همشهری آنلاین: مقامات اریتره سه‌شنبه 12 دسامبر (21 آذر) اعلام کردند قصد دارند برای اولین بار در جهان همه سواحل این کشور را منطقه حفاظت‌شده از لحاظ زیست‌محیطی اعلام کنند تا توسعه متعادل و پایدار را در آن تضمین کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس پیش‌نویس سند سیاست ساحلی اریتره، این کشور واقع در کنار دریای سرخ قصد دارد همه خط ساحلی 1350 کیلومتری‌اش به همراه 1950 کیلومتر سواحل بیش از 350 جزیره‌اش را تحت حفاظت زیست‌محیطی قرار دهد.

دکتر مایکل پیرسون یک متخصص مدیریت محیط‌ زیست که با گروه ارائه‌دهنده این پیشنهاد کار می‌کند،گفت: "اریتره نخستین کشوری در جهان خواهد بود که تمام خط ساحلی‌اش را منطقه حفاظت‌شده اعلام می‌کند.

“طرح حفظ تنوع زیستی سواحل دریایی و جزایر اریتره" (ECMIB)  که این پیش‌نویس را تهیه‌کرده می‌گوید این اقدام "برای نسل‌های آینده و جامعه جهانی به یادگار خواهد ماند."

این پیش‌نویس که دوشنبه اعلام شد هنوز باید رسما تایید شود اما مقامات رسمی می‌گویند دولت اریتره از آن حمایت می‌کند و مقرارت صنعتی،پخانه‌سازی، بنادر،گردشگری و ماهیگیری در کنار سواحل  در جهت حفظ منابع طبیعی اصلاح خواهد کرد.

سواحل اریتره

در این پیش‌نویس یک منطقه حفاظت‌شده 100 متری در کنار ساحل برای توسعه آینده در نظر گرفته شده و اقدامات قاطعی را که تمام حوضه آبریز به دریا را تحت پوشش قرار می‌دهد، خواستار شده است.

همچنین نواحی ساحلی و دریایی که از لحاظ بوم‌شناختی مهم هستند به  صورت پارک‌های ملی تحت حفاظت دائم درمی‌آیند.

این سیاست دولت اریتره تحت حمایت " برنامه توسعه سازمان ملل" (UNDP) قرار دارد
 که می‌گوید در حالیکه سرمایه‌گذاری، توسعه و زدودن فقر اولویت ملی بدیهی برای کشورهای فقیر است، ناثیرات زیست‌محیطی آنها را نمی‌توان نادیده گرفت.

این سند پیش‌نویس که انتظار می‌رود بوسیله دولت اریتره رسمیت یابد، می‌گوید منافع توسعه در صورت "زوال و تخریب منابع طبیعی و تاثیرات زیست‌محیطی ناشی از  آن" کاهش خواهد یافت.

کد خبر 10843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز