همشهری آنلاین: نمایندگان 189 کشور جهان که از چهار هفته پیش مذاکرات مربوط به بازنگری ان پی تی را آغاز کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند به جمع بندی مشخصی در این باره دست یابند

به گزارش واحد مرکزی خبر، دیشب شش کمیته تخصصی ان پی تی پس از مذاکرات چهار هفته‌ای خود در بیانیه‌ای اعلام کردند جنبش غیرمتعهدها خواستار جدول زمانی برای خلع سلاح و برخورداری کشورهای غیرهسته‌ای از حقوق برابر در ان پی تی هستند که با مخالفت جدی انگلیس، فرانسه و همتایانشان روبرو شد.

حسن کلیب سفیر اندونزی در سازمان ملل متحد در گفتگو با واحد مرکزی خبر در نیویورک درباره این اجلاس گفت: مواضع نم در خصوص خلع سلاح بسیار محکم است، ما چیزی جز تعهدات قدرت‌های اتمی در خصوص خلع سلاح نمی‌خواهیم و خواستار حقوق کشورها به موازات تعهداتشان در ان پی تی هستیم.

حمدون علی سفیر مالزی در سازمان ملل نیز با اشاره به نقض تعهدات قدرت‌های اتمی در چند دهه گذشته گفت: ما خواستار جدول زمان بندی برای ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های اتمی هستیم تعهدی که قدرت‌های اتمی ده‌ها سال از قبول آن سرباز زده‌اند.

جنبش غیر متعهدها همچنین یک برنامه مستقل در خصوص خلع سلاح ارائه کرده است که اگر قدرت های اتمی با اجرای آن موافقت کنند تا سال دو هزار و بیست وپنج همه سلاح های اتمی برچیده خواهد شد.

این در حالی است که قدرت‌های اتمی جهان به رهبری آمریکا و متحدانش تلاش دارند محدودیت های جدیدی را بر کشورهای غیر هسته‌ای درخصوص بازرسی‌ها وغنی سازی اعمال کنند.

کد خبر 108391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز