علی ابراهیمی: با مصوبه اخیر شورای سیاستگذاری خودرو بار دیگر زنگ خطر برای توقف تولید 8خودروی ساخت داخل از شهریور ماه امسال به‌صدا درآمده و به‌نظر می‌رسد مناقشه رعایت استانداردهای اجباری 55 گانه در تولید خودرو که پیش از این با عقب‌نشینی برخی دست‌اندرکاران نظارت بر استانداردهای خودرو فروکش کرده بود، باردیگر بالا گیرد

گرچه به‌نظر می‌رسد اجرایی شدن این مصوبه بیش از هر چیز به میزان جدیت وزارت صنایع و معادن برای اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری خودرو بستگی داشته باشد.

پس از آنکه دیدگاه‌های چندی پیش رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در زمینه غیراستاندارد بودن مصرف سوخت برخی خودروهای ساخت داخل مانند سمند سورن با واکنش و قول مساعد برخی شرکت‌های خودروسازی برای رعایت این استانداردها همراه شد، نظام‌‌‌الدین برزگری نیز آمارهایی که در این زمینه اعلام کرده بود را مربوط به اسفند ماه سال گذشته دانسته و اعلام کرد که برای اظهارنظر در زمینه وضعیت فعلی، خودرو‌سازان باید گزارش‌های جدید ارائه کنند.

با اظهارنظرهای مسئولین استاندارد و برخی شرکت‌های خودروسازی در زمینه توقف تولید برخی خودروهای داخلی به‌نظر می‌رسید که خطر توقف تولید این خودروهای ساخت داخل فروکش کرده اما مصوبه چند روز پیش شورای سیاستگذاری خودرو بار دیگر زنگ خطر برای توقف تولید 8خودرو داخلی را به صدا درآورده است. براساس مصوبه اخیر شورای سیاستگذاری خودرو درخصوص ممنوعیت تولید خودروهای فاقد استانداردهای55 گانه از ابتدای شهریور ماه، ادامه تولید خودروهایی همچون سایپا 141، پراید صبا، وانت مزدای تک کابین، موسو چهار سیلندر، سمند سورن، پژو روآ، پژو 405، پیکاپ تک و دوکابین در محاق قرار گرفت.

 با این مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو درخصوص ممنوعیت تولید خودروهای فاقد استانداردهای 55‌گانه از شهریور ماه امسال می‌توان گفت که ادامه تولید این خودروها با اما و اگرهای بسیار مواجه شده و احتمال توقف تولید این خودروها وجود دارد.

صدر نشین غیراستانداردها

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به ایسنا گفت: در گروه خودروسازی ایران خودرو، پژو روآ و پژو 405 فاقد استانداردهای55 گانه هستند؛ ضمن‌ آن‌که سمند سورن و پژو405 نیز معیار مصرف سوخت خودرو را رعایت نکرده‌اند. به‌طوری که مصرف سوخت هر دو خودرو باید 9/6لیتر در هر 100کیلومتر باشد اما مصرف بنزین سورن 80/8و پژو 405 معادل 92/8لیتر در هر 100 کیلومتر است.

گرچه برزگری در مورد دیدگاه خودرو‌سازان مبنی بر تلاش برای رعایت این استانداردها اعلام کرد که ممکن است ایران‌خودرو با اقدامات انجام شده مصرف سوخت سورن را به حد استاندارد برساند اما باید گزارش اقدامات انجام شده به استاندارد ارائه و تائید شود.

سایر غیراستانداردها

بنابر اعلام برزگری علاوه بر تولیدات ایران خودرو سایر شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز دارای محصولات غیراستاندارد هستند به‌نحوی که سایپا 141 و پراید صبا از گروه خودروسازی سایپا فاقد استانداردهای55 گانه بوده و در گروه خودروسازی پارس خودرو نیز مصرف سوخت پیکاپ تک‌کابین و دوکابین بیش از حد استاندارد است به‌گونه‌ای که مصرف سوخت این خودرو به جای 24/9 در هر 100 کیلومتر 84/11لیتر است.

همچنین در گروه خودروسازی بهمن نیز وانت مزدای تک‌کابین به جای مصرف سوخت 88/7لیتر در هر 100 کیلومتر معادل 5/10لیتر مصرف سوخت دارد و مصرف آن بیش از حد استاندارد است. خودروی موسو 4 سیلندر تولیدی شرکت مرتب نیز به جای 4/8لیتر در هر 100 کیلومتر، 36/11لیتر بنزین می‌سوزاند و مصرف سوخت آن غیراستاندارد است.

با مروری بر دیدگاه‌های رئیس سازمان استاندارد درخصوص اعلام اسامی خودروهای فاقد استانداردهای 55‌گانه و مصوبه اخیر شورای سیاستگذاری خودرو درخصوص ممنوعیت تولید خودروهای فاقد این استانداردها از شهریور ماه امسال، به‌نظر می‌رسد تولید8خودرو مذکور با خطر توقف مواجه باشد. گرچه لازمه تحقق این امر آن است که وزارت صنایع و معادن بر اجرای مصوبات خود پافشاری کند.

کد خبر 108467

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز