی رسانه‌ها ابتدا اعلام کردند که ناوگان آزادی ساعت 5 صبح به وقت محلی سواحل قبرس را به مقصد نوارغزه ترک کرده است اما مدتی بعد مشخص شد که تنها محل کشتی‌های این ناوگان تغییر کرده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره ساعاتی بعد گزارش داد که عصر روز گذشته ناوگان آزادی به سمت سواحل غزه حرکت کرده است. این درحالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی از نیمه شب شنبه با ارسال پارازیت، تلفن‌های ماهواره‌ای فعالان حقوق بشر را برای جلوگیری از ارتباط آنها با رسانه‌ها از کار انداخته‌اند.

‌جمال الخضری، رئیس کمیته ملی مبارزه با محاصره غزه هم گفت: فعالان حقوق بشر برای رسیدن به نوارغزه با تهدیدهای آشکار و علنی اسرائیل درخصوص جلوگیری از ورودشان روبه‌رو هستند.وی تاکید کرد: جلوگیری از ورود کشتی‌های ناوگان آزادی باعث می‌شود که از ساکنان نوارغزه بیش از پیش پشتیبانی شود.

کشتی‌های ناوگان آزادی از کشورهایی مانند ترکیه، انگلیس، ایرلند، یونان، کویت و الجزایر حامل 10هزار تن کمک‌های انسان‌دوستانه مانند دستگاه‌های تصفیه آب، دارو، لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان، کیف و کفش برای کودکان، صندلی چرخدار و سیمان برای ساخت خانه هستند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با اعلام اینکه ناوگان آزادی در حال انجام یک حرکت تاریخی است، اعلام کرد که این اقدام پیام شدیداللحنی است که نشان می‌دهد محاصره غزه خواهد شکست.

حماس تاکید کرد: دشمن صهیونیستی به قوه قهریه، زور و تهدید متوسل شده است؛ چون می‌داند که این اقدام، تل‌آویو را از لحاظ رسانه‌ای‌ برای لغو محاصره نوارغزه تحت فشار قرار می‌دهد.اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین هم اعلام کرده است که هر نوع اقدام رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن کشتی‌های این ناوگان یک راهزنی دریایی به حساب خواهد آمد.

وی تاکید کرد: ارسال این کاروان نشان‌دهنده مخالفت مردم جهان با محاصره غزه است و اگر اسرائیل در این رابطه مانند تروریست‌ها و دزدان دریایی عمل کند خود موجب پیروزی ما خواهد شد.

ولید طباطبایی، یکی از نمایندگان پارلمان کویت هم که با نوشتن وصیت‌نامه‌اش سوار یکی از کشتی‌های ناوگان آزادی شده روز گذشته اعلام کرد که هیچ‌کس از سرنشینان این ناوگان از تهدیدهای اسرائیل هراسی ندارد و این تهدیدات باعث پافشاری آنها برای تحقق اهدافشان خواهد شد.

کد خبر 108609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز